دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

150 مبتلا به بیماری سی اف در اصفهان
 
یك فوق تخصص ریه كودكان از ابتلای 150 كودك به بیماری ژنتیكی سی اف در استان اصفهان، خبرداد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، محسن رئیسی فوق تخصص ریه كودكان با اشاره به اینكه بیماری سی اف در بین سفید پوستان شایع است، گفت: سی اف نوعی بیماری ژنتیكی است كه در استان اصفهان حدود 150 نفر و در كشور حدود 2 هزار نفر به این بیماری مبتلا هستند كه معمولاً از بین هر 3 هزار تولد زنده یك نفر دچار بیماری سی اف می شود.

وی افزود: نقص آنزیم، مطفوع چرب، اختلال در وزن گیری، كم خونی شدید همراه با تورم دست ها و پاها، كمبود ویتامین ها در اثر سوء جذب چربی، نرمی استخوان، سرفه مزمن به همراه خس خس سینه كه در ابتدا خشك و به تدریج خلط دار می شود از علائم تنفسی و گوارشی بیماری سی اف است كه معمولاً از ابتدای تولد در شخص بروز پیدا می كند.

این فوق تخصص ریه كودكان با بیان اینكه نقص ژنتیكی نهفته در مادر و پدر سبب علامت دار شدن كودك می شود، اظهار كرد: ژن سی اف سبب اختلال در كانال كلر می گردد كه نهایتاً ترشح نشدن نمك در ریه ها منجر به غلیظ شدن ترشحات و راه یافتن باكتری ها به مجاری هوا می گردد و با ایجاد عفونت های مزمن در ریه به تدریج راه های هوایی بیمار سرشار از كیست های هوایی می شود و كل ریه را درگیر می كند.

رئیسی با اشاره به اینكه بیمار سی اف با واردشدن به مرحله كیستیك، عملاً از نظر طبی قابل درمان نیست، ادامه داد: تشخیص زودهنگام بیماری سی اف بسیار اهمیت دارد؛ زیرا با درمان به موقع و به تأخیر انداختن ورود بیمار به مرحله كیستیك، طول عمر بیمار افزایش پیدا می كند، اما اگر بیمار به موقع درمان را شروع نكند منجر به پیوند و حتی مرگ زودرس می شود.

وی با اشاره به اینكه روند درمان بیماران سی اف مادام العمر است، اظهار كرد: هزینه درمان بیمار سی اف بدون حمایت های دولتی ماهانه حدوداً 7 تا 10 میلیون تومان است؛ زیرا علاوه بر گران قیمت بودن داروها، اكثر دارو های بیماران سی اف وارداتی هستند و در ایران تولید نمی شوند.

این فوق تخصص ریه كودكان با اشاره به اینكه خوشبختانه در چند سال اخیر بنیاد سی اف در ایران راه اندازی شده و بسیاری از خدمات برای بیماران سی اف در كل كشور و استان اصفهان رایگان است، بیان كرد: كلینیك سی اف، روز های پنج شنبه در بیمارستان امام حسین اصفهان بر قرار هست كه فوق تخصص های ریه، گوارش، تغذیه و فیزیوتراپی بیماران را معاینه می كنند و دارو ها به صورت رایگان تجویز می شود.

رئیسی خاطرنشان كرد: با توجه به اینكه حدود 10 سال است كه مراقبت های تنفسی برای بیماران سی اف شروع شده است، در كوتاه مدت انتظار افزایش طول عمر این بیماران را نداریم؛ اما در دراز مدت حدود 10 تا 20 سال آینده قطعاً طول عمر این افراد افزایش قابل توجهی پیدا می كند.
   تاریخ: ۱۱:۲۲ - ۰۲/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۸