دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

مشكلات مددجویان بهزیستی بیرجند/ شورا و شهردار قول دادند
 
بیرجند- اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار بیرجند آمادگی خود را برای رفع مشكلات مددجویان تحت پوشش بهزیستی شهرستان اعلام كردند.
مشكلات مددجویان بهزیستی بیرجند/ شورا و شهردار قول دادند بیرجند- اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار بیرجند آمادگی خود را برای رفع مشكلات مددجویان تحت پوشش بهزیستی شهرستان اعلام كردند.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها: جلسه شورای شهر بیرجند بعد از ظهر دوشنبه پیرامون مسائل و مشكلات مددجویان بهزیستی كه مرتبط با شهرداری بود مطرح شد و رئیس شورا و شهردار بیرجند در این زمینه قول هایی را دادند.

مدیركل بهزیستی خراسان جنوبی در این جلسه با اشاره به وظایف بسیار زیاد بهزیستی در خصوص آسیب های اجتماعی و ارائه خدمت به جامعه هدف گفت: بهزیستی زمینه جمع آوری كودكان خیابانی وظیفه ای ندارد و در حال حاضر بیش از 95 درصد وظایف بهزیستی به بخش غیر دولتی واگذار شده است.

نبود متقاضی برای واگذاری خدمات بهزیستی

علی عرب نژاد تصریح كرد: اما روند واگذاری این خدمات در بیرجند به دلیل نبود متقاضی برای مشاركت خیلی ضعیف است.

علی عرب نژاد با بیان اینكه 25 مركز غیر دولتی در استان در ارتباط با كودكان وجود دارد، اضافه كرد: بیش از توان خود تاكنون در این خصوص در بهزیستی كار كرده ایم و برای ساماندهی كودكان خیابانی نیاز به همكاری همه مسئولان استان داریم.

وی ادامه داد: ساختمان هایی هم كه در نقاط مختلف شهر بیرجند در اختیار بهزیستی قرار دارد هیچ سازگاری با وظایف بهزیستی و جامعه هدف ما ندارد و معلولان برای انجام كارهای خود باید با رنج و سختی زیادی با مراجعه به آنها پی گیر امور خود شوند.

وی بیان داشت: خوابگاهی برای پیشگیری از فوت شبانه معتادان داریم كه 35 معتاد از خدمات شبانه در آن استفاده می كنند اما شرط اصلی پذیرش در آن معتاد بودن است كه این موضوع سبب شده از حضور افراد متكدی غیر معتاد جلوگیری شود.

لزوم توجه به مناسب سازی شهری

جمیله رضا زاده معاون توانبخشی بهزیستی خراسان جنوبی هم با اشاره به اینكه 7.9 درصد جمعیت بیرجند سالمند و 4 درصد معلول یا افرادی هستند كه نیاز به تسهیل دسترسی در شهر را دارند، اضافه كرد: باید مناسب سازی معابر و مبلمان شهری و پارك ها بیش از گذشته مورد توجه شهرداری و اعضای شورا قرار گیرد.

شهرام شیخانی معاون اموراجتماعی بهزیستی خراسان جنوبی هم با بیان اینكه همسر و فرزند آزاری از آسیب هایی است كه در خراسان جنوبی میزان آن زیاداست، گفت: بعد از آن كودكان كار و خیابانی و زنان بیشتر در استان در معرض آسیب هستند و از شهروندان می خواهیم در زمان مواجه با این موارد از طریق سامانه 123 به ما اطلاع رسانی كنند.

درخواست همكاری برای مدیریت كودكان كار و خیابانی

وی با تاكید بر اینكه برای مدیریت كودكان كار و خیابانی به همكاری شهرداری نیازمندیم، تصریح كرد: بیش از 80 درصد كودكان كار و خیابانی در بیرجند افغانی هستند و برای كمك به آنها از شهرداری می خواهیم در روز بازارهای خود زمینه اشتغال آنها را فراهم كنند.

حسن شرفی معاون پیشگیری بهزیستی خراسان جنوبی هم با تاكید بر این نكته كه سیكل درمان معتادان در استان معیوب است، عنوان كرد: شرط اصلی درمان معتادان این است كه داوطلبانه برای درمان خود اقدام كنند حال اینكه در استان افراد معتاد برای درمان جمع آوری می شوند و به اجبار اقدام به درمان آنها می شود كه خروجی مناسبی ندارد.

وی ادامه داد: همه هزینه های آن هم توسط بهزیستی پرداخت می شود و برای اینكه خروجی مناسبی داشته باشد حداقل از افراد دارای درآمد خوب باید بخشی از هزینه های گرفته شود.

مشكلات معلولان برای مسكن

رحیمی معاون امور مشاركت ها و اشتغال بهزیستی خراسان جنوبی هم با اشاره به اینكه از سال 1388 برای اجرای حدود 3 هزار و 78 واحد مسكونی برای جامعه هدف اقدام شده است، بیان كرد: حدود 2 هزار و 400 واحد آن تحویل و بقیه در حال ساخت است.

وی ادامه داد: بعضی از واحدهای مسكونی احداث شده برای معلولان دارای مشكلاتی برای پایان كار و صدور سند است كه برای حل آنها نیاز به همكاری شهرداری داریم و برای اشتغال تعدادی از افراد جامعه هدف هم نیاز به همكاری شهرداری برای اشتغال آنها در روز بازار مسافر داریم.

اجرای قانون حمایت از معلولان در اولویت

مهدی بهترین شهردار بیرجند هم با بیان اینكه بهزیستی بیش از 53 وظیفه سازمانی بر عهده دارد، گفت: یكی از برنامه های ما در دوره جدید اجرای قانون حمایت از معلولان است.

وی بیان داشت: با توجه به مكاتبه با شهرداری برای بخشوده شدن عوارض مربوط به تعدادی از معلولان چون شهرداری نمی تواند نسبت به بخشش عوارض اقدام كند بر اساس مصوبه شورا در این باره عمل خواهد شد.

علیرضا محمودی راد رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند با اشاره به اینكه تسریع در امور شهروندان یكی از وظایف شورا است، ادامه داد: به عنوان نماینده مردم تلاش می كنیم تا خدمات به بهترین شكل به آنها ارائه شود و در كمیسیون خدمات شهری شورا در این راستا مشكلات مددجویان مطرح و راه حل های مورد نظر بیان می شود.
منبع خبر:
خبرگزاری مهر
   تاریخ: ۱۷:۵۵ - ۲۴/۰۸/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۱