دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

چگونه تنگی نفس پس از ابتلا به كرونا را درمان كنیم؟
 
مسئول آموزش همگانی و ارتقای سلامت بیمارستان مسیح دانشوری درباره راهكارهای بهبود وضعیت تنفسی و تنگی نفس پس از بهبودی یافتن از بیماری كرونا توضیحاتی ارائه كرد.
چگونه تنگی نفس پس از ابتلا به كرونا را درمان كنیم؟
مسئول آموزش همگانی و ارتقای سلامت بیمارستان مسیح دانشوری درباره راهكارهای بهبود وضعیت تنفسی و تنگی نفس پس از بهبودی یافتن از بیماری كرونا توضیحاتی ارائه كرد. - اخبار اجتماعی -
فاطمه بهرام بیگی در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران پویا؛ با اشاره به ادامه یافتن تنگی نفس در برخی بیماران پس از بهبودی از بیماری كرونا، اظهار داشت: بیمارانی كه كرونا گرفته و بهبودیافته اند باید پس از بهبودی، میزان فعالیت روزانه خود را با اندازه و توانایی تنفسی خود هماهنگ كنند و بلافاصله پس از ترخیص شدن از بیمارستان، فعالیت بدنی خود را به طور ناگهانی افزایش ندهند.

وی افزود: اگر میزان اكسیژن خون افراد بهبودیافته از كرونا به بالای 93 درصد برسد و وابستگی این افراد به اكسیژن درمانی رفع شود، می توانند فعالیت فیزیكی خود را به تدریج آغاز كنند و در ابتدا نیز این فعالیت می تواند با راه رفتن در خانه یا پیاده روی در فضای آزاد به مدت 5 دقیقه آغاز شود و به مرور به 15 دقیقه - به مدت سه روز در هفته - برسد.

مسئول آموزش همگانی و ارتقای سلامت بیمارستان مسیح دانشوری ادامه داد: فعالیت بدنی بهبودیافتگان كرونا نباید شدت زیادی داشته باشد و اگر بهبودیافتگان، حین فعالیت بدنی احساس تنگی نفس یا افزایش ضربان قلب پیدا كردند؛ باید فعالیت خود را متوقف و استراحت كنند.

وی تأكید كرد: افراد برای پیاده روی از تجمعات دوری كنند كه بتوانند ماسك را از صورت خود بردارند تا فعالیت تنفسی بهتری داشته باشند.

بهرام بیگی خاطرنشان كرد: اگر افراد دچار "آتروفی عضلانی" (تحلیل عضلات) در اندام های تحتانی یا عضلات سرشانه شده باشند، ممكن است به آن ها توصیه شود كه برای تقویت عضلات خود، ورزش هایی را انجام دهند؛ در ابتدای امر می توانند از وزنه های بسیار سبك برای این كار استفاده كنند.

وی انجام تمرینات تنفسی را از دیگر راهكارهای بهبود وضعیت تنفسی پس از بهبودی از كرونا عنوان و تصریح كرد: از جمله این تمرینات تنفسی می توان به تنفس با لب های غنچه ای اشاره كرد؛ در این حالت فرد باید دم را انجام دهد و برای بازدم، لب های خود را به صورت غنچه دربیاورد، به نحوی كه انگار در حال فوت كردن یك گل قاصدك است.

بهرام بیگی ادامه داد: تنفس شكمی نیز از دیگر تمرینات تنفسی است؛ در این حالت باید فرد دست ها را روی شكم خود گذاشته و عمل دم را انجام دهد به طوری كه شكمش از هوا پر شود و سپس تا جایی كه می تواند هوا را در شكم خود نگه دارد و بعد بازدم داشته باشد.

مسئول آموزش همگانی و ارتقای سلامت بیمارستان مسیح دانشوری گفت: مراكز فیزیوتراپی نیز به انجام تمرینات تنفسی و رفع تحلیل عضلانی كمك می كنند؛ اگر بیماران به مدت طولانی در بخش های عادی و ویژه بیمارستان ها بستری شده اند می توانند از خدمات این مراكز استفاده كند.

سازمان جهانی بهداشت سویه جدید كرونا را "نگران كننده" دانست/ از كرونای «اومیكرون» چه می دانیم؟
خروج همه شهرهای كشور از وضعیت قرمز كرونا/ روند نزولی بستری بیماران كرونایی + جدول و نمودار
فیلم| "نورا" واكسن تمام ایرانی كرونا با اثربخشی 89 درصدی
منبع خبر:
تسنیم
   تاریخ: ۱۰:۲۱ - ۰۶/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۲۰۱