دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

معتاد متجاهر، بیماری بی سرپناه و نیازمند حامی
 
مشهد- ایرنا- خانه اش زیر پل و حصار كارتن تنها مكان امن برای تن رنجورش است، گریزان از مردم و بیگانه از خود، روزگاری در جامعه سری در سرها داشته اما امروز با طرد شدن از خانواده، زیر سقف آسمان را سرپناه خود می داند و در لاك اعتیاد و تنهایی خود جان می دهد.
معتاد متجاهر، بیماری بی سرپناه و نیازمند حامی مشهد- ایرنا- خانه اش زیر پل و حصار كارتن تنها مكان امن برای تن رنجورش است، گریزان از مردم و بیگانه از خود، روزگاری در جامعه سری در سرها داشته اما امروز با طرد شدن از خانواده، زیر سقف آسمان را سرپناه خود می داند و در لاك اعتیاد و تنهایی خود جان می دهد.

دیدگانش در سوز زمستان دیگر سویی ندارد اما از داخل خانه كارتنی خود ، چشم انتظار رفتن سیاهی شب است، چه عابرانی كه با گذر از كنارش نگاهی از سر ترحم دارند اما نه او امیدی به كمك آنها دارد و نه آنها در میان دغدغه و مشغله خود رغبتی به كمك دارند.

طبق آمار رسمی بیش از 30 هزار معتاد متجاهر در كشور وجود دارد كه سهم خراسان رضوی حدود یك سوم این تعداد است كه بیشتر آن نیز متعلق به مشهد است، شهر امام مهربانیها كه باید الگوی جامعه باشد، خود مهد معتادان متجاهر شده است آسیبی كه با عزم و اراده جدی دستگاه های متولی قابل سامان است.
بیش از 9 هزار معتاد متجاهر در خراسان رضوی
سال گذشته تجارت مواد مخدر بیش از سه هزار میلیارد دلار گردش مالی در جهان داشته است و یكی از ابر چالشهای جهانی، معضل اعتیاد و قاچاق مواد مخدر است، هیچ گامی در مبارزه با اعتیاد مهم تر از این نیست كه فرد اصلا به دنبال اعتیاد نرود و گرایشی به این مقوله نداشته باشد از همین رو افزایش آگاهی مردم در خصوص آسیب های این معضل در پیشگیری از آن بسیار مهم است و اگر ما بتوانیم واكسن صیانت و نه گفتن به مواد مخدر را در جامعه توسعه بدهیم كار بزرگی انجام داده ایم.
اینها بخشی از گفت و گوی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی با خبرنگار ایرنا در خصوص ساماندهی معتادان متجاهر است.
محمد حسین صالحی افزود: در خراسان رضوی بیش از 9 هزار معتاد متجاهر وجود دارد كه در حال حاضر حدود چهار هزار نفر از این تعداد در مراكز ساماندهی هستند.
وی اضافه كرد: فرهنگ سازی پیشگیری از اعتیاد و توسعه مشاركت های مردمی در پیشگیری، درمان، صیانت و مقابله با اعتیاد بسیار با اهمیت است و باید مورد توجه باشد.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی با تاكید بر ورود جدی تمام دستگاه های متولی در حوزه پیشگیری از اعتیاد گفت: متاسفانه سن اعتیاد نیز پایین آمده و گرایش به مواد مخدر صنعتی هم افزایش یافته كه زنگ خطر است.
صالحی افزود: میانگین تمایل مصرف به مواد مخدر در كشور بیش از 16 درصد و در استان خراسان رضوی 17 درصد است، سن اعتیاد به زیر 15 سال آمده و بسیار نگران كننده است.
وی تاكید كرد: ساماندهی معتادان و به خصوص معتادان متجاهر فقط به انتقال آنها به كمپ های ترك اعتیاد خلاصه نمی شود، ترك اعتیاد بدون توانمندسازی و اشتغال این افراد، بازگشت دوباره به اعتیاد است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی گفت: از طرف دیگر نرخ شیوع اعتیاد در استان 2.7 درصد است و 97.3درصد از افراد جامعه سالم هستند اما جامعه سالمی كه در معرض خطر هستند و پیشگیری برای این چند میلیون نفر است.
صالحی افزود: متاسفانه در عمل همه اقدامات و اعتبارات به سمت ساماندهی 9 هزار معتاد متجاهر رفته است و از این چند میلیون نفر غفلت شده است.
طرح ساماندهی گام به گام
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی در ادامه از اجرای طرحی برای ساماندهی معتادان متجاهر با مشاركت شهرداری و شورای شهر مشهد خبر داد كه در این طرح، ابتدا ساماندهی و اشتغال هزار معتاد متجاهر در دستور كار قرار گرفته است.
صالحی افزود: در این طرح سعی می شود به جای اقدامات كلی برای جمعیت 9 هزار نفری معتاد متجاهر، این جمعیت به صورت گام به گام و مرحله ای ساماندهی و اقدامات بازپروری، توانمندسازی و اشتغالزایی برای آنها انجام شود.
وی ادامه داد: البته در حال حاضر نیز با مشاركت شهرداری، تعدادی از بهبودیافتگان در فعالیتهای شهرداری به كارگرفته شده اند كه این اشتغالزایی نقش مهمی در توانمندسازی آنها دارد.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی گفت: اگر طرح ساماندهی كامل هزار معتاد متجاهر در مشهد اجرایی شود، اقدام بزرگ و كم نظیری در این حوزه خواهد بود.
صالحی افزود: با پای كار آمدن همه دستگاه های متولی و با استفاده از ظرفیتهای استان خراسان رضوی باید در ریشه كن كردن اعتیاد تلاش كرد.
وی اضافه كرد: باید شعار "نقش و سهم من در پیشگیری از اعتیاد چیست" را به عنوان كلید واژه قرار دهیم و اقدامات پیشگیری از اعتیاد را از خود شروع كنیم و گامی در جهت ریشه كنی اعتیاد برداریم.

لزوم همراهی همه دستگاه های متولی
معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: همیشه عدالت كیفری جواب نمی دهد و در برخی موارد باید با عدالت ترمیمی و حمایت از فرد، زمینه بازگشت وی به جامعه را فراهم كرد.
سید امیر مرتضوی افزود: در حوزه آسیبهای اجتماعی و از جمله اعتیاد، دستگاه های متعددی متولی هستند كه می توانند با مشاركت و همفكری، گام های مهمی در این حوزه بردارند اما با تك روی به نتیجه تاثیرگذاری نمی رسیم.
وی ادامه داد: 10 مورد جرم و آسیب اجتماعی اولویت دار در استان وجود دارد كه در سال جاری در هشت مورد آن با كاهش جرم مواجه هستیم اما حتی وجود یك معتاد در جامعه زیاد است و در شهر امام رضا (ع) با همكاری دستگاه های متولی باید موضوع ساماندهی معتادان متجاهر با جدیت دنبال شود.
معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی با تاكید بر مقوله پیشگیری از اعتیاد افزود: در بحث پیشگیری از وقوع جرم، هیچ دستگاه، سازمان و نهادی را نمی توان پیدا كرد كه وظیفه پیشگیری نداشته باشد همه نهادها از نهاد خانواده گرفته تا تمام سازمان ها، وظیفه و تكلیف پیشگیری دارند و باید در این امر مشاركت و همكاری كنند.
مرتضوی به طرح ساماندهی هزار معتاد متجاهر با مشاركت شهرداری و شورای شهر مشهد اشاره كرد و افزود: این طرح به تازگی در دستور كار قرار گرفته است و از آنجا كه تمام جوانب ساماندهی از جمله اشتغال بهبودیافتگان در این طرح مورد تاكید است نتایج بسیار موفقی خواهد داشت.
11 دستگاه متولی سازماندهی معتادان متجاهر
رییس كمیسیون حقوقی و نظارت شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این خصوص گفت: طبق قانون، 11 دستگاه متولی ساماندهی كارتن خواب ها و معتادان متجاهر هستند و وظیفه شهرداری ها، اسكان و تامین وعده غذایی آنهاست.
هاشم دائمی افزود: تا كنون مدیریت شهری نقش خود را ایفا كرده است اما سایر دستگاه ها كجا هستند؟ حضور معتادان متجاهر در سطح شهر موجب ایجاد مسایل و معضلات مختلفی چون ناامنی اجتماعی، افزایش ارتكاب جرایم و زورگیری می شود.
وی اضافه كرد: براساس آمارهای ارائه شده، حدود 6 هزار معتاد متجاهر در این شهر داریم كه در فصول سرد سال، تحت عنوان كارتن خواب دیده می شوند، این آمار و ارقام تصویر زیبایی را پیش روی مدیریت شهری ایجاد نمی كند و لذا باید برنامه ریزی جدی كرد.
عضو شورای اسلامی شهر مشهد گفت: بعضی از معتادان متجاهر زندگی روزانه خود را از طریق جرایم و سرقت و بازیافت غیراصولی می گذرانند و باید دید برنامه دستگاه های متولی در بحث تامین شغل این افراد چیست؟
دائمی افزود: شورای شهر مشهد تفاهمنامه ای را آماده كرده كه در آن علاوه بر 11 دستگاه متولی، 37 دستگاه دیگر هم باید در این خصوص ایفای نقش كنند و امید است این تفاهمنامه در استانداری به امضاء برسد و تمام دستگاه ها نسبت به آسیب های اجتماعی احساس مسوولیت كنند.
وی تاكید كرد: زمانی معضل كارتن خوابی و معتادان متجاهر به صورت كامل حل و فصل می شود كه همه دستگاه های متولی به وظایف سازمانی خود به نحو شایسته عمل كنند.
هدف گذاری جمع آوری همه 9 هزار معتاد متجاهر خراسان رضوی تا پایان سال
معاون امور توسعه پیشگیری اداره كل بهزیستی خراسان رضوی نیز در خصوص اقدامات این سازمان برای ساماندهی معتادان متجاهر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: یكی از اقداماتی كه برای كاهش آسیبها، مدیریت سلامت اجتماعی و جلوگیری از جرایم خُرد انجام می شود، جمع آوری معتادان متجاهر و نگهداری از آنان در مراكز ماده 16 و كمپ های اجباری ترك اعتیاد است.
غلامحسین دلبری افزود: از ابتدای امسال تا آبان ماه حدود چهار هزار و 500 معتاد متجاهر در این استان جمع آوری شده است كه 2 هزار نفر از آنان تاكنون ترخیص شده اند.
وی ادامه داد: جمع آوری 9 هزار معتاد متجاهر تا پایان امسال هدف گذاری شده كه با كمك مراكز خصوصی درمان و ترك اعتیاد اقدام به اسكان و ترك اعتیاد آنان خواهد شد.
معاون امور توسعه پیشگیری اداره كل بهزیستی خراسان رضوی گفت: در این زمینه همكاری خوبی میان نیروی انتظامی، دانشگاههای علوم پزشكی و بهزیستی استان برقرار است.
دلبری با بیان این كه مسوولیت مراكز درمان و ترك اعتیاد ماده 16 بر عهده بهزیستی گذاشته شده است افزود: هم اكنون 22 مركز ماده 16 درمان اعتیاد در این استان فعالیت دارند.
وی اضافه كرد: مراكز ماده 15 یا مركز اقامتی میان مدت با رویكرد سم زدایی به همراه درمان های دارویی و غیردارویی نیز به صورت داوطلبانه به بیماران ارائه خدمت خدمات می كنند.
معاون امور توسعه پیشگیری اداره كل بهزیستی خراسان رضوی گفت: در حال حاضر 60 مركز ماده 15 در استان فعال هستند كه 30 مركز در مشهد و بقیه در شهرستانها ارائه خدمت می كنند.
دلبری افزود: تعرفه این مراكز بر اساس درجه بندی بین 980 هزار تا یك میلیون و 478 هزار تومان برای هر نفر است و در نیمه نخست امسال، پنج هزار نفر از خدمات این مراكز بهره مند شده اند.

برچسب ها
- شورای شهر
- دانشگاه علوم پزشكی
- مشهد
- معتادان متجاهر
- دانشگاه های علوم پزشكی
- ساماندهی معتادان متجاهر
- شورای اسلامی شهر مشهد
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۷:۳۰ - ۰۶/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۱۹۳