دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

چه مادران بارداری در معرض زایمان زودرس قرار دارند؟
 
یك متخصص زنان و زایمان در چهارمحال و بختیاری با اشاره به علل زایمان زودرس، گفت: فاكتورهایی نظیر دوقلو بودن نوزدان، كوتاهی فاصله بین دو حاملگی، سابقه اعمال جراحی بر رحم، رحم دو شاخ یا رحم دارای دیواره و میوم رحمی در وقوع زایمان زودرس تاثیر دارند.
چه مادران بارداری در معرض زایمان زودرس قرار دارند؟ مرضیه شبانیان در گفت وگو با ایسنا با اشاره به تعریف زایمان زودرس، اظهار كرد: زمانی كه یك زایمان قبل از 37 هفته انجام شود به آن زایمان زودرس گفته می شود، البته به صورت دقیق تر، زایمانی كه بین 25 تا 37 هفته صورت بگیرد، جزو زایمان های زودرس محسوب می شود.

این متخصص زنان و زایمان افزود: زایمان زودرس هزینه های بهداشتی و درمانی تمامی جامعه را افزایش داده و عوارض مرگ و میر نوزادان را افزایش میدهد، بنابراین پیشگیری از این زایمان بسیار اهمیت دارد، البته در برخی از موارد این خود پزشكان هستند كه به دلایل متعدد مجبور به انجام زایمان زودرس برای مادران باردار هستند، این دلایل مانند خونریزی های شدید ناشی از كندگی های جفت یا جفت های سر راهی و فشار خون شدید مادر است.

وی با بیان اینكه وقوع دو سوم زایمان های زودرس هیچ علت زمینه ای ندارند، گفت: فاكتورهایی نظیر چندقلو بودن نوزدان، كوتاهی فاصله بین دو حاملگی و كمتر از یكسال، سابقه اعمال جراحی بر رحم، رحم دو شاخ یا رحم دارای دیواره، میوم رحمی، سابقه فشار خون و دیابت، عفونت های زنان، بیماری های لثه و دندان، مصرف سیگار و موادمخدر، وزن پایین و چاقی مادر، كوتاهی قد مادر، كاهش مراقبت های دوران بارداری در وقوع زایمان زودرس دخیل هستند.

شبانیان با اشاره به اینكه زایمان زودرس در رابطه با جنین های پسر بیشتر رخ می دهد، تاكید كرد: داشتن سابقه زایمان زودرس در یك مادر اهمیت زیادی دارد، نقش خانواده در زایمان زودرس، نقش پزشكان عمومی و پزشكان متخصص زنان و زایمان، نقش پزشكان فوق تخصص نوزادان و اطفال و ماماها در مسئله زایمان زودرس اهمیت دارد، به طوریكه پایگاه های بهداشتی، مراقبت های پیش از زایمان را انجام داده و با انجام آزمایش هایی مانند قندخون، فشار و بیماری های عفونی، خطر وقوع زایمان زودرس را كاهش می دهند، به علاوه پزشكان عمومی نیز می توانند نكات لازم را به مادرانی كه مثلا درمان های نازایی را انجام داده و عمل میوم شده اند را متذكر شوند.

این متخصص زنان و زایمان خاطرنشان كرد: مادر باید پیگیر اصلاح وزن و بیماری های زمینه ای خود باشد، همسر نیز در كاهش استرس زن باردار قطعا دخیل است، از سویی دیگر بهبود وضعیت اجتماعی و اقتصادی و كاهش خشونت های خانوادگی در جلوگیری از زایمان زودرس تاثیر دارد.

شبانیان اظهار كرد: مادری كه در كمتر از 34 هفته بارداری قرار دارد و انقباضات رحمی وی هر دقیقه یك بار تكرار می شود، به علاوه درد كمر دارد، حتما باید به متخصص زنان و زایمان مراجعه كند، آن گاه پزشك باید درباره زایمان زودرس اظهار نظر كند، پزشك می تواند انجام زایمان زودرس را به مدت دو هفته به تعویق بیندازد، این دو هفته در رشد جنین موثر بوده به طوری كه خونریزهای مغزی كاهش یافته و در بهبود نارسایی ریه نوزاد اثر دارد.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۸:۰۳ - ۰۷/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۲۲۲