دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

امید از سرطان قویتر است.
 
نامش مهرانه زنجان، رسالتش حمایت از بیماران سرطانیست .
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری صداوسیمای مركز زنجان ؛ نامش را كه می شنوم همه درد ورنج 5 ساله پدربزرگم پیش چشمم به تندی ردیف می شود.
تمام روز های كودكی این بودكه روزهاسریعتربگذرد و من آخر هفته به خانه پدربزرگ بروم، دنیای او متفاوت بود، نصیحت هایش آنقدر نرم و لطیف بود كه هرگزرنجیده نمی شدم.
من و بقیه نوه ها به (زبان تركی) آقاجانی صدایش می كردیم، تمام عمرش را صرف باغ بزرگی كرد، كه اكنون درختانش ثمرداده اند.
درختانی كه همه میوه های گران قیمت این روز ها را دردل خود دارد. آقاجانی همیشه می گفت:خداوند آدم هایی را كه دوست داردسخت تر امتحانش می كند، او می گفت نوزاد 6 ماهه كه بود بیماری ناشناخته ای حرارت گرم آغوش مادری را از اومی گیردهمیشه دلش برای مادرش تنگ بود.
تنها قصه ای كه از پدرش به یاد داشت قصه بی بی و پسرش بود اوبار ها و بار ها خودش را پسر بی بی تصورمی كرد، انگاردر قصه هایش به دنبال مهرمادری بود.
روزی درچله زمستان دردی همانند تیری درعمق وجودش جا گرفت و این شد آقاجانی مهمان طبیب خانه ها شد بعدازكلی آزمایش تشخیص دادندآقاجان به بیماری ناشناخته مادر كه این روز ها علم پزشكی نام آن را سرطان گذاشته است مبتلاست، اما این پایان ماجرا نبود.
پدربزرگ 70 ساله ام دراین پنج سال تمام پس انداز دوران زندگیش را صرف سلامتی اش كرد.
هزینه های درمان كه بالارفت دكتر مقیمی فوق تخصص خون و آنكولوژی، موسسه خیریه مهرانه را معرفی كرد.
مهرانه /خانه امید بیمارانامیداز سرطان قویتراست.
من مهرانه را زمانی شناختم كه اقاجانی به مهرانه رفت.
با كلی پرونده پزشكی با اقاجانی به مهرانه رفتیم وارد فضای مهرانه كه شدیم، باورم نشد یك بیمارستان است تابلو های نفیس، كاغذ دیوار های شاد وزیبا، لوستر های گران قیمت و برروی تمامی اهدائی ها، پلاك خیّر مربوطه نصب شده است همه این ها حكایت می دادند این جا امید هست وزندگی همچنان درجریان است.
بعدازپذیرش وارائه مدارك پزشكی قراربراین شد كه آقاجانی 30 جلسه پرتودرمانی و 15 جلسه شیمی درمانی شود.
اقاجانی دارد دوران درمانش را طی می كند راضی است بار ها از او میشنوم كه میگوید خداوند گر ببنید دری، زرحمت گشایددری دیگری.
سرطان پایان زندگی نیست.
سرطان، بیماری كه همواره جسم وروان مبتلایان وخانواده های آنان را متاثرمی كندو در بسیاری مواقع رونددرمان وهزینه های آن بیش ازخود بیماری رنج آوراست واین درشرایطی است مشكلات اقتصادی ونبودحمایت های كافی دغدغه این بیماران را مضاعف وآنان را باچالش های جدی مواجه می كند.
دكتر گرانمایه رئیس كلینك تخصصی مهرانه می گوید: سرطان در كشور جزو بیماری های خاص محسوب نمی شود به دلیل بالا بودن هزینه های دارو ودرمان برای كاهش رنج و درد بیماران دارو ها وخدمات رایگان ارائه می شود.
او می گوید:بیماران سرطانی 45 روز تا 2 ماه نیازمند استفاده به مدت 30 ثانیه درروز از دستگاه رادیوتراپی هستند. دستگاه رادیوتراپی قلب تپنده مهرانه است این دستگاه دردرمان بیماری سرطان بالاترین نقش را دارد و قادر است تمامی تومور های سرطانی را رادیوتراپی كند.
رئیس كلینك تخصصی مهرانه ادامه می دهد: نخستین باردركشور و منطقه خاورمیانه دستگاه پیشرفته لیزرپنج نقطه ای برای درمان تومورسرطانی دراین كلینیك راه اندازی شده است.
او می گوید: كلیه دستگاه ها و تجهیزات مهرانه با هزینه های میلیاردی توسط خیرین خریداری شده است وتابه امروز ریالی، اعتبارات دولتی دراین مركزهزینه نشده است.
120 هزارخیرزنجانی مهرانه حمایت می كنند.
مدیرعامل انجمن خیریه حمایت ازبیماران مبتلابه سرطان مهرانه استان هم برای بازدید به كلینكی شیمی درمانی آمده می گوید:فرهنگ حاكم برمهرانه، اعتماد كامل به ارزش های والای انسانی، اسلامی، نوعدوستی، فداكاری، یكپارچگی درونی وتعهداست
وثوق می گوید: دستاورد های این انجمن درطول 15 سال، پوشش عزتمندانه بیماران تحت پوشش، احداث كلینیك، پیشگیری والگوشدن دركشورومنطقه است.
مدیرعامل انجمن خیریه حمایت از بیماران مبتلا به سرطان مهرانه استان ادامه می دهد: این مجموعه در 14 هزارمترمربع درزمینی به مساحت 42 هزارمترمربع بنا شده كه 12 هزارمترمربع درقالب بخش های تشخیصی، درمانی، آموزشی، پیشگیری وتحقیقات وپژوهش و 2 هزارمترمربع آن رفاهی است كه به صورت هتل 4 ستاره بناشده وشامل بخش های درمانی رادیوتراپی، تصویربرداری، فیزیوتراپی، كموتراپی، آزمایشگاه تخصصی، كلینیك های تخصصی، تحقیقات وپژوهش است.
وثوق این انجمن را نماداقتصادمقاومتی ودرخشش بخش خصوصی می داند و می گوید: اكنون 6 هزارو 600 بیمارسرطانی باهرتوان مالی تحت حمایت ودرمان این مركز هستند.
وثوق می گوید:درآمد مهرانه درسال 99، یك میلیاردو 400 میلیون تومان شدكه پیش بینی ها نشان میدهددر سال جاری این رقم برای تامین دارو های بیماران به یك میلیاردو 700 ویا 2 میلیاردتومان درماه برسد.
درهنگام صحبت با آقای وثوق یادم افتاد قللك حمایت ازمهرانه درهمه خانه های زنجانی ها، ادارات، مدارس وهتل ها موجود هست براستی كه یك شهر، یك استان برای حمایت و كمك به بیماران سرطانی قدعلم كرده اند.
مجهزترین دستگاه های روز دنیا در كلینك پرتو درمانی وشیمی درمانی مهرانهامیداز سرطان قویتراست.
هربار كه با آقاجانی به پرتودرمانی میروم با بیماران زیادی هم صحبت می شوم، خیلی از آن ها از دورترین نقطه ایران مهمان مهرانه اند، امروزبا بیمارانی از بوشهر، خوزستان، زاهدان لاهیجان و كردستان صحبت كردم.
تحقیقاتی كه محققین مهرانه انجام دادند نشان می دهدكه سرطان معده دربین آقایان وسرطان سینه درزنان بسیارشایع است.
آقای حمدی 42 ساله است اهل لاهیجان می گوید: هركسی كه به این بیماری مبتلا می شود گمان می كند زندگی اش پایان یافته است، حق هم دارد هزینه های درمان در كشور بسیار بالا رفته است و بیمار دیگر امیدی برای درمان ندارد.
او می گوید 2 فرزند دارم و در خانه اجاره ای زندگی می كنم بعد از اینكه تشخیض داده شد كه سرطان دارم پی درمانش بودم، اما حتی در بیمارستان های دولتی هم باید هزینه های هنگفتی برای تامین دارو های نایاب پرداخت می كردم.
دربیمارستان تهران كه بستری بودم پزشك معالجم ارجاعم داد مهرانه، با تصور اینكه محیط شلوغی است به این كلینك آمدم به ناگاه همه تصوراتم فروریخت بیشتر شبیه هتل چند ستاره بود تا بیمارستان زیبایی اینجا بیماری ام را به كل از یاد بردم، پرستاران همانند فرشته های مهربان به استقبال امدند، مهمان نوازی دراین برای پرسنل تكلیفی شیرین است.
شریف 40 ساله اهل خوزستان است با لبخند به سمش میروم اوهم انگار از وضیعت موجود رضایت دارد موافق است وسرصحبت رابا اوبازمی كنم.
شریف می گوید: شنیده بودم كه اینجا همه چیزعالیست، اما هرگزتصورنمی كردم با این محیط آرام وزیبا روبه روشوم، پرستاروخدمه چنان با احترام از بنده استقبال كردند یادم رفت برای درمان آمدم.
او 8 ماهی است درگیردرمان سرطان معده است می گوید:خیلی برایم سخت بود پذیرش این بیماری، چون در جامعه چنان جا افتاده كه هركسی سرطان گرفت باید بنشیند ومنتظرمرگش بماند.
او می گوید:اینجا امیددردلم زنده شد قراراست هردوهفته پرتودرمانی شوم رفت وآمد به خوزستان برایم مقدر نیست مسئول پذیرش گفت:خانواده ام درمهمانسرا مهرانه اقامت كنند، مهمانسرایی كه همه امكانات را دارد ازغذای گرم گرفته تا لوازم ضروری زندگی آن هم دراین شرایط سخت اقتصادی.
شریف بعداز پرتو درمانی ودارو گرفتن راهی مهمان سرا می شود او مدتی مهمان مهرانه است تا سلامتی اش را به دست اورد و به خوزستان برگردد.
سپیده دختر 28 ساله هنگام كتاب خواندن است نزدیك تخت اش می شوم در پخش زنان بستر ی است می گوید تبرمقاومتم را تیز می كنم تا با بیماری به ظاهرمهلك سرطانم بچنگم مطئنم روزی شكتش می دهم.
چشمان سپیده چنان برق میزد و امید از چشمان فریاد میزند كه سرطان را شكست خواهم داد. او اهل زاهدان است هنوز مجرد است، اما می گوید: شیرینی خورده پسر عمویش است می گوید در طایفه ما دختر به غریبه نمی دهند هردختر و پسری در بین طایفه خود عروس وداماد می شوند.
حالا سپیده با ورق زدن كتابش كه به نوشته:آنی بویر/ترجمه: محمدمعماریان سعی دارد سرطان را برزمین بزند.
می گوید: نویسنده این كتاب ازتجربه خودش درمبارزه باسرطانی بسیارمهاجم سخن گفته، ازدورانی كه بار ها ازخودش پرسید آیا تحمل این همه رنج می ارزید؟ آیا بهترنبود به تقدیرتن می دادم؟
سپیده می گوید این كتاب هدیه پزشكم است.
شكرانه بازوی تواناگرفتن دستی ناتوان است
چرا سرطان میگیریم؟
پزشكان ومتخصصان معتقدند كه نمی توان به طوردقیق گفت كه چه كسی وچرابه سرطان مبتلامی شود. درواقع اصلی ترین عامل ابتلابه سرطان رانمی توان به طوردقیق حدس زد. اما تحقیقاتی كه دراین زمینه انجام شده است نشان می دهد برخی عوامل ممكن است شانس ابتلابه سرطان را بیشتركنند.
انواع فست فود ها، مصرف دخانیات، تابش مستقیم آفتاب، موادسرطان زادرمحیط وژنتیك از عوامل اصلی سرطان است.
متخصص خون و آنكولوژی می گوید: سرطان، عارضه ای است كه درآن سلول های غیرطبیعی به صورت كنترل نشده تكثیریافته ومی تواند بافت های مجاور را درگیركند.امیداز سرطان قویتراست.
او می گوید:بیش از 200 نوع متفاوت ازبیماری سرطان وجود داردكه هركدام به شیوه های خاص ایجادمی شوند. سرطان، رشد غیرطبیعی سلول های بدن است. به عبارت دیگر، هرعامل داخلی وخارجی كه مكانیسم طبیعی اعضای بدن را مختل سازد.
تشكیل 22 هزارپرونده برای بیمارسرطانی نیازمند خدمات مهرانه
گرانمایه مسوول كلینیك مهرانه زنجان می گوید:دركلینیك رادیوتراپی برای 22 هزارمورد مراجعه خدمت ارائه شده است كه 100 درصد نیازهاودارو های بیماران پرداخت میشود.
اوبرنامه های آینده این انجمن را به رهگیری ازظرفیت ها و مشاركت های مردمی برای پیشبرد برنامه های خودعنوان كرد.
مسوول كلینیك مهرانه زنجان می گوید:به زودی بخش پزشكی هسته ای كلینیك مهرانه برای ارائه خدمت به بیماران مبتلابه سرطان راه اندازی خواهدشد
گرانمایه می گوید: 85 تا 100 درصدهزینه های كلینیكی، پاراكلینیكی وحتی معیشت تعدادی هم از بیماران كه فرزندان محصل دارند تحت پوشش تحصیلی قرارگرفته وپرداخت می شود.
وی از راه اندازی واحد كانون های مهردر دانشگاه های زنجان خبر داد و گفت: امكانات این مجموعه كمك بسیار زیادی در برنامه ریزی و اجرای پروژه های آموزشی، تحقیقاتی و پژوهشی خواهد كرد ودرآینده ای نزدیك قادر به تربیت نیرو های تخصصی و فوق تخصصی خواهد بود
به گفته مسوول كلینیك مهرانه، زنجان به عنوان پنجمین استان درسطح كشوراست كه بخش پزشكی هسته ای رادركلینیك مهرانه راه اندازی می كند كه برای انجام این كارمهم چهارسال پیگیر مستمرانجام شده است كه تحقق آن رخدادی مهم به حساب می اید.
انجمن خیریه مهرانه ظرفیت و الگوی مهمی در كشور است.
چندی پیش مدیران و كارشناسان بنیاد خیریه راهبری آلا ازموسسه خیریه زنجان بازدید كردند.
عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان از كارشناسان این خیریه است می گوید: مهرانه الگوی مناسبی برای سایر خیریه ها است كه باید سایرخیریه ها را عضوی از خانواده بزرگ خود بداند.
دكتر طیب نیا ادامه می دهد:انجمن خیریه مهرانه 100 هزار خیر در سطح كشور دارد كه این مهم در دنیا بی نظیراست.
وی به فرمایش مقام معظم رهبری كه فرمودند كاری كنید كه بیمار به جز درد و آلام بیماری رنج دیگری نداشته باشد، اشاره می كند؛ ادامه می دهد: یكی از اهداف اصلی و مهم این موسسه عمل به این فرمایش رهبری است كه بیماران سرطانی را از همه جوانب تا بهبودی كامل پشتیبانی می كند.
عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان می گوید:اكنون زنجان با ابتكارات اجتماعی در كشور شناخته شده است، وجود گل مهرانه برای بسیار از استان های كشور در امور خیریه الگو به شمار می رود، زنجان باید با همه داشته های خود مورد توجه قرار گرفته و معرفی شود
زنگ امید
امروز بعداز دوماه رفت و آمد های آقاجانی به مهرانه بیماری اش كنترل شده و روبه بهبود است.
درچندروز گذشته اتفاق عجیبی در مهرانه افتاده امروز متوجه شدم زنگ بزرگی در ورودی كلینك نصب شده، دراولین نگاه به یاد روزخانه می افتم ازسرپرستار محمدخانی سوال می كنم كه این زنگ چیست؟
او می گوید: این زنگ ایده من است واسم آن را زنگ امید گذاشته ام هركسی دراین كلینك درمان می شود موقع خداحافظی با پرستاران بخش اورا بدرقه می كنیم واو با به صدا درامدن این زنگ به زندگی سلامی دوباره می كند.

به صدا درآمدن زنگ امید، نوید شكست دادن سرطان است.امیداز سرطان قویتراست.

حالا انگاراولین قرعه به اسم آقاجانی من افتاده است او روند رشد بیماری اش كند شده و توانسته تا حدی بهبود یابد.
پزشك معالج پدربزرگ می گوید: اگرزود تر متوجه بیماری شده بود امروز به طور كامل درمان می شد، اما او راضی است همین كه دردی ندارد ، زنگ را میزند وبا همه كسانی كه تا به امروزهمانند فرشته مهربانی تیمارش كرده بودند خداحافظی می كند.
بعدازخروج آقاجانی سپیده هم امروز با مهرانه خداحافظی می كند او با ایمان بخدا واستقامتش شكست داده سرطانش را وزنگ را به صدا درمی آورد پسرعمویش با دسته گلی از گل های زر ومریم به او سلام می كند، صحنه زیبایی بود
با خود می گویم كاش همه كسانی كه دربستری هستند، زنگ امید را به صدا دربیاورند.
موقع خداحافظی از پرسنل مهرانه صحبت های دكتر مقیمی فوق تخصص خون و آنكولوژی در گوشم زنگ می زند اینكه 85 درصد بیماران سرطانی درمان می شوند اگر زود تشخیص داده شود و تحت معالجه قرار گیرند.امید از سرطان قویتر است.
نویسنده: مریم محمدی

{$sepehr_media_7285880_400_300}
   تاریخ: ۱۳:۵۴ - ۰۲/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۴۴۶