دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

فعالیت هفت مركز شبه خانواده در بخش غیردولتی كرمانشاه
 
مدیركل بهزیستی استان كرمانشاه از فعالیت هفت مركز شبه خانواده در بخش غیردولتی كرمانشاه خبر داد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از كرمانشاه، فرحناز محمدی مدیركل بهزیستی استان كرمانشاه گفت : مراكز نگهداری در 2 بخش نگهداری از افراد دارای معلولیت و سالمندان و بخش دیگر آسیب دیدگان اجتماعی فعال هستند.

او گفت : حوزه آسیب دیدگان اجتماعی مسئولیت آن دسته از كودكانی كه به دلایل مختلف بی پرست یا بی خانمان شده اند را به عهده می گیرد كه در كرمانشاه هفت مركز غیردولتی كه به مراكز شبه خانواده معروف اند با نظارت بهزیستی از این كودكان نگهداری می كنند.

مدیر كل بهزیستی استان كرمانشاه افزود: كودكان تازه متولد شده تا سه سال در مركز شیرخوارگان كه یك مركز دولتی است نگهداری می شوند و كودكان 2 تا 6 سال در مركز نوباوگان و كودكان 6 تا 12 سال و 12 تا 18 سال در مراكز دیگری نگهداری می شوند.

محمدی افزود: آمار درست كودكان نگهداری شده در این مراكز به علت ترخیص، ورود كودكان جدید و یا پذیرش مسئولیت آنان از طرف برخی خانواده متغیر است.

او ادامه داد: اولین شرط نگهداری این كودكان، بی سرپرست یا بدسرپرست بودن آن ها بوده و علاوه بر آن با دستور قضائی و پیگیری مددكاری، كودكان را پذیرش می كنیم؛ سن قانونی نگهداری از این كودكان 18 سال بوده و از سن 6 سالگی تفكیك دختران و پسران صورت می گیرد.

محمدی گفت: خانواده هایی كه برای فرزند خواندگی به این مراكز مراجعه می كنند اكثراً متقاضی كودك كم سن و سال و دختر بوده و با بالا رفتن سن، متقاضی برای كودك كم می شود.

او گفت: اولویت واگذاری فرزند خواندگی باخانواده هایی است كه فرزند نداشته، دارای تمكن مالی بوده و ساكن استان كرمانشاه باشند و این خانواده ها باید از نظر روانشناس ما و كمیته فرزندخواندگی شرایط روحی و روانی مناسب را دارا باشند.

مدیر كل بهزیستی استان كرمانشاه افزود: كودكانی كه به عنوان فرزندخوانده وارد یك خانواده می شوند ممكن است به علت دیر انس گرفتن با افراد خانواده، دارای مشكلاتی از قبیل ناسازگاری بوده، كه در برخی مواقع موجب بازگشت كودك به مراكز نگهداری می شود.

محمدی افزود: كودكان در بدو ورود به مراكز نگهداری دارای مشكلات روحی عاطفی هستند و هم چنین كودكان خیابانی مورد آزار و اذیت خانواده و یا دیگران قرار گرفته كه همشهریان در صورت مشاهده چنین مواردی با قید فوریت موضوع را به خط رایگان اورژانس اجتماعی به شماره 123 گزارش دهند .
   تاریخ: ۱۹:۳۸ - ۲۸/۰۸/۱۴۰۰   بازدید: ۲۰۸