دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

آموزش و پرورش استثنایی 12 هزار نیروی انسانی كمبود دارد
 
تهران - ایرنا - رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به كمبود 12 هزار نیروی انسانی در این سازمان گفت: براساس مصوبه شورای این سازمان برای جبران این كمبودسالانه 10 درصد از ورودی آموزش وپرورش كشور باید به حوزه استثنایی اختصاص یابد.
آموزش و پرورش استثنایی 12 هزار نیروی انسانی كمبود دارد تهران - ایرنا - رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به كمبود 12 هزار نیروی انسانی در این سازمان گفت: براساس مصوبه شورای این سازمان برای جبران این كمبودسالانه 10 درصد از ورودی آموزش وپرورش كشور باید به حوزه استثنایی اختصاص یابد.

به گزارش روز چهارشنبه گروه علم و آموزش ایرنا از سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سیدجواد حسینی در كارگروه توسعه فعالیت های آموزش و پرورش استان سیستان وبلوچستان در دفتر وزیر آموزش وپرورش افزود: مشكل اصلی نیروی انسانی كشور و استان سیستان و بلوچستان در حوزه نیروی های توان بخشی است به طوری كه در حوزه گفتار درمانی به ازای هر 25 دانش آموز یك گفتار درمانگر، به ازای هر 50 دانش آموز یك شنوایی سنج، به ازای هر 100 دانش آموز جسمی حركتی یك ارتوپد فنی، به ازای هر 50 دانش آموز یك فیزیوتراپ، به ازای هر 25 دانش آموز اتیسم و كم توان ذهنی یك كاردرمانگر و به ازای هر 250 دانش آموز یك مراقب سلامت نیاز دارد.

وی تصریح كرد: به همین منظور آموزش 10 درصد معلمان كم توان ذهنی به شكل مهارت های چندگانه، نهضت خط بریل و زبان اشاره و نیز نهضت جهت یابی و حركت برای توانمند سازی و افزایش پوشش تحصیلی از اقدامات انجام شده و در دست انجام سازمان آموزش و پرورش استثنایی است،

حسینی به تشریح وضعیت 16 شاخص آموزش و پرورش استثنایی استان سیستان و بلوچستان پرداخت و گفت: اكنون 3 هزار و 658 دانش آموز با نیازهای ویژه در سیستان و بلوچستان مشغول به تحصیل هستند كه 2.6 درصد دانش آموزان استثنایی كشور را تشكیل می دهند، این در حالی است كه در سطح استان 5.2 درصد كل دانش آموزان كشور به تحصیل اشتغال دارند و از این حیث یك شكاف و نابرابری در حوزه پوشش تحصیلی استثنایی وجود دارد.

وی با بیان اینكه دانش آموزان استثنایی این استان در 89 مدرسه تحصیل می كنند، اظهار داشت: این استان فاقد مدرسه شبانه روزی در حوزه استثنایی است و 52 باب از این مدارس به شكل مختلط پذیرای دانش آموزان هستند، 683 نفر نیروی انسانی تعلیم وتربیت این دانش آموزان را به عهده دارند، تراكم كلاس 6.7 دانش آموز است كه با نرم 6.11 هم خوانی دارد و نسبت دانش آموز به معلم 6.5 است كه این نسبت هم از نرم خیلی فاصله ندارد.

حسینی افزود: با وجود این استانداردها 12 نیروی مراقبت سلامت در استان سیستان و بلوچستان نیاز است كه فقط 6 نیرو در حال حاضر وجود دارد، 88 كاردرمانگر نیاز است كه یك نفر وجود دارد، 9 ارتوپد فنی و 2 فیزیوتراپ نیازاست كه 2 فیزیوتراپ وجود دارد، 8 شنوایی سنج نیاز است كه شنوایی سنجی وجود ندارد و 16 گفتاردرمانگر نیاز است كه 4 گفتاردرمانگر در استان وجود دارد. در راستای تامین نیروی انسانی استان سیستان و بلوچستان در حوزه آموزش و پرورش استثنایی در سال 1399، تعداد 121 معلم در قالب ماده 28 و دانشگاه فرهنگیان جذب شدند و امسال نیز 85 نفر در این قالب جذب خواهند شد.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: این استان 3.5 درصد نوآموزان پیش دبستان كل كشور را دارد در حالی كه پیش دبستانی عادی در این استان 6.2 درصد را به خود اختصاص داده است. در حوزه آموزش ابتدایی4.2 درصد دانش آموزان ابتدایی استثنایی كشور در استان سیستان و بلوچستان مشغول به تحصیل هستند در حالی كه در حوزه عادی 6 درصد در استان مشغول به تحصیل هستند. در حوزه پیش حرفه ای 3.3 درصد و در دوره حرفه ای 2.7 درصد دانش آموزان كشور در استان در حال تحصیل هستند و 1.5 درصد كارگاه های پیش حرفه ای وحرفه ای كشور در استان سیستان و بلوچستان وجود دارد.

7.8 درصد دانش آموزان دوره ابتدایی سیستان و بلوچستان دیگر تحصیل نمی كنند

وی ادامه داد: در مجموع 2.6 درصد دانش آموزان استثنایی كشور در استان سیستان و بلوچستان به تحصیل اشتغال دارند این در حالی است كه 5.2 درصد كل دانش آموزان كشور در این استان به تحصیل اشتغال دارند. لذا در قلمرو دانش آموزان با نیاز ویژه شكاف و عقب افتادگی مضاعفی وجود دارد. شاخص مهم دیگر سهم دانش آموزان تلفیقی فراگیر می باشد كه 18.5 درصد دانش آموزان استثنایی این استان را به خود اختصاص داده است در حالی كه در كشور این مقدار بیش از 40 درصد است.

معاون وزیر در خصوص تخصیص معلمان رابط به مدارس تلفیقی فراگیر گفت: هم اكنون 34.9 درصد دانش آموزان تلفیقی فراگیر استان از معلم رابط بهره مند هستند و افزایش سطح پوشش معلمان رابط گام دیگری در جهت بهبود كیفیت آموزش دانش آموزان تلفیقی فراگیر محسوب می شود.

حسینی در ادامه با بیان اینكه عدالت جنسیتی در آموزش شاخص مهم دیگری است ادامه داد: در استان سیستان و بلوچستان و در حوزه استثنایی 22.6 درصد دانش آموزان را دختران تشكیل می دهند و این در حالی است كه در سطح كشور این شاخص بیشتر از 40 درصد را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: درصد تكمیل دوره ابتدایی در حوزه استثنایی 92.2 درصد است و این بدان معنی است كه 7.8 درصد دانش آموزان پس از دوره ابتدایی در این استان ادامه تحصیل نمی دهند. سرانه فضای آموزشی استاندارد در حوزه استثنایی 28 متر مربع است كه هم اكنون این شاخص در سطح كشور نزدیك به 11 متر مربع و در استان سیستان وبلوچستان 5.5 متر مربع است.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تصریح كرد: همچنین در 2 سال اخیر بیش از 41 پروژه افتتاح شده است و با ساخت 120 هزار متر مربع فضای آموزشی ، سرانه فضای آموزشی 2.8 مترمربع افزایش یافته است و به 5.5 متر مربع رسیده است.
حسینی در زمینه فضاهای ورزشی آموزش و پرورش استثنایی گفت: سرانه فضاهای ورزشی كشور در حوزه استثنایی2.33 متر مربع است و استان سیستان وبلوچستان دو سالن ورزشی ویژه دانش آموزان استثنایی دارد كه در مجموع هزار و 284 متر مربع فضای ورزشی دارد.

وی با بیان اینكه استاندارد سازی تجهیزات ورزشی، آموزشی، توانبخشی شاخص مهم دیگری است كه در قالب برنامه نهضت ملی توان افزایی در حال پیگیری است، اظهار داشت: در آمایش سرزمینی و در سطح معیارهای جهانی دانش آموزان با نیاز های ویژه 105 قلم تجهیزات در حوزه های نهضت توان افزایی نیازمندند كه در پهنه كشور بیش از 72 هزار را شامل می شود. در استان سیستان وبلوچستان هزار و 532 قلم مورد نیاز است كه اعتباری بالغ بر 6 میلیارد و100 میلیون تومان نیاز دارد و امسال در صورت تخصیص 5 میلیارد تومان به این موضوع اختصاص خواهد یافت.

وی با بیان اینكه در مجموع در سال گذشته، 30.65 درصد این تجهیزات با اعتبار بالغ بر 145 میلیارد تومان با كمك های مردمی عمومی و دولتی در كل كشور تامین شد، گفت: استان سیستان د بلوچستان 19.56 درصد تامین تجهیزات توانبخشی را محقق كرد و از میزان تحقق كشوری 11.5 درصد عقب ماندگی دارد.

حسینی با بیان اینكه ارائه خدمات توانبخشی درون و برون مدرسه ای شاخص مهم دیگری است كه در حوزه استثنایی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، ادامه داد: برای این شاخص 12.8 درصد نوآموزان پیش دبستان در سطح استان از 30.1 درصد سطح كشور، 45 درصد دانش آموزان ابتدایی در سطح استان و از 50.1 درصد در سطح كشور از این خدمات بهره مند شدند و در مجموع در استان 57.8 درصد دانش آموزان از خدمات توانبخشی بهره مند شده اند.

وی با بیان اینكه خدمات توانبخشی برون مدرسه ای از 3 میلیارد تومان سال 1398 به 10 میلیارد تومان در سال 1400 افزایش یافته است، گفت: در كنار افزایش اعتبارات، افزایش سطح ارائه خدمات توانبخشی مدرسه ای در قالب توانمند سازی نیروها و جذب آن ها در دستور كار می باشد.

وی در خصوص برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی گفت: سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان برنامه مهم دیگری است كه از سال 1371 در سطح كشور شروع شده است و از پوشش 1.5 درصدی دانش آموزان به پوشش 99 درصد در سال 1400 ارتقا یافته است و در سطح استان سیستان بلوچستان این شاخص 92.14 درصد پوشش را نشان می دهد.

حسینی در ادامه با اشاره به نتایج حاصل از سنجش گفت: یكی از شاخص های سنجش این استان نشان از آن دارد كه 40 درصد ازدواج های این استان فامیلی است در حالی كه این شاخص در كشور 21 درصد است و این موضوع می تواند منجر به افزایش سطح معلولیت شوذ.

وی با بیان اینكه اعتبارات استان سیستان و بلوچستان از 5 میلیارد تومان در سال 99 به بیش از 12 میلیارد تومان در سال 1400 افزایش خواهد داشت گفت: با وجود اینكه سهم آموزش و پرورش استثنایی 2.6 درصد كشور است اعتبارات استان 4.1 درصد اعتبار كشور را به خود اختصاص داده است.

برچسب ها
- سید جواد حسینی
- بازگشایی مدارس
- وزارت آموزش و پرورش
- مدارس استثنایی
پروندهٔ خبری
- بازگشایی مدارس و دانشگاه ها
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۹:۵۷ - ۰۳/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۴