دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

آزمایش بالینی واكسن استنشاقی آلزایمر آغاز شد
 
بیمارستان بریگهام و زنان در بوستون ایالات متحده اولین آزمایش بالینی انسانی واكسن استنشاقی آلزایمر را راه اندازی می كند و هدف آن پیشگیری و كند كردن پیشرفت بیماری آلزایمر است.
آزمایش بالینی واكسن استنشاقی آلزایمر آغاز شد به نقل از نیوز، این بیمارستان روز سه شنبه اعلام كرد كه فاز اول كارآزمایی بالینی شامل 16 شركت كننده 60 تا 85 ساله است كه آلزایمر اولیه علامت دار دارند و از شرایط سلامت عمومی خوبی برخوردارند.

آنان 2 دوز از واكسن را به فاصله یك هفته دریافت خواهند كرد. هدف از فاز اول این كارآزمایی این است كه مشخص شود آیا واكسن بی خطر است و چه میزان دوز باید دریافت شود. در صورت موفقیت آمیز بودن آزمایش گسترده تری برای آزمایش میزان موثر بودن آن آغاز خواهد شد.

گروهی در مركز بیماری های عصبی بریگهام و زنان آن رامنی 20 سال گذشته را صرف تحقیق روی این واكسن كرده است.

در این واكسن از پروتولین استفاده شده كه برای فعال كردن گلبول های سفید موجود در غدد لنفاوی در طرفین و پشت گردن طراحی شده است تا به سمت مغز حركت كند و باعث پاكسازی پلاك های آمیلوئید بتا(یكی از نشانه های بیماری آلزایمر) شود.

دكتر هوارد ال وینر، یكی از مدیران مركز آن رامنی بیماری های عصبی، است كه تحقیقات این واكسن را رهبری می كند.

وی آغاز فاز بالینی را نقطه عطف قابل توجه خواند و گفت: شواهد پیش بالینی حاكی از ظرفیت واكسن برای رسیدن به اهداف را نشان می دهد.

دكتر تانوجا چیتنیس، پروفسور نورولوژی و محقق اصلی این كارآزمایی، اظهار كرد: تحقیقات راه را برای ما هموار كرده تا مسیر كاملا جدیدی برای درمان بالقوه نه تنها برای بیماری آلزایمر بلكه برای سایر بیماری های تخریب كننده عصبی نیز دنبال كنیم.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۹:۰۸ - ۲۶/۰۸/۱۴۰۰   بازدید: ۲۳۶