دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

12 هزار غربالگری پیشگیری از معلولیت در زنجان انجام شده است
 
به گفته منافی، از ابتدای سال جاری تاكنون نزدیك به 12 هزار مورد غربالگری های ژنتیك، بینایی و شنوایی و مداخله به هنگام، توسط بهزیستی صورت گرفته است.


به گفته منافی، از ابتدای سال جاری تاكنون نزدیك به 12 هزار مورد غربالگری های ژنتیك، بینایی و شنوایی و مداخله به هنگام، توسط بهزیستی صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، مدیر بهزیستی زنجان در جمع خبرنگاران با اشاره به انجام 12 هزار مورد غربالگری پیشگیری از معلولیت در زنجان افزود: در این میان بیش از 9 هزار 500 نفر ازكودكان 3 تا 6 سال در مناطق شهری و روستایی غربالگری بینایی، حدود یك هزار و 800كودك زیر یك سال غربالگری شنوایی و 360 خانواده تحت پوشش بهزیستی به صورت رایگان غربالگری ژنتیك شده اند.

سید رزاق منافی اظهار داشت: طرح غربالگری بینایی (تنبلی چشم) كودكان سه تا 6 سال نیزبا رعایت كامل شیوه نامه های بهداشتی در 3 درمانگاه مركز بهداشت و 16 مركز مثبت زندگی اجرا می شودو تاكنون 290 كودك به سطح دو معاینات (اپتومتریست) ارجاع شده اند.

مدیر بهزیستی شهرستان زنجان خاطر نشان كرد: در حال حاضر 3 مركز شنوایی سنجی با استفاده از دستگاه های AABR,OAE و یك مركز شنوایی سنجی تشخیصی در غربالگری شنوایی نوزادان فعالیت دارند و 464 نوزاد به مرحله AABR ارجاع شده اند و 5 نفر نیز به مرحله تشخیصی ارجاع داده شده اند كه در صورت لزوم با اقدامات طبی و توانبخشی، تحت درمان و بازتوانی قرار می گیرند.

وی با اشاره به اینكه غربالگری ژنتیك در یك مركز دولتی و یك مركز غیردولتی در شهرستان زنجان صورت می پذیرد، افزود: مشاوره های ژنتیك بهزیستی برای قبل از ازدواج، پیش از بارداری و حین بارداری است. همچنین در مواردی برنامه های غربالگری ژنتیك برای خانواده های با ریسك بالا از نظر بیماری های ژنتیكی صورت می گیرد كه در آن، احتمال تولد نوزاد دارای معلولیت سنجیده می شود.

منافی با بیان اینكه علاوه بر مشاوره های ژنتیك، كمك هزینه لازم برای انجام این آزمایشات كه پر هزینه هستند به خانواده های نیازمند پرداخت می شود، ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاكنون 360 پرونده ژنتیك در شهرستان زنجان تشكیل شده است و برای 32 زوج نیز 130 میلیون تومان كمك هزینه انجام آزمایشات غربالگری پرداخت شده است.

وی یادآورشد: به خانواده هایی كه سن ازدواج در آنها بالا رفته، زنانی كه بیش از 35 سال سن دارند و خانواده هایی كه تولد فرزند معلول در آنها بیشتر است، مشاوره های ژنتیك ارائه می شود؛ ما با انجام مشاوره و آزمایشات ژنتیك به این خانواده ها كمك می كنیم و اطمینان خاطر می دهیم كه فرزند شما سلامت خواهد بود تا آنها برای فرزندآوری انگیزه پیدا كنند.

این مسئول با تاكید بر اینكه تولد نوزادان معلول، علاوه بر بار اقتصادی بر خانواده و جامعه، منجر به فشارهای عاطفی بر خانواده می شود، گفت: خانواده های بسیاری داریم كه تولد نوزاد معلول، به جدایی والدین منتهی شده و شالوده خانواده از هم پاشیده است و یا تمایل به فرزندآوری به دلیل ترس از معلولیت، از بین رفته است.
منبع خبر:
شبستان
   تاریخ: ۱۰:۰۶ - ۰۴/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۷