دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

مصرف قهوه و چای خطر ابتلا به سكته مغزی را كاهش می دهند
 
تهران- ایرنا- نتایج یك مطالعه كه به تازگی منتشر شده، نشان می دهد كه نوشیدن قهوه یا چای ممكن است خطر ابتلا به سكته مغزی و زوال عقل را كاهش دهد.
مصرف قهوه و چای خطر ابتلا به سكته مغزی را كاهش می دهند تهران- ایرنا- نتایج یك مطالعه كه به تازگی منتشر شده، نشان می دهد كه نوشیدن قهوه یا چای ممكن است خطر ابتلا به سكته مغزی و زوال عقل را كاهش دهد.

به گزارش روز شنبه گروه علم و آموزش ایرنا از خبرگزاری یونایتدپرس، محققان دانشگاه پزشكی «تیانجین» در چین كه این مطالعه را انجام داده اند، می گویند نوشیدن قهوه با خطر كمتر زوال عقل یا از دست دادن حافظه و كاهش عملكرد شناختی پس از سكته مغزی همراه بود.

در این تحقیق، 365 هزار فرد 50 تا 74 ساله را برای بیش از یك دهه تحت نظر قرار گرفتند. در ابتدا افرادی كه در این مطالعه شركت داشتند، میزان مصرف قهوه و چای خود را گزارش كردند. در طول این دوره تحقیق، پنج هزار و 79 نفر از آنها دچار زوال عقل شدند و 10 هزار و 53 نفر حداقل یك بار سكته كردند.

محققان دریافتند افرادی كه دو تا سه فنجان قهوه یا سه تا پنج فنجان چای در روز یا تركیبی از چهار تا 6 فنجان قهوه و چای می نوشند، كمترین خطر ابتلا به سكته مغزی یا زوال عقل را داشتند. خطر سكته مغزی در افرادی كه روزانه دو تا سه فنجان قهوه و دو تا سه فنجان چای می نوشیدند، 32 درصد كمتر بود. خطر ابتلا به زوال عقل در این افراد 28 درصد كمتر از افرادی بود كه چای یا قهوه نمی نوشیدند.

آنها اظهار داشتند كه مصرف قهوه به تنهایی یا همراه با چای نیز تا 40 درصد با كاهش خطر ابتلا به زوال عقل پس از سكته مغزی ارتباط داشت. محققان می گویند: یافته های ما نشان می دهد كه مصرف متوسط ​​قهوه و چای به صورت جداگانه یا تركیبی با كاهش خطر سكته مغزی و زوال عقل مرتبط است.

این مطالعه همچنین نشان می دهد كه نوشیدن قهوه به تنهایی یا همراه با چای نیز با كاهش خطر زوال عقل پس از سكته ارتباط دارد. با این حال، اینكه آیا ارائه چنین اطلاعاتی می تواند نتایج سكته مغزی و زوال عقل را بهبود بخشد یا خیر، هنوز مشخص نیست.

سكته مغزی یعنی بسته شدن یا پاره شدن یك شریان مغزی كه به دنبال آن اختلال در گردش خون آن ناحیه از مغز ایجاد شده و موجب بروز علائمی مثل فلج نیمه بدن، اختلال تكلم و اختلال در راه رفتن می شود. زوال عقل، اختلال مزمن و گاهی حاد فرایندهای روانی به علت بیماری عضوی مغز كه با تغییر شخصیت و موقعیت ناشناسی و اختلال در حافظه و داوری و اندیشه همراه است. شایع ترین نوع زوال عقل، زوال عقل سالخوردگی یا بیماری آلزایمر است.

محققان در مجله Plos Medicine نوشتند: یافته های ما نشان می دهد كه مصرف متوسط قهوه و چای به طور جداگانه یا به صورت تركیبی با خطر كمتر سكته مغزی و زوال عقل مرتبط است.

برچسب ها
- قهوه
- سكته مغزی
- برگزیدگان علم
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۸:۰۷ - ۲۹/۰۸/۱۴۰۰   بازدید: ۲۰۲