دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

تزریق دو دوز واكسن برای 100 درصد معلولان شدید
 
تزریق دو دوز واكسن برای 100 درصد معلولان شدید
معاون توانبخشی سازمان بهزیستی در گفت و گو با "ایران" اعلام كرد
تزریق دو دوز واكسن برای 100 درصد معلولان شدید

محبوبه مصرقانی
خبرنگار
طبق آخرین آمار سازمان بهزیستی كشور، یك میلیون و 759 هزار نفر تحت پوشش این سازمان قرار دارند و از آغاز شیوع كرونا از خدمات این سازمان استفاده كرده اند. آن طور كه معاون سازمان بهزیستی می گوید به دلیل حساس بودن گروه های هدف، معلولان جزو اولین گروه هایی بودند كه واكسن كرونا را دریافت كرده اند و تاكنون به 136 هزار و 662 معلول شدید و خیلی شدید واكسن كرونا تزریق شده است. از طرفی در حال حاضر50 هزار و 727 معلول جسمی شدید و خیلی شدید در مراكز شبانه روزی و مراقبتی بهزیستی نگهداری می شوند. معاون توانبخشی سازمان بهزیستی و مسئول كمیته مقابله با كرونای سازمان بهزیستی در مورد واكسیناسیون معلولان شدید و خیلی شدید می گوید: بر اساس ابلاغیه ستاد ملی مقابله با كرونا، گروه های حساس اولین گروه هایی بودند كه در نوبت دریافت واكسن قرار گرفتند. طبق این مصوبه سازمان بهزیستی نیز لیست معلولان شدید و خیلی شدید را در اختیار وزارت بهداشت قرار داد تا معلولان شدید و خیلی شدید در مراكز نگهداری واكسینه شوند و در حال حاضر تمام معلولان در مراكز نگهداری شبانه روزی این سازمان دو دوز واكسن خود را دریافت كرده اند. یعنی صد و یكهزار و 454 دوز واكسن به معلولان شدیدی كه در مراكز نگهداری هستند، تزریق شده است.
اعزام تیم های سیار به منزل معلولان
او درخصوص واكسیناسیون معلولان شدید و خیلی شدیدی كه در خانه نگهداری می شوند، می افزاید: تیم های سیار با مراجعه به منازل افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی، این افراد را واكسینه كرده اند. طبق آخرین آمار، 17 هزار و پانصد وهشتاد وچهار نفر از معلولان شدید اعم از افراد ضایعه نخاعی و معلولان ذهنی تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند كه توسط خانواده هایشان نگهداری می شوند. این افراد نیز هر دو دوز واكسن بیماری كرونا را دریافت كرده اند.
رفع قرنطینه مراكز شبانه روزی
معاون توانبخشی سازمان بهزیستی در مورد قرنطینه افراد در مراكز نگهداری معلولان گفت: از همان ابتدای شیوع كرونا به دلیل حساسیت افراد معلول در مراكز نگهداری، تمام مراكز قرنطینه شدند. این موضوع معلولان و خانواده های آنها را تحت فشار مضاعف قرار داد چرا كه بازدید خانواده ها و معلولان ممنوع شد. اما خوشبختانه پس از واكسیناسیون سراسری این افراد، به سمت رفع قرنطینه مراكز می رویم. رفع قرنطینه كامل مختص مراكز نگهداری معلولان شدید جسمی می شود و مابقی مراكز مانند آسایشگاه های مختص معلولان ذهنی با تمهیدات و الزام رعایت دستورالعمل های خاص رفع قرنطینه خواهند شد. همچنین خانواده ها در این مدت از طریق فضای مجازی با عزیزانشان در مراكز نگهداری در ارتباط بودند. با رفع قرنطینه كامل از خانواده ها درخواست داریم با رعایت پروتكل های بهداشتی كامل و با تعیین وقت قبلی با اعضای خانواده شان دیدار داشته باشند. البته توصیه ما این است تا مهار كامل این بیماری همچنان خانواده ها در بسترهای آنلاین با اعضای خانواده خود در مراكز شبانه روزی ارتباط داشته باشند.
معلولان برای دریافت دوز سوم مراجعه كنند
بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، 11 درصد از كل جمعیت هر كشوری را معلولان تشكیل می دهند. با توجه به این رقم حدود 9 میلیون و سیصد هزار نفر معلول در كشور وجود دارد كه فقط یك میلیون و چهارصد و شصت و هفت هزار و 805 نفر از معلولان تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند. نفریه در پاسخ به این سؤال كه آیا آماری از واكسینه شدن این افراد وجود دارد، می گوید: در این مورد آماری در دسترس نیست و بهزیستی فقط آمار تحت پوشش خود و معلولان و سالمندانی را كه در مراكز نگهداری هستند، دارد. خیلی از معلولان نیازی به خدمات سازمان بهزیستی ندارند.همچنین افرادی كه معلولیت خیلی شدید ندارند مانند سایر افراد جامعه می توانند به مراكز واكسیناسیون عمومی مراجعه كنند. برخی از شهروندان خود تمایلی به تزریق واكسن ندارند و معلولانی كه تحت پوشش بهزیستی نیستند شاید تمایلی به تزریق نداشته اند. واكسیناسیون اختیاری است نه اجباری. معلولان ما در مراكز نگهداری به دلیل حساسیت شرایط جسمی شان در اولویت واكسیناسیون قرار گرفته اند. ما اطلاع رسانی های لازم را برای مراجعه معلولان خفیف انجام داده ایم تا به مراكز معلولان مراجعه كنند.
شرایط سخت معلولان ذهنی در دوران همه گیری
او در مورد تزریق دوز یادآور در ارتباط با واكسیناسیون جامعه هدف سازمان بهزیستی می افزاید: از حدود یك ماه گذشته با مكاتباتی كه با وزارت بهداشت انجام شد دوز یادآور در توانبخشی سازمان بهزیستی آغاز شده است. همچنین مانند گذشته برای سالمندان و معلولان كه در منزل هستند تیم های سیار برای تزریق واكسن به این افراد اعزام خواهند شد.علی همت محمود نژاد انجمن دفاع از حقوق معلولان در مورد واكسیناسیون معلولان می گوید: ما از ابتدای شیوع كرونا سركشی های لازم برای نظارت بر اینكه آیا معلولان شدید و خیلی شدید واكسن دریافت كرده اند یا خیر داشته ایم و خوشبختانه گزارشی بر عدم واكسینه شدن افراد در مراكز نگهداری دریافت نكرده ایم.
مشاور مركز نگهداری شبانه روزی معلولان ذهنی وحدت در مورد قرنطینه و واكسیناسیون افراد دارای معلولیت می گوید: از آنجا كه بچه هایی كه در مركز ما نگهداری می شوند از ایمنی پایینی برخوردار هستند از همان ابتدای شیوع بیماری مجبور به قرنطینه آنها شدیم چرا كه شرایط این افراد بسیار متفاوت است و اگر یكی از آنها مبتلا می شد یك همه گیری دسته جمعی را در پی داشت. پس ما مجبور بودیم امنیت و حفاظت از سمت آسایشگاه را بالا ببریم. ما طی یك سال گذشته شرایط بسیار سختی را داشتیم چرا كه توجیه بچه ها برای رعایت پروتكل ها بسیار سخت است.
تمام كودكان ذهنی در مراكز دو دوز را دریافت كردند
فریبا جانی از تمهیدات اتخاذ شده از آغاز كرونا اینگونه می گوید: در حال حاضر تمام بچه های ما دو دوز واكسن را دریافت كرده اند و منتظر تزریق دوز سوم هستیم. هزینه های ما در این دوره بسیار بالا رفت، مثل هزینه تهیه اقلام بهداشتی و شوینده. یا این كه مجبور بودیم برای كاركنان مركز سرویس ایاب و ذهاب تهیه كنیم تا خدایی نكرده بیماری به داخل مركز سرایت نكند.
او در مورد بازدید خانواده ها در زمان كرونا اینگونه می گوید: 70 درصد خانواده های بچه هایی كه معلولیت ذهنی دارند وجود فرزندشان را در این مركز نادیده می گیرند و به زبان ساده بیشتر بچه ها بازدید كننده ای ندارند. خانواده هایی هم كه نگران كودكانشان هستند از پشت شیشه یا به صورت آنلاین با بچه ها دیدار می كردند. قبل از شیوع كرونا ما بچه ها را به فضای باز می بردیم ولی در زمان همه گیری مجبور بودیم بچه ها را در بخش نگهداری كنیم. ما در هر بخش 18 الی 20 معلول ذهنی را نگهداری می كنیم. در حال حاضر بچه ها بسیار بی تاب هستند و كلافه شده اند. بچه های معلول ذهنی بسیار عاطفی هستند. دوست دارند كسی را كه می بینند بغل كنند و به افراد دست بزنند.
منبع خبر:
روزنامه ایران
   تاریخ: ۲۳:۱۳ - ۰۶/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۱۴۵