دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

«كرونای طولانی مدت» چند علامت دارد؟
 
محققان تعداد علائم كرونای طولانی مدت را بسیار زیاد ارزیابی كرده اند.


به گزارش جام جم آنلاین ، بزرگ ترین مطالعه بین المللی روی افراد مبتلا به كووید طولانی مدت بیش از 200 علامت را شناسایی كرده است.

این مطالعه نشان داد كه علائم بیشمار كووید طولانی - از مه مغزی و توهم گرفته تا لرزش و وزوز گوش - 10 سیستم اندام بدن را در بر می گیرد و یك سوم از علائم همچنان بیماران را برای حداقل شش ماه تحت تاثیر قرار می دهد.

به گفته محققان، یك برنامه غربالگری در سطح وسیعی از جوامع به درك بهتری از تعداد افراد مبتلا و نوع حمایتی كه آنها نیاز دارند كمك خواهد كرد.

محققان همچنین خواستار گسترش دستورالعمل های بالینی برای ارزیابی بیماران مشكوك به كرونای طولانی مدت فراتر از آزمایش های قلبی عروقی و عملكرد ریه شدند.

آتنا اكرمی متخصص علوم اعصاب در دانشگاه كالج لندن و نویسنده ارشد این مطالعه گفت: «بسیاری از كلینیك ها پس از آغاز همه گیری كرونا در بریتانیا بر توانبخشی تنفسی تمركز كرده اند. درست است كه بسیاری از مردم دچار تنگی نفس هستند، اما مشكلات و انواع علائم دیگری نیز دارند كه كلینیك ها باید رویكرد جامع تری به آن ها ارائه دهند.»

وی با بیان اینكه برخی افراد16 ماه پس از ابتلا به ویروس كرونا همچنان علائم بدنی را تجربه می كنند، افزود: «احتمالاً ده ها هزار بیمار بهبودیافته كرونایی از علائم طولانی مدت رنج می برند و مطمئن نیستند كه علائم آنها به كووید-19 مرتبط است یا خیر.»

شایع ترین علائم كرونای طولانی مدت خستگی، ضعف پس از تمرین (كه در آن سلامت افراد پس از فعالیت فیزیكی یا ذهنی بدتر می شود) و مه مغزی بود. سایر اثرات شامل توهم بینایی، لرزش، خارش پوست، تغییر در چرخه قاعدگی، اختلال عملكرد جنسی، تپش قلب، مشكلات كنترل مثانه، زونا، از دست دادن حافظه، تاری دید، اسهال و وزوز گوش بود.

محققان همچنین پیشرفت علائم را در طول زمان ثبت كردند. اكرمی گفت: «بعد از 6 ماه بیشتر علائم باقی مانده سیستمیك هستند یعنی مواردی مانند تنظیم دما، خستگی، كسالت پس از تمرین و مشكل در اعصاب مربوط به مغز.»

مطالعه جهانی دیگر نشان داده بود در طول دوره بیماری كرونا، علائم بیماران به طور متوسط ​​بر 9 سیستم اندام آنها تاثیر گذاشت. اكرمی دراینباره گفت: «این برای محققان پزشكی كه به دنبال یافتن منشا بیماری های زمینه ای هستند و همچنین برای پزشكانی كه مراقبت و درمان را ارائه می دهند مهم است، زیرا نشان می دهد كه آنها نباید فقط روی یك سیستم اندامی تمركز كنند.»

حدود 22 درصد از افرادی كه در این نظرسنجی شركت كردند، گزارش دادند كه به دلیل بیماری خود قادر به كار نبودند و اخراج شدند و یا اینكه مرخصی طولانی استعلاجی یا ناتوانی گرفتند و یا در نهایت مجبور به ترك كار شدند. 45 درصد نیز نیاز به كاهش برنامه كاری داشتند.

در همین حال، یك بررسی انجام شده توسط محققان دانشگاه بیرمنگام كه در مجله انجمن سلطنتی پزشكی منتشر شد نشان داد افرادی كه بیش از پنج علامت ویروس كرونا را در هفته اول بیماری تجربه كرده اند به طور قابل توجهی در معرض خطر تجربه دردناك علائم طولانی كرونا هستند. در این تحقیق سن و جنسیت مهم نبود.

از سویی دیگر این نظریه مطرح شد كه پذیرش در بیمارستان با مشكلات تنفسی به خودی خود یك عارضه نیست، عارضه آن در صورت ابتلا به ذات الریه یا لخته خون یا آسیب حاد كلیه است.

مطالعه دیگری كه در مجله The Lancet منتشر شد نشان داد بیش از 70 هزار نفر در بیمارستان های بریتانیا بعد از ابتلا به كرونا به دلیل مشكلات ناگهانی كلیه بستری شده اند.

این مشكل (بیماری كلیوی) یك نفر از هر چهار نفری كه با كووید شدید در بیمارستان بستری شده بودند را تحت تاثیر قرار داد. به دنبال آن عوارض ریوی مانند ذات الریه یا التهاب شدید ریه ها وجود داشت كه از هر پنج بیمار یك نفر را تحت تأثیر قرار می داد. و عوارض قلبی، مانند حمله قلبی، التهاب اطراف قلب یا ریتم غیرطبیعی قلب، كه كمی بیش از یك نفر از هر هشت (12 درص كل مبتلایان) را تحت تاثیر قرار داد.

این مطالعه كه در مجله Lancet’s EClinicalMedicine منتشر شد.

مترجم: هیلدا حسینی خواه
   تاریخ: ۱۶:۴۸ - ۲۷/۰۸/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۵