دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

اتواسكلروزیس در یك نگاه
 
كلمه اتواسكلروزیس مشتق از كلمه اتو به معنای گوش و اسكلروزیس به معنای سخت شدن بافت استخوانی است. ما انسان ها در گوش میانی و پشت پرده گوش سه استخوانچه ظریف به نام استخوان چكشی، سندانی (شبیه سندان آهنگران) و ركابی(شبیه ركاب زین اسب) داریم كه در انتقال و تقویت انرژی صوتی به داخل حلزون گوش دخیلند.
اگر به هر دلیلی این سه استخوان كه به هم و به پرده وصل هستند تحرك خود را از دست بدهند و نتوانند با انرژی صوتی بلرزند دچار نوعی كاهش شنوایی می شویم.

در بیماری اتواسكلروزیس به صورت غیرطبیعی استخوان سازی در گوش رخ می دهد. استخوان جدیدی كه جایگزین استخوان قدیمی می شود ساختاری ناهنجار دارد و درنهایت بسیار سفت می شود.

اگر این استخوان سازی نابه جا به استخوانچه ظریف ركابی یا فراتر از آن برسد كم شنوایی و در مراحل پیشرفته حتی ناشنوایی رخ می دهد. علاوه بر كم شنوایی، وزوزگوش هم ممكن است بروز كند. این بیماری بیشتر در خانم های 20تا40ساله دیده می شود و می تواند دوطرفه باشد.

به علاوه در نژاد سفید شایع تر و ارتباط آن با عفونت سرخك در كودكی مطرح است. جنبه ژنتیكی و وراثتی هم دارد و تغییرات هورمونی زمان حاملگی می تواند روند بیماری و كاهش شنوایی را تشدید كند.

از نظر درمانی دو گزینه برای اتواسكلروزیس قابل انتخاب است كه بسته به تصمیم بیمار و شرایط بدنی وی انتخاب می شود. هم می توان از سمعك استفاده كرد و هم در مواردی كه كم شنوایی به 30درصد یا بیشتر برسد می توان جراحی را پیشنهاد كرد.

در انواع دوطرفه معمولا گوش با شنوایی بدتر ابتدا عمل می شود. افراد جوان تمایل بیشتری به عمل جراحی دارند. در این عمل استخوانچه ركابی برداشته شده و پروتز مصنوعی جایش گذاشته می شود.

جراحی با كمك میكروسكوپ یا اندوسكوپ انجام می شود و از ظریف ترین جراحی های بدن انسان است و حتما باید پزشك آموزش دیده ای كه مدام این عمل را انجام می دهد آن را جراحی كند.

دكتر مهتاب ربانی اناری - متخصص گوش و حلق و بینی / روزنامه جام جم
   تاریخ: ۰۰:۳۶ - ۰۳/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۹