دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

روش بهبود حس بویایی بعد از مبتلا شدن به كرونا
 
یك متخصص طب ایرانی گفت: حداقل 24 هفته هر روز دو بار به مدت 20 ثانیه رایحه ای مثل اسانس گلاب را بو بكشید تا به تدریج حس بویایی برگردد.
در گفتگو با متخصص طب ایرانی مطرح شد؛ روش بهبود حس بویایی بعد از مبتلا شدن به كرونا یك متخصص طب ایرانی گفت: حداقل 24 هفته هر روز دو بار به مدت 20 ثانیه رایحه ای مثل اسانس گلاب را بو بكشید تا به تدریج حس بویایی برگردد. به گزارش خبرگزاری علم و فناوری تهران بزرگ؛ دكتر شیر بیگی متخصص طب ایرانی در خصوص كاهش بویایی در اثر كرونا گفت: از بین رفتن حس بویایی یكی از رایج ترین عوارض كرونا می باشد كه تا مدت ها ممكن است این حس برنگردد و بر حس چشایی نیز اثر بگذارد و با حس نكردن طعم غذاها تاثیر جدی و طولانی مدت در كیفیت زندگی افراد برجای بگذارد و باعث افسردگی های شدید بشود؛ درحال حاضر بهترین درمان برای بازگشت این حس تمرین بویایی است.

وی ادامه داد: تمرین بویایی شبیه فیزیوتراپی خسته كننده و تكراری است؛ این كار شامل استشمام چندین رایحه قوی دو بار در روز، طی چندین ماه است كه به تحریك و بازیابی سیستم بویایی كمك می كند.

این متخصص طب ایرانی تصریح كرد: اگر چند هفته ای است كه حس بویایی خود را از دست داده اید و هنوز برنگشته، آموزش بویایی را شروع كنید. با شروع این تمرین حس بویایی شما به تدریج برمی گردد اما توجه داشته باشید كه یك باره و با چندبار تمرین امكان بازگشت وجود ندارد.

شیربیگی افزود: در ابتدای كار ممكن است بعضی افراد رایحه ها را به صورت واضح حس نكنند، اما به تدریج قدرت تشخیص بویایی بالاتر می رود.

وی بیان كرد: برای شروع می توانید از رایحه هایی كه برایتان آشنا است مثل گلاب، میخك، لیمو، سیب، بِه، اكالیپتوس و یا عطر مورد علاقه استفاده كنید.

شیربیگی با یادآوری اینكه بو كردن رایحه ها یك یا دو بار كافی نیست، تاكید كرد: این پروسه نیاز به صبوری دارد و هر چه تمرین بیشتر باشد، نتیجه بهتری خواهد داشت؛ توصیه می شود هر روز دو بار به مدت 20 ثانیه یكی از موارد گفته شده را بو كنند و این تمرین حداقل 24 هفته باید انجام شود تا آرام آرام حس بویایی برگردد.

وی اذعان داشت: هنگامی كه این كار را انجام می دهید نیاز به كشیدن نفس عمیق نیست، خیلی كوتاه بو بكشید اگر بو را تشخیص ندادید سعی كنید تصور كنید كه قبلاً چه بو و طعمی را حس می كرده اید. این تمرین فقط عمل بوییدن نیست، بلكه نوعی تصور ذهنی از چیزی است كه بو و طعم دارد، (مثلا میخك را اگر بو بكشید حس می كنید طعم آن در دهان است) بوییدن چیزی كه به حافظه یا احساسات متصل است ایده آل است، زیرا مغز نقش زیادی در نحوه درك ما از بو دارد.

جالب است بدانید كه برخی از مبتلایان به كرونا نیز از اختلال ""پاروزمیا"" گلایه دارند اختلالی كاملا ناراحت كننده است و باعث ایجاد بوی جدید و معمولاً ناخوشایند می شود.

انتهای پیام/
   تاریخ: ۲۱:۰۵ - ۰۶/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۶