دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

دستگاه های اجرایی به قانون حمایت از حقوق معلولان بیشتر توجه كنند
 
كرمانشاه - ایرنا - مدیركل بهزیستی استان كرمانشاه با اشاره به تصویب قانون حمایت از حقوق معلولان در سال 96 و ابلاغ اجرایی به دستگاه های ذی ربط در سال 97، گفت: متاسفانه ادارات به اجرای این قانون توجه چندانی ندارند و انتظار می رود در راستای اجرایی آن توجه بیشتری داشته باشند.
دستگاه های اجرایی به قانون حمایت از حقوق معلولان بیشتر توجه كنند كرمانشاه - ایرنا - مدیركل بهزیستی استان كرمانشاه با اشاره به تصویب قانون حمایت از حقوق معلولان در سال 96 و ابلاغ اجرایی به دستگاه های ذی ربط در سال 97، گفت: متاسفانه ادارات به اجرای این قانون توجه چندانی ندارند و انتظار می رود در راستای اجرایی آن توجه بیشتری داشته باشند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «فرحناز محمدی» روز چهارشنبه در جلسه هم اندیشی با دستگاه های اجرایی به مناسبت روز جهانی "معلولان" در سرسرای اداره كل بهزیستی استان كرمانشاه؛ اجرای این قانون را مطالبه به حق و اصلی جامعه معلولان كشور دانست و افزود: اجرای این قانون در راستای بند 20 و 29 قانون اساسی كشور است.

قانون حمایت از حقوق معلولان؛ به مسائلی مانند خدمات بهداشتی، درمانی و توانبخشی، مناسب سازی، دسترس پذیری و تردد و تحرك، كارآفرینی و اشتغال، مسكن، امور ورزشی، فرهنگی، هنری و آموزشی، فرهنگ سازی و ارتقای آگاهی های عمومی، حمایت های قضایی و تسهیلات مالیاتی، معیشت و حمایت های اداری و استخدامی و برنامه ریزی، نظارت و منابع مالی پرداخته است.

محمدی در ادامه با بیان اینكه؛ اكنون 44هزار معلول جسمی، حركتی، اعصاب و روان زیرپوشش سازمان بهزیستی استان كرمانشاه است، یكی از مطالبه های اصلی جامعه معلولان را مناسب سازی معابر، خیابان ها و محیط ادارات برای تردد و رفت آمد معلولان حركتی عنوان كرد.

او با انتقاد از عدم حضور نماینده شهرداری در این جلسه گفت: متاسفانه شهرداری ها به عنوان یكی از ارگان های اصلی ذی ربط نسبت به اجرایی مناسب سازی معابر و خیابان های سطح شهرها اقدامات كمی انجام داده اند.

محمدی همچنین از ادارات خواست، محیط اداری را برای مراجعه، تردد و رفت و آمد معلولان جسمی – حركتی همسطح سازی كنند و یا آسانسور نصب كنند زیرا همین كارهای كوچك كمك بسیار بزرگی برای آنها است.

وی همچنین از صدا و سیما استان خواست برنامه هایی را در راستای پیشگیری از به دنیا آمدن افراد معلولان ذهنی و جسمی، غربال گری افراد باردار و همچنین در معرفی توانمندهای افراد كارآفرین و موفق معلول و مطالبه های آنان تدوین و پخش كند.

مدیركل بهزیستی استان كرمانشاه در بخش دیگر از سخنان خود گفت: به مناسبت روز جهانی معلولان یك برنامه گردهمایی در راستای تقدیر و تجلیل از قهرمانان، كارآفرینان، دانش آموزان معلول و همچنین مددكاران آنها با رعایت كامل پروتكل های بهداشتی با مشاركت دیگر ارگان ها و دستگاه ها برگزار می شود.

دانش آموزان استثنایی زیربار مسئولیت های بی شمار آموزش و پرورش فراموش شدند

مدیركل آموزش و پرورش مدارس استثنایی كرمانشاه نیز در این جلسه با اشاره به حجم بالای كار در آموزش و پرورش گفت: این گستردگی كار آموزش و پرورش باعث شده توجه به مدارس استثنایی فراموش شود و حتی جامعه نیز به مشكلات این قشر كم اطلاع باشند.

«محمد بیگی» در ادامه با بیان اینكه اكنون هزار و 572 دانش آموز استثنایی در مدارس استان مشغول به تحصیل هستند، گفت: در سطح استان 37 مدرسه استثنایی برای هفت گروه از معلولان داریم.

او همچنین بیان داشت: 625 دانش آموز معلول نیز در مدارس عادی به صورت تلفیق – فراگیر( كسانی كه مشكل یادگیری ندارند فقط از یك ناحیه معلول هستند) در حال تحصیل می باشند.

بیگی یكی از عمده مشكلات مدارس تلفیقی و استثنایی استان را كمبود معلم دانست و گفت: در حالیكه برای 625 دانش آموز مدارس تلفیقی( مدارس عادی كه دانش آموز نابینا، كم شنوا ) به 104 نیرو نیاز است اما فقط 30 معلم رابط داریم.

وی در ادامه یكی از برنامه های آموزش و پرورش استان را متناسب سازی محیط مدارس تلفیقی عنوان كرد و گفت: پارسال با 50 میلیون تومان اعتبار محیط پنج مدرسه مناسب سازی شد و امسال نیز اگر اعتبارات تخصیص پیدا كند پنج مدرسه دیگر برای مناسب سازی برنامه ریزی شده است.

خیران مدرسه ساز به نیاز معلولان استان نیز توجه كنند

مدیركل مدارس استثنایی استان كرمانشاه در بخش دیگر از صحبت های خود به ساخت مدرسه 15 كلاسه دانش آموزان اوتیسم در شهر كرمانشاه توسط خیر مدرسه ساز آقای "باباخانی" اشاره كرد و گفت: این مدرسه با 15 كلاس، هزار و 300 متر زیربنا و 9 میلیارد تومان در حال ساخت است.

بیگی از خیران مدرسه ساز استان كه همواره پشتیبان آموزش و پرورش در بحث تجهیز و ساخت مدارس بودند خواست به نیاز دانش آموزان معلول نیز توجه كنند.

او در ادامه راه اندازی یك مركز مشاوره برای دانش آموزان معلول استان خبر داد گفت: منتظر تخصیص اعتبار هستیم و امیدواریم این مركز سال آینده به بهره برداری برسد.

بیگی همچنین از راه اندازی سایت توانبخشی برای ارایه خدمات غیرحضوری دانش آموزان معلول استثنایی خبر داد و گفت: در این سایت همه اطلاعات دانش آموزان و نوع خدمات كه باید داده شود تعبیه شده و همه نیاز های جامعه هدف كمتر از یك هفته خدمت رسانی می شود.

صدا و سیما در محور توانمندسازی، مطالبه گری و پیشگیری به معلولان كمك می كند

در این جلسه نماینده سازمان صدا و سیما نیز گفت: صدا و سیما برای جامعه معلول در سه محور اصلی، پیشگیری از معلولیت، توانمند سازی و مطالبه حق آنان همواره برنامه هایی در دست اجرا داشته و دارد.

كرمی اذعان داشت، قطعا برای گرفتن برای دفاع از حقوق جامعه معلولان باید خیلی بیشتر از این تلاش كرد اما توان صدا و سیما اجرایی كردن قانون نیست بلكه فقط می تواند مشكلات و كارهای انجام شده را بازتاب دهد و حق آنها را از دستگاه های اجرایی مطالبه كند.

او مطالبه بحث مناسب سازی محیط، استخدام، خدمات دستگاه های اجرایی، حمایت بانكی، بیمه، اشتغال، معرفی كارآفرینان برتر جامعه برای الگو سازی را از جمله اقدامات صدا و سیما اعلام كرد.

با قهرمانان معلول نیز مانند قهرمان عادی برخورد شود

نماینده ورزش و جوانان استان كرمانشاه نیز در این جلسه به رفتار تبعیض آمیز رسانه ها و دستگاه های اجرایی در برخورد با قهرمانان معلول و عادی اشاره كرد و گفت: چرا برای قهرمان ورزشی چه از نظر مالی و چه از نظر بازتاب مسابقه اینقدر زیاد تبعیض قایل می شوید.

روشن زاده بیان داشت: یك قهرمان معلول با هزار محدودیت تردد، زحمت و مشقت ورزش می كند، قهرمان می شود انتظار دارد مانند دیگر قهرمانان او را تحویل بگیرند، جایزه مالی دهند، اما كمترین بازتاب رسانه و توجه مالی می شود و این اصلا درست نیست.

او از صدا و سیما خواست مسابقات ورزشی جانبازان و معلولان را بیشتر پخش كند تا نه تنها خود ورزشكاران بلكه دیگر معلولان در گوشه ای افسرده نشسته اند، تشویق به ورزش شوند.

روشن زاده در پایان خواستار قدردانی و تجلیل از قهرمانان ورزشی معلولان توسط دستگاه های اجرایی شد.

برچسب ها
- اداره كل بهزیستی استان كرمانشاه
- روز جهانی معلولان
- كرمانشاه
- سازمان بهزیستی كشور
- معلولان
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۸:۲۶ - ۰۳/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۱