دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

ویروس كرونا، تهدید جدی برای قسمت داخلی گوش
 
تجربه نزدیك به دو سال مقابله با كرونا نشان داد كه این ویروس در بسیاری از موارد حس چشایی و بویایی را از بین می برد.
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از nih، با اینكه عمده عوارض كرونا مربوط به از دست رفتن حس چشایی و بویایی می شود اما گاهی اوقات این ویروس به قدرت شنوایی و تعادل فرد نیز ارتباط پیدا می كند.

اختلالات شنوایی و تعادل اغلب ناشی از عفونت های ویروسی در گوش داخلی است. اما اثرات ویروس كرونا بر روی گوش هنوز به خوبی شناخته نشده است این در حالی است كه در بسیاری از افراد باعث صدمه به گوش داخلی شده است.

تیمی از محققان در ماساچوست آمریكا علائم شنوایی و تعادل را در بیماران مبتلا به كووید-19 بررسی كردند. آنها همچنین بافت و سلول های گوش داخلی را برای تعیین اثرات ویروس مورد مطالعه قرار دادند. موسسه ملی آلرژی و بیماری های عفونی آمریكا نیز از این تحقیق حمایت كرد.

نتایج بعدا در یك ژورنال پزشكی به طور كامل به چاپ رسید.

محققان ابتد 10 بیمار مبتلا به كووید را شناسایی كردند كه پس از ابتلا به كرونا دچار كم شنوایی شدند. كاهش شنوایی از خفیف تا شدید متغیر بود. 9 نفر از بیماران نیز وزوز گوش، صدای زنگ یا وزوز را در یك یا هر دو گوش تجربه كردند. شش بیمار سرگیجه و احساس چرخش ناگهانی را تجربه كردند. زمان شروع علائم، نشان دهنده ارتباط بین عفونت كرونا و كاهش شنوایی است.

اعضای این تیم تحقیقاتی-پزشكی برای اینكه بفهمند ویروس كرونا چگونه ممكن است این علائم را ایجاد كند بافت گوش داخلی را از بیمارانی كه برای درمان سرگیجه شدید تحت عمل جراحی قرار گرفته بودند، جمع آوری كردند. هیچ یك از این اهداكنندگان كووید-19 نداشتند.

آنها متوجه شدند عفونت توسط ویروس كرونا به پروتئین های خاصی در سطح سلول میزبان نیاز دارد. محققان این پروتئین ها را در دو نوع سلول گوش داخلی یافتند؛ یعنی سلول های مویی و سلول های شوان. اولی مسئول امواج صوتی برای شنوایی و حركت برای حفظ تعادل است و دومی عایق الكتریكی سلول های عصبی را فراهم می كند. آزمایشات نشان داد ویروس كرونا می تواند هر دو نوع سلول را در آزمایشگاه آلوده كند.

دستیابی به بافت گوش داخلی انسان برای محققان دشوار است. بنابراین، این تیم مدل هایی از بافت گوش داخلی را توسعه دادند كه می توانستند برای تحقیقات بیشتر استفاده كنند. آنها سلول هایی را از پوست انسان گرفتند كه برای تبدیل شدن به سلول های بنیادی برنامه ریزی مجدد شده بود. آنها سپس سلول های بنیادی را هدایت كردند تا به پیش سازهای سلول های مویی یا سلول های شوان تبدیل شوند.

ادامه تحقیقات باز هم نشان داد ویروس كرونا پیش سازهای سلول های مو و به میزان كمتر سلول های شوان را آلوده كرد.

این نتایج تاكید می كند كه بیماری ناشی از ویروس كرونا می تواند آسیبی جدی به ساختار گوش داخلی را به همراه داشته باشد.
   تاریخ: ۰۸:۱۶ - ۲۵/۰۸/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۱