دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

دیدارهای مردمی مسولان احساس رضایتمندی شهروندان را افزایش می دهد
 
تهران - ایرنا - روانشناس و مدرس دانشگاه معتقد است، دیدارهای مردمی مسولان احساس رضایتمندی شهروندان را افزایش داده و جهت دهی صحیح این رضایتمندی، می تواند انرژی مردمی را در راستای اعتلای كشور قرار دهد.
دیدارهای مردمی مسولان احساس رضایتمندی شهروندان را افزایش می دهد تهران - ایرنا - روانشناس و مدرس دانشگاه معتقد است، دیدارهای مردمی مسولان احساس رضایتمندی شهروندان را افزایش داده و جهت دهی صحیح این رضایتمندی، می تواند انرژی مردمی را در راستای اعتلای كشور قرار دهد.

مهدی عسكری پور روز یكشنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا در خصوص تاثیر ملاقات های مردمی مسولان در جامعه اظهار داشت: این مبحث از دو جنبه سیاسی و روانشناختی - جامعه شناختی مورد بررسی قرار می گیرد.

وی تصریح كرد: از منظر اجتماعی، هرگونه ارتباط با عامه مردم از طرف مسولان اعم از رئیس دولت، رئیس مجلس و... باعث احساس ارزشمندی در شهروندان خواهد شد. برای نمونه، در یك دفتر روزنامه یا مجله «باز بودن در اتاق سردبیر» برای دیدار روزانه، مشورت و گفت وگو با او باعث می شود كه خبرنگار احساس «دیده شدن» كند.

عسكری پور ادامه داد: به عبارت دیگر، این خبرنگار احساس می كند كه عملكرد، اهتمام و نتایج زحمات او توسط مدیر دیده شده و این مساله باعث بروز رضایتمندی شغلی می شود.

این مدرس دانشگاه افزود: به دنبال رضایتمندی شغلی، روحیه نشاط و امیدواری افزایش یافته و كاركنان همه علم و دانش، انرژی و زمان خود را در اختیار شغل مربوطه و جلب رضایت مدیر قرار می دهند. این رضایتمندی همچنین سبب شده كاركنان برخی از كاستی ها نظیر تاخیر در پرداخت حقوق را هم بپذیرند.

عسكری پور توضیح داد: این مساله را می توان به كل جامعه تعمیم داد. حضور مسولان در اجتماعات مردمی به ویژه طبقات پایین اقتصادی و اجتماعی باعث می شود، ملت احساس ارزشمندی و امیدواری كند. در حقیقت ملت باور می كند كه سیاست گذاران و برنامه ریزان كشوری مردم را می بینند، پیشنهادات و نقطه نظرات را شنیده و به درد دل ها گوش فرا می دهند.

وی افزود: برای نمونه، سفر رئیس جمهوری به یك استان، شهرستان و دیدار با مردم، نیازهای فیزیولوژیكی همچون احساس احترام، محبت و توجه را تامین می كند. تامین این نیازها احساس رضایتمندی از دولت، نظام سیاسی - اجتماعی و جامعه را افزایش داده و این امر روحیه نشاط، امیدواری و تلاشگری را نیز تقویت می كند.

این رواندرمانگر همچنین با اشاره به هویت اجتماعی ادامه داد: در راستای این اقدام هویت یابی شهروندان نیز تقویت شده و احساس رضایتمندی ناشی از هویت یابی هم اعتماد به نفس، عزت نفس و پویایی یك ملت را افزایش خواهد داد.

این پژوهشگر اجتماعی اضافه كرد: شهروندان پویا نیز بی شك در مشاركت های اجتماعی و فرهنگی حضور بیشتری یافته و این مساله به توسعه و پیشرفت یك جامعه كمك شایانی می كند.

ضرورت هدایت صحیح رضایتمندی یك ملت

عسكری پور یادآور شد: اما انرژی مردمی ناشی از این دید وبازدیدها باید به طور صحیح هدایت شود. در واقع سیاست های مسولان تعیین می كند كه این رضایتمندی چگونه جهت دهی شود، در صورت پاسخ دهی صحیح می تواند این انرژی جمعی را در راستای اعتلای كشور قرار داد.

برچسب ها
- اختصاصی ایرنا
- مشاركت های مردمی
- آسیب ها
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۸:۴۳ - ۳۰/۰۸/۱۴۰۰   بازدید: ۱۹۱