دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

سكته مغزی دومین عامل مرگ ومیر در ایران است
 
یك متخصص بیماری های مغز و اعصاب در چهارمحال و بختیاری، گفت: پیش بینی می شود در دنیا از هر چهار تا پنج انسان یك نفر سكته مغزی را تجربه كند، به همین دلیل شناخت عوامل زمینه ساز سكته مغزی از اهمیت بالایی برخوردار است.
سكته مغزی دومین عامل مرگ ومیر در ایران است مجید جعفری در گفت وگو با ایسنا درخصوص زنگ خطر بروز سكته مغزی، اظهار كرد: سكته های مغزی یكی از دلایل مهم ناتوانی و مرگ و میر در تمامی دنیا به شمار می آید و جزو چهار عامل مرگ افراد در جهان محسوب می شود، در ایران نیز سكته مغزی دومین علت مرگ و میر است.

این متخصص بیماری های مغز و اعصاب در چهارمحال و بختیاری افزود: سكته های مغزی دو نوع است، نوع اول كه در اثر گرفتگی رگ رخ می دهند و نوع دوم نیز كه به سكته های مغزی خونریزی دهنده شناخته می شوند و با پاره شدن یك رگ در مغز فرد همراه هستند و احتمال دارد فرد را با عوارضی مانند ضعف یك طرفه، مشكل در تكلم و... درگیر كند، بنابراین سكته مغزی دارای برخی عوارض بوده كه مهم ترین عوارض آن ضعف یك طرفه بدن، اختلالات تكلم، غیرقرینه شدن صورت و اختلالات تعادلی است.

وی ادامه داد: پیش بینی می شود در دنیا از هر چهار تا پنج انسان یك نفر سكته مغزی را تجربه كند، به همین دلیل شناخت عوامل زمینه ساز سكته مغزی از اهمیت بالایی برخوردار است، عموما فشارخون، دیابت، مشكلات قلبی، چربی خون بالا و عوامل زمینه ساز فامیلی از مهم ترین مواردی هستند كه زنگ خطر بروز سكته مغزی محسوب می شوند، همچنین یكی از عوامل زمینه ساز مهم در سكته مغزی سن افراد است، زیرا حدود دو سوم موارد سكته مغزی در افراد بالای 65 سال مشاهده می شود.

جعفری عنوان كرد: بروز سكته مغزی در مردان نسبت به زنان شایع تر است، اما با كنترل فاكتورهای سكته مغزی مانند قندخون، فشار خون و سایر موارد ذكر شده می توان میزان خطر بروز سكته مغزی را به صورت چشم گیری كاهش داد.

این متخصص بیماری های مغز و اعصاب در چهارمحال و بختیاری اضافه كرد: موضوع زمان در درمان سكته مغزی از اهمیت بالایی برخوردار است و سه تا چهار نیم ساعت اول پس از سكته مغزی زمان حیاتی برای نجات جان بیمار محسوب می شود و باید در این زمان بیمار به دریافت خدمات پزشكی دسترسی پیدا كند، در صورتیكه كاندید دریافت داروی لیز لخته است این دارو را دریافت كند.

وی یادآور شد: سایر درمان های سكته مغزی فیزیوتراپی، كاردرمانی، گفتار درمانی و... هستند، البته نكته مهم این موضوع است كه در ساعات اولیه بروز سكته مغزی با استفاده از درمان های مناسب از میزان نقصی كه احتمال دارد برای بیمار ایجاد شود كاسته شود، بنابراین در صورتیكه بتوان در سكته مغزی در ساعات اولیه درمان مناسب برای بیمار انجام شود از هزینه های ثانویه در خصوص فیزیوتراپی، گفتاردرمانی و... جلوگیری می شود.

جعفری خاطرنشان كرد: عواملی مانند استرس و افسردگی از فاكتورهای خطر سكته مغزی محسوب نمی شوند، اما رژیم غذایی پرچرب و كم تحركی عواملی هستند كه می توانند زمینه ساز سكته مغزی باشند، همچنین فشارهای عصبی زمینه ساز فشارخون بالا هستند كه فشارخون نیز از عوامل ایجاد سكته مغزی است.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۸:۴۴ - ۰۲/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۱۵۴