دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

لزوم حمایت همه جانبه از كودكان در برابر آزار
 
تهران- ایرنا- روزنامه آرمان ملی در یادداشتی آورده است: یكی از موضوعاتی كه بیش از دو دهه است در ایران مورد تمركز بیشتری واقع شد؛ یعنی به طور خاص اگر بخواهیم بگوییم از سال 78 كه اورژانس اجتماعی تشكیل شد، موضوع حمایت از كودكان در برابر هر نوع مخاطره و آزاری است.
لزوم حمایت همه جانبه از كودكان در برابر آزار تهران- ایرنا- روزنامه آرمان ملی در یادداشتی آورده است: یكی از موضوعاتی كه بیش از دو دهه است در ایران مورد تمركز بیشتری واقع شد؛ یعنی به طور خاص اگر بخواهیم بگوییم از سال 78 كه اورژانس اجتماعی تشكیل شد، موضوع حمایت از كودكان در برابر هر نوع مخاطره و آزاری است.

در ادامه این یادداشت كه در 30 آبان به قلم سیدحسن موسوی چلك رییس انجمن مددكاران اجتماعی ایران، منتشر شده است، می خوانیم: موضوعی كه به دلیل اهمیتی كه دارد در سازمان های جهانی هم به آن توجه شده و یك روز را با عنوان پیشگیری از كودك آزاری كه 19 نوامبر و معمولا برابر با 28 یا 29 آبان است را از سال 2000 تعیین و نامگذاری كردند. ما هم در كشور خودمان به اهمیت این موضوع پی بردیم و به همین دلیل سازوكارهای متعدد و متفاوتی برای حمایت از كودكان در معرض آزار یا آزاردیده طراحی و برنامه ریزی كردیم. یكی از اقدامات خوبی كه انجام شده بود، طبیعتا تاسیس اورژانس اجتماعی از سال 78 با سازوكاری كه اورژانس اجتماعی دارد، بود. كار دیگری كه انجام شد، تصویب قوانین مختلف و مرتبط از جمله قانون حمایت از اطفال و نوجوانان است كه سال 99 بعد از 19 سال تصویب و آئین نامه اجرایی مرتبط با این موضوع نوشته شد.

آنچه به بهانه امروز مهم است، ساختار برنامه های ما در حوزه حمایت از كودكان در معرض آزار است كه باید به گونه ای باشد كه هم برای پیشگیری سطح یك یعنی اطلاع رسانی و آگاه سازی با هدف پیشگیری از وقوع چنین آسیبی تلاش شود. طبیعتا باید از همه ظرفیت ها به طورمستمر استفاده شود. آموزش و پرورش یكی از بهترین بسترها برای آموزش در این حوزه است. سازمان های غیردولتی هم بستر دیگری را دارند. این موضوع در انواع مختلف دانشگاه ها می تواند جدی گرفته شود و رسانه ها به این موضوع توجه لازم را داشته باشند.

یكی از مواردی كه می تواند در این مقطع كمك كند تا ما از كودكان حمایت كنیم، علاوه بر توسعه مستمربرنامه های پیشگیری، حمایت از كودكانی است كه به هر دلیلی مورد آزار قرار می گیرند. به همین دلیل قانون حمایت از اطفال و نوجوانان می تواند محور كار باشد.

از این باب كه محورش مددكاری اجتماعی است، سازمان بهزیستی به عنوان سازمان اجتماعی در این حوزه است، وظایف سازمان ها مشخص شده و خانواده محور است چراكه ما باید همه سازوكارها را برای حمایت از كودكان در برابرهمه افراد در زمینه خشونت، پیاده بكنیم و به همین دلیل همه كسانی كه در این حوزه ها كار می كنند باید این قانون را بشناسند. همچنین خانواده ها، معلم ها، پلیس، قضات، مددكاران اجتماعی، روانشناسان، پزشكان، كادر درمان و حتی نویسندگان فیلمنامه ها، دبیران اجتماعی سرویس های رسانه ای نیز باید این قانون را بشناسند و این امر می تواند كمك كند كه این افراد به موقع شناسایی شوند.

چراكه ما نباید اجازه دهیم كسی فكر كند كه كودك ملك طلقش است و این موضوع بسیار مهم و جدی است. این قانون به رغم اینكه خیلی دیرشد ولی یكی از قوانین پیشرو در حوزه حمایت از كودكانی است كه به نوعی در معرض آزار هستند یا آزار می بینند كه ما این نوع مداخلات را در پیشگیری سطح دو می بینیم.

و همین طور حمایت از كودكان و خانواده هایی كه در چنین شرایطی قرار دارند برای اینكه بتوانند توانمند شوند. چون برخی از این كودكان به دلیل فقر مجبورند در محیط هایی كار كنند كه مورد آزار قرار می گیرند. در همین قانون هم وظایفی به عهده دستگاه های حمایتی گذاشته شده و این روز و این مناسبت را بهانه می كنم كه به این نكته اشاره كنم كه كودكان سرمایه ما هستند و در برابر هر نوع خشونتی توسط هر كسی و هر كجا وهر زمانی، باید مورد حمایت قرار بگیرند.

مراقبت از كودكان، حق آنها و وظیفه همه سازمان ها و دولت است كه بتواند این فضا را ایجاد بكند. امروز بهانه ای است كه نیم نگاهی به آنچه در حوزه كودكان و كودك آزاری و پیشگری از كودك آزاری هم انجام دادیم، داشته باشیم. به امید روزی كه رفاه اجتماعی كودكان، شاخص سلامت همه جانبه كودكان تبدیل به دغدغه همه ما شود.

منبع: روزنامه آرمان ملی
برچسب ها
- سازمان بهزیستی
- سیدحسن موسوی چلك
- انجمن مددكاران اجتماعی ایران
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۹:۳۶ - ۳۰/۰۸/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۴