دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

زالی: 80 درصد ایرانیان فرسودگی ستون فقرات را تجربه می كنند
 
سلامت نیوز: رییس دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با اشاره به این كه تنگی كانال نخاعی بیماری فرسایشی، مزمن و پیشرونده است، گفت: علت اصلی ابتلا به این بیماری آرتروز و یا فرسایش مفاصل است، بخشی از علل این بیماری وابسته به سن و بخش دیگری ژنتیكی گزارش شده است. به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط ...
زالی: 80 درصد ایرانیان فرسودگی ستون فقرات را تجربه می كنند
سلامت نیوز: رییس دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با اشاره به این كه تنگی كانال نخاعی بیماری فرسایشی، مزمن و پیشرونده است، گفت: علت اصلی ابتلا به این بیماری آرتروز و یا فرسایش مفاصل است، بخشی از علل این بیماری وابسته به سن و بخش دیگری ژنتیكی گزارش شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشكی شهیدبهشتی، «علیرضا زالی»، رییس دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، در برنامه تلویزیونی طبیب با اشاره به این كه تنگی كانال نخاع یكی از مسایل مبتلابه كشور محسوب می شود، اظهار كرد: امروزه باتوجه به سالمند شدن جمعیت كشور و نحوه فعالیت های اجتماعی این بیماری شیوع بیشتری پیدا كرده است.

زالی خاطرنشان كرد: نوع فعالیت های شغلی، اجتماعی، كاهش فعالیت های ورزشی مناسب، تغذیه و الگوی ساختاری بدن ایرانیان باعث شده بیش از هر زمان دیگری مردم با مشكل تنگی كانال كمری دست و پنجه نرم كنند.

رییس دانشگاه علوم پزشكی شهیدبهشتی با اشاره به این موضوع كه طبیعتا افزایش سن بیشترین عامل ابتلا به تنگی كانال كمری است توضیح داد: مطالعات در ایران گواه این است كه بعد از 50 سالگی حدودا 80 درصد ایرانیان اعم از زنان و مردان بحث فرسایش و یا فرسودگی ستون فقرات را به صورت فزاینده تجربه می كنند، به شكلی كه این عدد در افراد بالاتراز 60 سال به 95 درصد می رسد.

فرسایش ستون فقرات كمر اصلی ترین عامل ابتلا به تنگی كانال نخاعی

به گفته زالی مهمترین عامل خطر و اصلی ترین عامل بروز تنگی كانال نخاعی، فرسایش ستون فقرات كمری است.

رییس دانشگاه با بیان این كه تنگی كانال كمری یك فرآیند مزمن است هشدار داد: این بیماری، مشكلی نیست كه فرد طی مدت زمان كوتاهی به آن مبتلا شده باشد.

وی در پاسخ به این سوال كه چرا برخی افراد به تنگی كانال نخاعی مبتلا می شوند، گفت: این بیماری در مرحله اول به ژنتیك وابسته است چرا كه همه افراد با قطرمشخصی از كانال نخاعی بدنیا می آیند بنابراین قطركانال نخاعی دربعضی به صورت ژنتیكی كوچكتراست بنابراین این افراد بیش از سایرین مستعد ابتلا به این بیماری هستند.

وی ادامه داد: گاهی حتی جوان ترها هم دچار این بیماری می شوند كه در بررسی های ثانویه مشخص می شود زمینه ژنتیكی در این دسته وجود دارد.

به گفته استاد دانشگاه علوم پزشكی شهیدبهشتی عمق كانال نخاعی انسان به ژنتیك وابسته است بنابرای تعجبی ندارد كه ابعاد سرشتی و اشتراك ژنتیكی در بروز تنگی نخاع موثر باشند.

نحوه فعالیت های شغلی یكی دیگر از علل ابتلا به بیماری تنگی كانال نخاع است كه زالی به آن اشاره كرد و توضیح داد: افرادیكه مشاغل سخت دارند و بیش از سایرین از ستون فقرات خود استفاده می كنند و افرادیكه فیزیك مناسبی در ساختار ستون فقرات ندارند نیز بیشتر استعداد ابتلا به این بیماری را دارند.

زالی عنوان كرد: به طور كلی تنگی كانال نخاعی فرآیندی طبیعی است كه با افزایش سن در بیشتر افراد ایجاد می شود.

وی در ادامه به نشانه های ابتلا به تنگی كانال نخاعی اشاره كرد و افزود: درد در ناحیه كمر اولین و شایعترین نشانه ابتلا به بیماری تنگی كانال نخاعی است.

این استاد دانشگاه با بیان این كه درد ابتلا به تنگی كانال نخاعی از نوع فیزیكی و مكانیكی است خاطرنشان كرد: به این مفهوم كه این دردها با فعالیت بیشتر می شود، با راه رفتن تشدید می شود و به محض استراحت این درد كم می شود. درد های مقطعی در پاها، احساس گزگر و یا سستی هم از دیگر علامت های ابتلابه این بیماری است.

جراح و متخصص مغز و اعصاب دانشگاه با بیان این كه لنگ زدن یكی دیگراز علامت های ابتلا به بیماری تنگی كانال نخاعی است توضیح داد: فرد هر چه مسافت طولانی تر را طی می كند احساس می كند توان یا استقامت ندارد و مدام در فواصل كوتاه می نشیند و گاها لنگ می زند، این عارضه در مبتلایان به تنگی كانال نخاعی به لنگش متناوب معروف است.

وی با بیان این كه با بالافتن سن عضلات كمر ضعیف تر، ربات ها شل، انعطاف پذیری كم و مفاصل ساییده و فرسوده می شود تاكید كرد: بدن برای جبران این مشكلات استخوان سازی اضافی انجام می دهد وزمانیكه این استخوان ها رشد می كنند سوراخ های بین مهره ای را تنگ تر كرده و عصبی كه از نخاع بیرون می رود دچار فشار و اصطكاك می شود، این موارد وضعیت را در مبتلایان به تنگی كانال نخاعی پیچیده تر می كند.

نگران نباشید، در روش تشخیصی ام آرآی از اشعه استفاد نمی شود

وی به مهمترین روش های تشخیص بیماری تنگی كانال نخاعی اشاره كرد و افزود: معاینه بالینی و بررسی وضعیت بیمار توسط پزشك اصلی ترین راه شناسایی و تشخیص این بیماری است.

وی با تاكید براین موضوع كه با كمك MRI می توان به صورت سه بعدی محل دقیق تنگی كانال نخاعی را بررسی و تشخیص داد گفت: ام آر آی وضعیت این بیماری را برای درمان های بعدی مشخص می كند ضمن این كه در این روش تشخیصی از اشعه استفاده نمی شود.

وی گفت: اصلاح سبك زندگی مهمترین نكته ای است كه فرد مبتلا به تنگی كانال نخاعی باید به آن توجه داشته باشد چرا كه اگر این موضوع اصلاح نشود به صورت فرسایشی علامت های آزار دهنده این بیماری استمرار و یا بیشتر می شود.

تقویت عضلات شكمی و ستون فقرات، اصلاح سبك زندگی و مداخلات توانبخشی تحت نظر پزشك متخصص مهمترین توصیه زالی برای بهبود روند درمان وكنترل عوارض ناشی از بیماری تنگی كانال نخاعی به مبتلایان بود.

وی در خاتمه با بیان این كه تنگی كانال نخاعی بیماری فرسایشی، مزمن و پیشرونده است یادآور شد: علت اصلی ابتلابه این بیماری آرتروز و یا فرسایش مفاصل است، بخشی از علل این بیماری وابسته به سن است و بخش دیگری ژنتیكی گزارش شده ولی نكته اینجاست كه پیروی از الگوی صحیح زندگی، انجام فعالیت های شغلی و فیزیك مناسب، ورزش كردن و تقویت عضلات شكم و پشت می تواند عارضه ها و عملكرد مخرب این بیماری را به شكل قابل توجهی كنترل كند.
منبع خبر:
سلامت نیوز
   تاریخ: ۱۴:۴۳ - ۲۵/۰۸/۱۴۰۰   بازدید: ۱۰۴