دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

یك دستبند ارتعاشی ممكن است به كاهش لرزش دست در پاركینسون كمك كند
 
یك وسیله پوشیدنی ارتعاشی كه در اصل برای كمك به افراد ناشنوا برای تجربه موسیقی زنده ساخته شده بود، ممكن است به توقف لرزش دست در افراد دچار پاركینسون هم كمك كند.
vibration به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مدیكال اكسپرس دیوید پوترینو، فیزیوتراپیست و رئیس مركز ابداعات توانبخشی در سیستم بهداشتی مونت سینایی در نیویورك در حال بررسی یك دستكش ارتعاشی بود تا به تجربه موسیقی زنده در افراد ناشنوا كمك كند تا یكی از دوستانش به او متذكر شد كه همین فناوری ممكن است به توقف لرزش دست در مبتلایان به پاركینسون هم كمك كند.

پدر دوست او مبتلا به پاركینسون بود و هنگامی كه این وسیله روی مچ او قرار داده شد، لرزش دستش از بین رفت. این بیمار كه قبلا پیانیست بود توانست با استفاده از این وسیله دوباره نواختن پیانو را از سر بگیرد.

این وسیله كه روی مچ دست یا قوزك پا بسته می شود، تقریبا به اندازه و وزن یك ساعت هوشمند است، ممكن است به شیوه ای بی خطر و موثر برای كاهش لرزش در حال استراحت در مبتلایان به بیماری پاركینسون بدل شود.

این دستبند پیام هایی را به مغزی می فرستد كه ریتم های الكتریكی ناهنجار سلول های عصبی را كه عامل ایجاد لرزش دست در حال استراحت در بیماری پاركینسون هستند، مهار می كند. لرزش دست در بیماران پاركینسون معمولا در هنگامی كه عضلات در حال استراحت هستند، مثلا هنگامی كه دست ها روی زانوها قرار داده شده اند، رخ می دهند. هنگامی كه فرد انجام عملی فعال را شروع می كند یا در حین خواب این لرزش ها متوقف می شوند.

داروها و روش های تهاجمی تری مانند تحریك عمقی مغز برای شكستن همزمانی غیرطبیعی میان مناطق مغز در پاركینسون كه باعث ایجاد علائمی مانند لرزش دست می شود، به كار رفته است.

در یك بررسی ابتدایی برای ارزیابی بی خطر بودن این وسیله 44 نفر فرد مبتلا به پاركینسون كه از این وسیله را روی مچ های دست یا قوزك های پایشان گذاشتند.

نتایج نشان داد كه این بیماران دچار عارضه جانبی مهم نمی شوند. برخی از افراد كه شدت ارتعاش وسیله برایشان زیاد بود، این شدت را كاهش دادند و برخی دیگر گفتند كه ارتعاش های آن برایشان خوشایند است.

قدم بعدی این است كه بررسی بزرگتری انجام شود و اثربخشی این وسیله با یك وسیله بی تاثیر (پلاسبو) در استفاده روزانه مقایسه شود.

لرزش دست انواع متفاوتی دارد و ممكن است ناشی از بیماری های عصب شناختی متفاوت باشد. پژوهشگران قصد این وسیله ارتعاشی در بیماری های دیگر مانند آسیب طناب نخاعی، سكته مغزی و سایر مشكلات عصب شناختی هم امتحان كنند.

یافته های این بررسی در شماره 18 نوامبر ژورنال Frontier in Human Neuroscience منتشر شده است.
منبع خبر:
همشهری
   تاریخ: ۱۷:۳۵ - ۰۲/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۲۰۶