دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

سكته مغزی دومین علت مرگ ومیر در جهان
 
دكتر مهدی فرهودی، متخصص مغز و اعصاب گفت: سكته ی مغزی دومین علت مرگ ومیر در جهان است و سن بروز سكته مغزی در ایران 10 سال كاهش یافته درحالیكه ده سال قبل از هر شش نفر تنها سه نفر به این بیماری مبتلا می شدند، اما اكنون به چهار بیمار كاهش یافته است؛ لذا در سال 1396 داروی TPA یا اهمیت زمانی طلایی ...
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،دكتر مهدی فرهودی متخصص مغز و اعصاب گفت:انقلاب دوم در این عرصه، خارج كردن لخته از مغز بود كه نقش مهمی در بهبودی بیماران داشت و حتی از خارج كردن لخته قلبی نیز مهمتر بوده و اهمیت بالایی دارد.

او با تاكید به راه اندازی DSA و تبدیل SCU به cSCU در سال 98 گفت:این سیستم تنها سیستم بی پلان پیشرفته شمال غرب كشور بوده كه از تیم چند بخشی از اساتید فلوشیپ نورولوژی، رادیولوژی، جراحی مغز و عروق و برنامه ی آنكال 24 ساعته اساتید تشكیل یافته و دومین comprehensive SCU كشور است.

اودر رابطه با جلسات كمیته دانشگاهی و بیمارستانی 724 خاطرنشان كرد: تاكنون ده جلسه تشكیل دادیم كه نابسامانی ها را بررسی كرده و راهكار هایی جهت رفع مشكلات ارائه شده است.

متخصص مغز و اعصاب با اشاره به راه اندازی واحد توانبخشی بیماران سكته مغزی در بیمارستان امام رضا (ع) یادآور شد: در این راستا توافق همكاری بین گروه های نورولوژی و طب فیزیك و توانبخشی امضا شد تا بستری را برای توانبخشی زمان بستری و همچنین امكان ارائه ی خدمات توانبخشی پیشرفته فراهم كند.

فرهودی با بیان اینكه اولین انجمن استانی حمایت از بیماران سكته مغزی در سال 1395 تاسیس شد، اضافه كرد: این انجمن اولین انجمن حمایتی از بیماران سكته مغزی در كشور بوده و عضو انجمن حامی بیماران سكته مغزی در جهان است كه مجری فعال برنامه های آموزشی روز جهانی سكته مغزی بوده و در این زمینه بسته های آموزشی و حمایتی مناسبی را ارائه می دهد.

اوگفت: برای بیماران استروك، اورژانس هوایی فعال كردیم و ضمن فراهم كردن همكاری نزدیك بین طب اورژانس و سیستم پیش بیمارستانی، تاكنون 20 مورد از بیماران را با موفقیت انتقال داده است.

او در ارتباط با روند برنامه ی ثبت سكته مغزی در استان متذكر شد: شروع این برنامه با جذب دانشجوی دكترا در سال 1394 آغاز شد كه در سال 1397 نیز جزو برنامه های مصوب معاونت تحقیقات و فناوری وزارت شد، سپس با ثبت اطلاعات حدود 8 هزار بیمار سكته ی مغزی، نرم افزار ثبت برای وب آن فعال شد.

متخصص مغز و اعصاب در رابطه با تدوین برنامه جامع مدیریت سكته مغزی استان بیان كرد: با ابلاغ اعضای شورای راهبردی در دی 1398 و بهره گیری از نقشه راه WSO، هفت كارگروه تخصصی تشكیل شده و حدود 37 جلسه ی مجازی و حضوری بالغ بر 300 ساعت تشكیل شد.

دكتر فرهودی خاطرنشان كرد: كاهش بروز میزان سكته مغزی، افزایش پوشش خدمات درمانی فاز حاد سكته مغزی، كاهش میزان مرگ و میر، عوارض و ناتوانی ناشی از آن و بهبود ارائه ی خدمات به بیماران از جمله اهداف تدوین برنامه جامع سكته مغزی در استان است.

او تاكید كرد: سعی خواهیم كرد تا پایان هر سال، برنامه ی سال بعد را تعیین كنیم و این برنامه را در سطح استان گسترش دهیم تا ضمن حفظ جایگاه پیشروی دانشگاه به یك الگوی كشوری تبدیل شود.

گفتنی است؛ این مراسم با حضور معاونت درمان دانشگاه علوم پزشكی تبریز و بیمارستان امام رضا (ع)، اعضای كمیته 724 دانشگاه و كلیه ی اساتید گروه نورولوژی، دانشجویان و انجمن حمایت از بیماران سكته مغزی استان برگزار شد و در پایان نیز از كادر زحمتكش این تزریق حیاتی به بیماران تحلیل شد.
   تاریخ: ۲۲:۱۸ - ۲۹/۰۸/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۵