دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

توانبخشی كودكان مبتلا به فلج مغزی با ربات های ایرانی
 
محققان شركت های دانش بنیان با عرضه 4 نوع ربات هوشمند موفق به ارائه خدمات توانبخشی در حوزه های "راه رفتن"، "زانو"، "توانبخشی كودكان دچار فلج مغزی" و "ارزیابی وضعیت تعادل" شدند.
توانبخشی كودكان مبتلا به فلج مغزی با ربات های ایرانی
محققان شركت های دانش بنیان با عرضه 4 نوع ربات هوشمند موفق به ارائه خدمات توانبخشی در حوزه های ""راه رفتن""، ""زانو""، ""توانبخشی كودكان دچار فلج مغزی"" و ""ارزیابی وضعیت تعادل"" شدند. - اخبار اجتماعی -
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، "ربات توانبخشی راه رفتن" یكی از محصولات شركت های دانش بنیان است كه با كمك فناوری رباتیك، سلامت دیجیتال را در كشور توسعه داده است. عملكرد این ربات شامل "توانبخشی زانو"، "توانبخشی ران" و "توانبخشی راه رفتن" می شود كه در حوزه تجهیزات فیزیوتراپی و كاردرمانی كاربرد دارد.

ساخت نوعی مفصل ارتوپدی برای اصلاح كانتركچر (اسپاسم عضلانی) از دیگر محصولات این شركت است.

"ربات توانبخشی آموزش گام برداری كودك" از پیشرفته ترین روش ها در توانبخشی كودكان دچار فلج مغزی (CP) است كه از سوی محققان یكی از شركت های دانش بنیان فعال در این حوزه عرضه شده است.

این دستگاه به كمك بازوهای رباتیكی و با استفاده از الگوهای حركتی هوشمند نحوه گام برداری صحیح را به این كودكان آموزش می دهد و این ربات قادر است با استفاده از نرم افزار واقعیت مجازی و شیوه های امتیازدهی و تشویق كودكان مورد توجه كودكان و خانواده ها قرار گیرد.

نمونه مشابه خارجی "دستگاه رباتیك توانبخشی" با قیمت نزدیك به 400 میلیون تومان به كشور وارد می شد اما با تلاش متخصصان این مجموعه دانش بنیان در كشور ساخته شد.

طراحی و ساخت این دستگاه با توجه به قیمت تمام شده پایین و ایجاد كارایی بالا صورت گرفت. اگر چه دستگاه لوكو ایران نزدیك به 80 درصد امكانات نمونه خارجی را داراست اما قیمت تمام شده آن كمتر از 25 درصد نمونه خارجی است.

"ربات ارزیابی وضعیت تعادل" به منظور ارزیابی وضعیت تعادل و همچنین تمرین دهی برای بهبود وضعیت تعادل افراد از سوی محققان یكی از شركت های دانش بنیان ساخته شده است. ماژول های پیش بینی شده در نرم افزار این دستگاه به دو گروه تعادل استاتیكی و تعادل دینامیكی تقسیم بندی می شوند.

در گروه اول، هدف ارزیابی توانایی كاربر در حفظ وضعیت تعادل خود و بهبود آن است. تست ها و تمرین های طراحی شده در این بخش، به ‍ گونه ای است كه انتظار می رود كاربر مركز تعادل خود را در مدت زمان مشخصی در یك نقطه ثابت نگه دارد. گروه دوم شامل تست ها و تمرین هایی است كه توانایی فرد را در كنترل مركز تعادل خود هنگام جابجایی آن از یك نقطه به نقطه دیگر مورد ارزیابی می دهد.

همه چیز درباره مهمترین مركز جامع توانبخشی ایثارگران در كشور/ دوره سالمندی ایثارگران چگونه سپری می شود؟
درخواست ورود قالیباف به معضل بودجه 1400 مراكز توانبخشی غیردولتی
ساز ناكوك مراكز توانبخشی و چشم امید به بنیاد مستضعفان
منبع خبر:
تسنیم
   تاریخ: ۱۳:۴۸ - ۲۶/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۳۶