دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

نقش موثر متخصصان گفتار درمانی در شناسایی، پیشگیری و درمان مشكلات نوزادان نارس
 
دانشگاه علوم پزشكی ایران
نقش موثر متخصصان گفتار درمانی در شناسایی، پیشگیری و درمان مشكلات نوزادان نارس

به مناسبت روز جهانی نوزاد نارس؛
نقش موثر متخصصان گفتار درمانی در شناسایی، پیشگیری و درمان مشكلات نوزادان نارس
گفتار درمانگر در بخش NICU وظیفه تشخیص زود هنگام مشكلات تغذیه ای،  ارزیابی و مداخله مهارت های حركتی دهانی، هماهنگی مكیدن، بلع و تنفس را در نوزادان نارس و نوزادان با مشكلات پزشكی پیچیده به عهده دارد.
به مناسبت 27 آبان روز جهانی نوزاد نارس و نقش گفتار درمانگر، دكتر ناهیدجلیه وند؛ مدیرگروه گفتار درمانی دانشكده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشكی ایران با اشاره به این كه بیش از 80 درصد از تولدهای نارس بین 32 تا 37 هفته بارداری  اتفاق می افتد كه اغلب با مراقبت های ویژه  زنده می مانند در باره نقش متخصصان گفتار درمان در شناسایی و درمان مشكلات این نوزادان تصریح كرد: گفتار درمانگر در بخش NICU وظیفه تشخیص زود هنگام مشكلات تغذیه ای، ارزیابی و مداخله مهارت های حركتی دهانی، مكیدن، هماهنگی مكیدن، بلع و تنفس را در نوزادان نارس و نوزادان با مشكلات پزشكی پیچیده به عهده دارد.
وی افزود: بطوركلی گفتار درمان در NICU به مشاوره و تفسیر علائم و نشانه های موجود در بلع، مكیدن و رفلكس های دهانی نوزاد می پردازد و نوزادان را مورد ارزیابی قرار داده و اطلاعات كلی در مورد تغذیه آنها و عوامل وابسته به آن را به دست می آورد. آسیب شناس گفتار و زبان، نوع مشكل موجود را تشخیص می دهد و متناسب با آن مداخلات تخصصی مرتبط را انجام خواهد داد كه این مداخلات منجر به بهبود مهارت های حركتی دهانی، مكیدن و هماهنگی سه جز مكیدن- بلعیدن-تنفس در نوزادان نارس و نوزادان با اختلالات آناتومیكی، فیزیولوژیكی و نورولوژیكی می شود.
دكتر جلیله وند در خصوص مراحل بعدی مداخلات متخصصان گفتار درمان گفت: متناسب با پیشرفت نوزاد و با مشورت با پزشك، به مرور تغذیه را از حالت غیردهانی به حالت دهانی تبدیل كرده و شیوه های مختلف شیردهی را به مراقبان نوزاد آموزش می دهد تا در نهایت نوزاد بتواند از سینه مادر تغذیه مناسب را داشته باشد.
مدیرگروه گفتار درمانی تاكید كرد: درواقع تكنیك های گفتاردرمانی در كودكان نارس موجب بهبود وضعیت بلع و تغذیه نوزادان نارس شده و مدت زمان بستری این كودكان در بخش مراقبت های ویژه نوزادان را به حداقل می رساند و از مشكلات گفتاری كه ممكن است در آینده دچار آن شوند پیشگیری میكند.
دكتر جلیله وند در پایان اعلام كرد: اعضای هیئت علمی گروه آموزشی گفتاردرمانی در مركز آموزشی درمانی حضرت علی اصغر(ع ) و مركز آموزشی درمانی شهید اكبر آبادی و سایر بیمارستان ها آماده ارائه خدمت هستند.
پایان خبر//
منبع خبر:
اخبار علمی
   تاریخ: ۱۶:۴۹ - ۲۹/۰۸/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۵