دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

وضعیت 16 شاخص آموزش و پرورش استثنایی سیستان و بلوچستان
 
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی وضعیت 16 شاخص آموزش و پرورش استثنایی استان سیستان و بلوچستان را تشریح كرد.
وضعیت 16 شاخص آموزش و پرورش استثنایی سیستان و بلوچستان به گزارش ایسنا، سید جواد حسینی در كارگروه توسعه فعالیت های آموزش و پرورش استان سیستان وبلوچستان كه در دفتر وزیر آموزش وپرورش برگزار شد، با ارائه گزارشی درخصوص شاخص های آموزشی، پرورشی، ورزشی و توان بخشی استان سیستان و بلوچستان و مقایسه آن با میانگین های كشوری و استاندارد های جهانی و نیز اقدامات لازم برای ارتقاء این شاخص ها گفت: این شاخص ها در حوزه پوشش تحصیلی، عدالت جنسیتی، نیروی انسانی، فضاهای ورزشی، فضاهای آموزشی، تجهیزات توان بخشی، طرح تلفیقی فراگیر، طرح هدایت، خدمات مشاوره ای، مراكز اختلالات یادگیری، آموزش های فنی و حرفه ای، خدمات توان بخشی، میزان مشاركت والدین و اعتبارات است.

وی افزود: هم اكنون 3 هزار و 658 دانش آموز با نیاز های ویژه در سطح استان سیستان و بلوچستان مشغول به تحصیل هستند كه 2.6 درصد دانش آموزان استثنایی كشور را تشكیل می دهند. این در حالی است كه در سطح استان 5.2 درصد كل دانش آموزان كشور به تحصیل اشتغال دارند و از این حیث یك شكاف و نابرابری در حوزه پوشش تحصیلی استثنایی وجود دارد.

حسینی با بیان اینكه دانش آموزان استثنایی این استان در 89 مدرسه تحصیل می كنند، گفت: این استان فاقد مدرسه شبانه روزی در حوزه استثنایی است و 52 باب از این مدارس به شكل مختلط پذیرای دانش آموزان هستند.

حسینی با بیان اینكه 683 نفر نیروی انسانی تعلیم وتربیت این دانش آموزان را به عهده دارند، گفت: تراكم كلاس 6.7 دانش آموز است كه با نرم 6.11 هم خوانی دارد و نسبت دانش آموز به معلم 6.5 است كه این نسبت هم از نرم خیلی فاصله ندارد.

وی افزود: برای جبران كمبود 12 هزار نیروی انسانی آموزش و پرورش استثنایی براساس مصوبه شورای سازمان آموزش و پرورش استثنایی سالانه 10 درصد از ورودی آموزش وپرورش كشور باید به حوزه استثنایی اختصاص یابد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به اینكه آموزش 10 درصد معلمان كم توان ذهنی به شكل مهارت های چندگانه، نهضت خط بریل و زبان اشاره و نیز نهضت جهت یابی و حركت برای توانمند سازی و افزایش پوشش تحصیلی از اقدامات انجام شده و در دست انجام سازمان آموزش و پرورش استثنایی است، گفت: در استان سیستان و بلوچستان در سال گذشته در قالب نهضت زبان اشاره و آموزش خط بریل 143 نفر آموزش دیدند و 10 درصد معلمان این استان نیز از آموزش های مهارت های چندگانه بهره مند شدند.

حسینی در ادامه با بیان اینكه مشكل اصلی نیروی انسانی كشور و استان سیستان و بلوچستان در حوزه نیروی های توان بخشی است، گفت: آموزش وپرورش استثنایی در حوزه گفتار درمانی به ازای هر 25 دانش آموز یك گفتاردرمانگر، به ازای هر 50 دانش آموز یك شنوایی سنج، به ازای هر 100 دانش آموز جسمی حركتی یك ارتوپد فنی، به ازای هر 50 دانش آموز یك فیزیوتراپ، به ازای هر 25 دانش آموز اتیسم و كم توان ذهنی یك كاردرمانگر و به ازای هر 250 دانش آموز یك مراقب سلامت نیاز دارد.

وی افزود: با وجود این استاندارد ها 12 نیروی مراقبت سلامت در استان سیستان و بلوچستان نیاز است كه فقط 6 نیرو در حال حاضر وجود دارد، 88 كاردرمانگر نیاز است كه یك نفر وجود دارد، 9 ارتوپد فنی و دو فیزیوتراپ نیاز است كه دو فیزیوتراپ وجود دارد، 8 شنوایی سنج نیاز است كه شنوایی سنجی وجود ندارد و 16 گفتاردرمانگر نیاز است كه چهار گفتاردرمانگر در استان وجود دارد.

وی گفت: در راستای تامین نیروی انسانی استان سیستان و بلوچستان در حوزه آموزش و پرورش استثنایی در سال 1399، تعداد 121 معلم در قالب ماده 28 و دانشگاه فرهنگیان جذب شدند و امسال نیز 85 نفر در این قالب جذب خواهند شد.

حسینی در خصوص پوشش تحصیلی دانش آموزان سیستان و بلوچستان گفت: این استان 3.5 درصد نوآموزان پیش دبستان كل كشور را دارد در حالی كه پیش دبستانی عادی در این استان 6.2 درصد را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: هم چنین در حوزه آموزش ابتدایی 4.2 درصد دانش آموزان ابتدایی استثنایی كشور در استان سیستان و بلوچستان مشغول به تحصیل هستند در حالی كه در حوزه عادی 6 درصد در استان مشغول به تحصیل هستند.

وی افزود: در حوزه پیش حرفه ای 3.3 درصد و در دوره حرفه ای 2.7 درصد دانش آموزان كشور در استان در حال تحصیل هستند و 1.5 درصد كارگاه های پیش حرفه ای وحرفه ای كشور در استان سیستان و بلوچستان وجود دارد.

معاون وزیر گفت: در مجموع 2.6 درصد دانش آموزان استثنایی كشور در استان سیستان و بلوچستان به تحصیل اشتغال دارند و این در حالی است كه 5.2 درصد كل دانش آموزان كشور در این استان به تحصیل اشتغال دارند. لذا در قلمرو دانش آموزان با نیاز ویژه شكاف و عقب افتادگی مضاعفی وجود دارد.

وی افزود: شاخص مهم دیگر سهم دانش آموزان تلفیقی فراگیر می باشد كه 18.5 درصد دانش آموزان استثنایی این استان را به خود اختصاص داده است، در حالی كه در كشور این مقدار بیش از 40 درصد است.

حسینی به اقدامات آموزش و پرورش استثنایی در حوزه آموزش و پرورش تلفیقی فراگیر اشاره كرد و گفت: راه اندازی سامانه ندای همراه با 60 مشاوره واتصال آن به 60 مركز مشاوره و 800 مركز اختلال یادگیری در آینده از اقداماتی است كه منجر به كیفیت بخشی آموزش و پرورش تلفیقی فراگیر خواهد شد.

وی افزود: هم چنین راه اندازی شورای راهبری و كیفیت بخشی به طرح تلفیقی فراگیر با مصوبه شورای سازمان آموزش و پرورش استثنایی، آموزش معلمان و مدیران، تولید و توزیع لوح فشرده در مسیر همراه با فرزندم از دیگر اقدامات است.

وی افرود: در سال گذشته در هر استان یك مدرسه تلفیقی فراگیر مناسب سازی شد و در سال جاری در استان سیستان و بلوچستان مناسب سازی 5 مدرسه صورت خواهد گرفت.

معاون وزیر در خصوص تخصیص معلمان رابط به مدارس تلفیقی فراگیر گفت: هم اكنون 34.9 درصد دانش آموزان تلفیقی فراگیر استان از معلم رابط بهره مند هستند و افزایش سطح پوشش معلمان رابط گام دیگری در جهت بهبود كیفیت آموزش دانش آموزان تلفیقی فراگیر محسوب می شود.

حسینی در ادامه با بیان اینكه عدالت جنسیتی در آموزش شاخص مهم دیگری است گفت: در استان سیستان و بلوچستان و در حوزه استثنایی 22.6 درصد دانش آموزان را دختران تشكیل می دهند و این در حالی است كه در سطح كشور این شاخص بیشتر از 40 درصد را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: درصد تكمیل دوره ابتدایی در حوزه استثنایی 92.2 درصد است و این بدان معنی است كه 7.8 درصد دانش آموزان پس از دوره ابتدایی در این استان ادامه تحصیل نمی دهند.

حسینی با بیان اینكه سهم دانش آموزان استثنایی در رشته های فنی حرفه ای ومهارتی موضوع مهمی است و در سطح استان سیستان و بلوچستان صددرصد دانش آموزان استثنایی متوسطه در شاخه كاردانش و فنی و حرفه ای ادامه تحصیل می دهند، گفت: طرح آموزش همراه با تولید، ایجاد نمایشگاه دائمی محصولات دانش آموزان، تدوین سند جامع آموزش های مهارتی فنی و حرفه ای، ایجاد 9 گروه و 36 شاخه رشته فنی حرفه ای و نزدیك به 3 هزار پودمان شایستگی محور از اقدامات خاص آموزش و پرورش استثنایی برای گسترش و كیفیت بخشی به آموزش های مهارتی فنی و حرفه ای است.

معاون وزیر با بیان اینكه استاندارد سازی فضاهای آموزشی و ورزشی شاخص مهم دیگری است كه برای ارتقا تعلیم وتربیت دانش آموزان باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: سرانه فضای آموزشی استاندارد در حوزه استثنایی 28 متر مربع است كه هم اكنون این شاخص در سطح كشور نزدیك به 11 متر مربع و در استان سیستان وبلوچستان 5.5 متر مربع است.

وی افزود: هم چنین در دو سال اخیر بیش از 41 پروژه افتتاح شده است و با ساخت 120 هزار متر مربع فضای آموزشی، سرانه فضای آموزشی 2.8 مترمربع افزایش یافته است و به 5.5 متر مربع رسیده است.

وی با بیان اینكه در طرح خشت تا بهشت از 210 مدرسه موردنیاز آموزش و پرودش استثنایی 10 مدرسه سهم آموزش و پرورش استثنایی سیستان و بلوچستان است گفت: از این تعداد 6 مدرسه آن درحال ساخت است و 4 مدرسه دیگر نیز با كمك خیرین و نوسازی ساخته خواهد شد و یكی از اقدامات خوب اموزش و پرورش استثنایی سیستان و بلوچستان تدوین سند فضاهای آموزشی است كه به انجام رسیده است.

حسینی در زمینه فضاهای ورزشی آموزش و پرورش استثنایی گفت: سرانه فضاهای ورزشی كشور در حوزه استثنایی 2.33 متر مربع است و استان سیستان وبلوچستان دو سالن ورزشی ویژه دانش آموزان استثنایی دارد كه در مجموع هزار و 284 متر مربع فضای ورزشی دارد.

وی افزود: سه سالن ورزشی درون مدرسه ای نیز در سطح مدارس استان ساخته خواهد شد و به زودی پایگاه ورزشی استان در حوزه استثنایی نیز راه اندازی خواهد شد.

وی با بیان اینكه استاندارد سازی تجهیزات ورزشی، آموزشی، توانبخشی شاخص مهم دیگری است كه در قالب برنامه نهضت ملی توان افزایی در حال پیگیری است، گفت: در آمایش سرزمینی و در سطح معیارهای جهانی دانش آموزان با نیاز های ویژه 105 قلم تجهیزات در حوزه های نهضت توان افزایی نیازمندند كه در پهنه كشور بیش از 72 هزار را شامل می شود.

وی افزود: در استان سیستان وبلوچستان هزار و 532 قلم مورد نیاز است كه اعتباری بالغ بر 6 میلیارد و 100 میلیون تومان نیاز دارد و امسال در صورت تخصیص 5 میلیارد تومان به این موضوع اختصاص خواهد یافت.

وی با بیان اینكه در مجموع در سال گذشته، 30.65 درصد این تجهیزات با اعتبار بالغ بر 145 میلیارد تومان با كمك های مردمی عمومی و دولتی در كل كشور تامین شد، گفت: استان سیستان و بلوچستان 19.56 درصد تامین تجهیزات توانبخشی را محقق كرد و از میزان تحقق كشوری 11.5 درصد عقب ماندگی دارد.

حسینی در ادامه گفت: هم چنین در قالب طرح هدایت تاكنون 5 هزار 400 دانش آموز استان از تجهیزات ارتباطی هوشمند بهره مند شده اند و در سال جاری نیز 100 میلیارد تومان برای این منظور به استان اختصاص می یابد.

وی با بیان اینكه تعداد مراكز مشاوره استان یك مركز و تعداد مراكز مورد نیاز 7 مركز است، گفت: تعداد مراكز اختلالات یادگیری یك مركز یعنی 1.2 درصد كشور است كه در سال جاری با راه انداری دو مركز مشاوره و 4 مركز اختلالات یادگیری و ایجاد و راه اندازی مركز جامع تشخیصی، خدمات مشاوره ای و توانبخشی و آموزشی گام دیگری در جهت رفع این مشكل در استان برداشته خواهد شد.

وی تصریح كرد: هم چنین در سال 1400 پوشش خدمات مشاوره ای به ده درصد گسترش خواهد یافت.

حسینی با بیان اینكه ارائه خدمات توانبخشی درون و برون مدرسه ای شاخص مهم دیگری است كه در حوزه استثنایی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، گفت: برای این شاخص 12.8 درصد نوآموزان پیش دبستان در سطح استان از 30.1 درصد سطح كشور، 45 درصد دانش آموزان ابتدایی در سطح استان و از 50.1 درصد در سطح كشور از این خدمات بهره مند شدند و در مجموع در استان 57.8 درصد دانش آموزان از خدمات توانبخشی بهره مند شده اند.

وی با بیان اینكه خدمات توانبخشی برون مدرسه ای از 3 میلیارد تومان سال 1398 به 10 میلیارد تومان در سال 1400 افزایش یافته است، گفت: در كنار افزایش اعتبارات، افزایش سطح ارائه خدمات توانبخشی مدرسه ای در قالب توانمند سازی نیروها و جذب آن ها در دستور كار می باشد.

حسینی به ارائه خدمات حمایتی در قالب 18 آیتم اشاره كرد و گفت: تاكنون به بیش از 40 هزار دانش آموز خدمات حمایتی ارائه شده است و بیش از 20 میلیارد تومان اعتبار در این خصوص پرداخت گردیده است.

وی افزود: سهم استان سیستان و بلوچستان از پرونده های ارسالی 2.16 درصد و از میزان پرداخت 1.26 درصد بوده است.

وی در خصوص میزان مشاركت والدین گفت: شاخص مهم دیگر در حوزه تعلیم وتربیت دانش آموزان با نیاز های ویژه مشاركت والدین در تعلیم و تربیت است كه در سطح كشور در مجموع در قالب طرح پارلمان مشورتی اولیا و مدرسه یاری و اولیا دستیار معلم شاهد مشاركت 30 درصد بوده ایم و این میزان مشاركت در سطح استان 32 درصد و در سال 1400 هم با اجرای بسته تحولی خدمات آموزشی، پرورشی و توانبخشی این میزان مشاركت افزایش خواهد یافت.

وی در خصوص برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی گفت: سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان برنامه مهم دیگری است كه از سال 1371 در سطح كشور شروع شده است و از پوشش 1.5 درصدی دانش آموزان به پوشش 99 درصد در سال 1400 ارتقا یافته است و در سطح استان سیستان بلوچستان این شاخص 92.14 درصد پوشش را نشان می دهد.

حسینی گفت: با راه اندازی مركز جامع سنجش و خدمات توانبخشی و مشاوره ای و نیز راه اندازی پایگاه جامع سنجش كه اخیرا افتتاح شده است و نیز افزایش سطح پوشش سنجش رایگان در سطح استان و خصوصا حاشیه شهر زاهدان ارتقا بیش از پیش این شاخص را شاهد خواهیم بود.

حسینی در ادامه با اشاره به نتایج حاصل از سنجش گفت: یكی از شاخص های سنجش این استان نشان از آن دارد كه 40 درصد ازدواج های این استان فامیلی است در حالی كه این شاخص در كشور 21 درصد است و این موضوع می تواند منجر به افزایش سطح معلولیت شود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، وی در پایان با بیان اینكه اعتبارات استان سیستان و بلوچستان از 5 میلیارد تومان در سال 99 به بیش از 12 میلیارد تومان در سال 1400 افزایش خواهد داشت گفت: با وجود اینكه سهم آموزش و پرورش استثنایی 2.6 درصد كشور است، اعتبارات استان 4.1 درصد اعتبار كشور را به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۰:۲۶ - ۰۴/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۰