دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

غربالگری بینایی 15 هزار كودك همدانی
 
سرپرست معاونت توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی استان همدان گفت: از ابتدای سال تاكنون 15 هزار كودك سه تا 6 ساله استان غربالگری بینایی شده اند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، شجاع احسانی, سرپرست معاونت توسعه و پیشگیری بهزیستی استان همدان بیان كرد: طرح غربالگری بینایی (تنبلی چشم) كودكان سه تا 6 سال در 9 پایگاه دائمی شهرستان ها و 46 مركز مثبت زندگی با رعایت تمامی شیوه نامه های بهداشتی و بدون هیچ گونه تماس فیزیكی با كودك انجام می شود و تاكنون 15 هزار كودك سه تا 6 ساله استان غربالگری بینایی شده اند و این طرح تا پوشش كامل 46 هزار كودك جامعه هدف ادامه دارد.

او با اشاره به اینكه تمامی پایگاه های غربالگری محلی به ای چارت لامپی مجهز می شوند و غربالگری به صورت استاندارد صورت می گیرد اظهار داشت: مقرر شد كه دانشگاه علوم پزشكی خانواده ها را از طریق خانه های بهداشت و مراقبان سلامت به پایگاه های سنجش بینایی بهزیستی ارجاع دهد تا مداخلات بعدی صورت گیرد.

سرپرست معاونت توسعه و پیشگیری بهزیستی استان همدان ابراز امیدواری كرد كه با اطلاع رسانی مطلوب و مراجعه به موقع خانواده ها شاهد پوشش صددرصدی جامعه هدف و اجرای كامل برنامه غربالگری بینایی در استان همدان باشیم.

احسانی با توصیه به اینكه تمامی كودكان سه تا 6 سال ضروریست هر سال یك مرتبه به این مراكز مراجعه كنند خاطرنشان كرد: در صورت تایید سلامت چشم در مراجعه اول تكرار غربالگری در سال های بعد ضروری است، زیرا چشم كودكان در حال رشد و اختلالات بینایی هم در حال تشدید است.

او با تاكید بر اینكه سه تا 6 سالگی زمان طلایی غربالگری چشم كودكان محسوب می شود یادآور شد: با از دست دادن زمان طلایی برای مداخلات درمانی نمی توان از پیشرفت اختلالات بینایی كه گاه منجر به كم بینایی و نابینایی می شود، جلوگیری كرد.

سرپرست معاونت توسعه و پیشگیری بهزیستی استان همدان خاطرنشان كرد: طرح غربالگری بینایی همه ساله با مدیریت سازمان بهزیستی در سراسر استان اجرا می شود و زمینه سلامت چشمان بسیاری از كودكان سه تا 6 ساله را فراهم كرده است.

احسانی با اشاره به اینكه در سال گذشته 2 هزار و 200 كودك مشكوك به تنبلی چشم شناسایی و برای مداخلات بعدی ارجاع داده شدند و برای 200 نفر نیز عینك تهیه شده است تاكید كرد: در صورت نیاز به جراحی چشم برای كودكان بی بضاعت هزینه آن در مراكز دولتی را سازمان بهزیستی تقبل می كند.

تعداد معلولان زیر پوشش سازمان بهزیستی استان همدان 45 هزار و 530 نفر است كه بیشترین تعداد مربوط به شهر همدان با 17 هزار و 636 نفر و كمترین نیز در فامنین با هزار و 332 نفر معلول است كه 60 درصد آن ها را مرد و 40 درصد را زنان تشكیل می دهند.

منبع ایرنا
   تاریخ: ۰۹:۰۴ - ۳۰/۰۸/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۷