دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

آموزش خودمراقبتی 40 درصد مراجعه به پزشك را می كاهد
 
تهران - ایرنا - مدیر مركز آموزش سازمان نظام پرستاری با بیان اینكه میزان مراجعه به پزشك در افرادی كه اصول خودمراقبتی را یاد گرفته اند 40 درصد كم می شود، گفت: این افراد انرژی و اعتماد به نفس بالاتری دارند و هزینه های بهداشت و درمان آنها به مراتب كاهش می یابد.
آموزش خودمراقبتی 40 درصد مراجعه به پزشك را می كاهد تهران - ایرنا - مدیر مركز آموزش سازمان نظام پرستاری با بیان اینكه میزان مراجعه به پزشك در افرادی كه اصول خودمراقبتی را یاد گرفته اند 40 درصد كم می شود، گفت: این افراد انرژی و اعتماد به نفس بالاتری دارند و هزینه های بهداشت و درمان آنها به مراتب كاهش می یابد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از سازمان نظام پرستاری دكتر محسن رازانی افزود: خود مراقبتی عملی است كه در آن افراد بر اساس دانش، مهارت، توانمندی و اطلاعاتی كه به شكل تجربه یا از منابع مختلف به دست می آورند، می توانند به صورت مستقل و بدون نیاز به كمك دیگران از سلامت خود مراقبت كنند و در شرایط بحرانی اعمال و رفتاری را انجام دهند كه به حفظ سلامت فرد منجر شود.

وی ادادمه داد: در زمینه خود مراقبتی مردم می توانند از افراد آگاه مشورت گرفته یا به شكل تخصصی و غیر تخصصی از منابع معتبر كمك بگیرند تا با مفهوم خود مراقبتی و اجرای آن در رفتار خود آگاه شوند.

مدیر آموزش سازمان نظام پرستاری بیان كرد: هدف خود مراقبتی ارتقاء سلامت افراد جامعه است و نوع خود مراقبتی به سلامت فرد منجر می شود، اما عمده بحث خود مراقبتی به سلامت جسمی و روانی افراد جامعه بر می گردد، همچنین نیاز است مردم برخی از مسائل را در حوزه مراقبت از خود، یاد گرفته تا مراقب سلامت جسمی خود باشند.

رازانی افزود: نكته ای كه در خود مراقبتی دارای اهمیت است؛ كسب اطلاعات از منابع معتبر هست؛ افرادی كه عملیات خود مراقبتی را آموزش ندیده و به كار نمی گیرند، قطعا میزان آسیب پذیریشان در جامعه بیشتر است.

وی ادامه داد: برای مثال در تحقیقات متعددی كه صورت گرفته مشخص شده، در افرادی كه خود مراقبتی را به طور كامل یاد گرفته اند و به كار می بندند، حدود 40 درصد مراجعه به پزشكان، حدود 20 درصد مراجعه به پزشكان متخصص و 50 درصد مراجعه به مراكز اورژانسی و مراكز بستری بیمارستانی و به نوعی هزینه های درمانی كاهش پیدا می كند.

مدیر آموزش سازمان نظام پرستاری گفت: اگر افراد آموزش های لازم را در حوزه سلامت و خود مراقبتی دریافت كنند و آنها را در عمل به كار ببرند، می توانند به خوبی تضمین كننده سلامت جسمی و روانی خود باشند.

رازانی گفت: سلامت جسمانی و روانی فرد بستگی به ارتباط دو طرفه و تاثیرگذاری دارد كه از محیط اطراف و انرژی خودش می گیرد. میزان استرس در فعالیت و كار روزانه فرد تاثیر مستقیم دارد برای مثال زمانی كه فرد استرس خود را كنترل كند میزان آگاهی و سلامتی اش نیز افزایش پیدا می كند.

مدیر آموزش سازمان نظام پرستاری ادامه داد: هرچقدر میزان خود آگاهی فرد بالا رود طبیعتا میزان اعتماد به نفس نیز بالا می رود و به واسطه این اعتماد به نفس اضطراب، نگرانی، ترس ها و... كاهش پیدا می كند و خود این موضوع تضمین كننده خود مراقبتی در فرد است.

وی افزود: یك بخش از خود مراقبتی در حوزه آموزش هست و تحقیق های متعدد نشان داده است كه هر چقدر میزان آموزش افراد كم باشد آسیب های اجتماعی بیشتر می شود و باعث افزایش مشكلات جمعی مردم در جامعه می شود.

رازانی بیان كرد: خود مراقبتی به دلیل اینكه كاهش هزینه ها را در بحث بهداشت و درمان دارد یك تضمین كننده مهم برای سلامت افراد جامعه است و رعایت آن باعث كاهش ورودی های بیمارستان ها و ارتقاء سطح سلامت در جامعه می شود.

مدیر آموزشی نظام پرستاری تصریح كرد: بهترین مزایای خود مراقبتی این است كه انرژی فرد را افزایش می دهد و باعث كاهش استرس و ایجاد یك حس تازه با چشم اندازی امیدوارانه به آینده می شود و در نهایت میزان امید به زندگی و شور و شوق سلامتی را افزایش می دهد.

1352

برچسب ها
- سازمان نظام پرستاری ایران
- وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكی
- بهداشت و سلامت
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۰:۱۴ - ۰۱/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۲۱۴