دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

اومیكرون؛ سویه ای ابهام آمیز و خطرناك
 
تهران- ایرنا- سویه جدید كرونا به نام اومیكرون یكی از بدترین گونه های این بیماری با 32 جهش در پروتئین اسپایك به شمار می رود. از آن جایی كه هنوز ابهامات زیادی در خصوص اومیكرون وجود دارد همچنان تنها و مطمئن ترین راه برای مبارزه با تمام سویه های كرونا رعایت پروتكل های بهداشتی است.
اومیكرون؛ سویه ای ابهام آمیز و خطرناك تهران- ایرنا- سویه جدید كرونا به نام اومیكرون یكی از بدترین گونه های این بیماری با 32 جهش در پروتئین اسپایك به شمار می رود. از آن جایی كه هنوز ابهامات زیادی در خصوص اومیكرون وجود دارد همچنان تنها و مطمئن ترین راه برای مبارزه با تمام سویه های كرونا رعایت پروتكل های بهداشتی است.

رسانه های ایران هفتم آذر 1400 خورشیدی نگاه ویژه ای به سویه جدید كرونا به نام اومیكرون داشته اند. به گونه ای كه اصولگرایان، اعتدالگرایان و اصلاح طلبان هر كدام گزارش، یادداشت و مصاحبه هایی در این خصوص منتشر كرده اند كه در ادامه بخشی از این گزارش ها رصد می شود.

رسانه های اعتدالگرا

كرونا؛ از جشن تا عزا

روزنامه همشهری یادداشتی به قلم محمد كاموس؛ دبیر سرویس ایرانشهر منتشر كرد و نوشت: خروج از وضعیت قرمز كرونا، شاید امیدواركننده باشد اما جشن گرفتن ندارد؛ آن هم در شرایطی كه هنوز روزانه تعدادی از هموطنانمان را بر اثر همین ویروس كشنده از دست می دهیم. خروج از وضعیت قرمز كرونا به معنای پایان یافتن آن نیست كه برخی تصور كنند از امروز می توانند ماسك ها را كنار بگذارند و در رعایت پروتكل ها كوتاهی كنند. ععادی انگاری ها و البته نبود دانش كافی از یك ویروس پیشرفته و جدید باعث شد تا انواع تصمیمات غیركارشناسی، اظهارنظرهای بدون پایه و اساس و از سوی دیگر اطلاع رسانی های عجولانه صورت بگیرد. اردیبهشت سال گذشته با كاهش آمار ابتلا به كرونا، عده ای خروج كشور از وضعیت قرمز را جشن گرفتند؛ غافل از آنكه سویه جدیدی به نام «دلتا» در راه است و عیش همه را طیش خواهد كرد و به این ترتیب، جشن كرونا، عزا شد. حالا بعد از 289روز - پس از تجربه موقت بهمن سال گذشته تاكنون - بار دیگر كشور از وضعیت قرمز كرونا خارج شده است. یعنی دیگر شهری با وضعیت قرمز نداریم، اما وضعیت این شهرها آبی هم نشده است. در واقع ما فقط در بحران نیستیم، اما شرایط عادی هم نیست. 8شهر به عنوان آخرین شهرهایی كه در وضعیت قرمز بودند، اكنون در وضعیت نارنجی قرار گرفته اند. هدف ناامید شدن از بهبود شرایط نیست. بنابر آخرین آمار وزارت بهداشت 219 شهرستان آبی داریم و وضعیت 207 شهرستان هم زرد شده است اما، تمام اینها به معنای پایان كرونا و جشن رهایی نیست. چرا...!؟ به این دلیل كه درست در همین روزها خبر دیگری هم منتشر شد و آن، شناسایی و تأیید سویه جدید B.1.1.529 در آفریقای جنوبی ملقب به «اومیكرون» است. كارشناسان معتقدند این ویروس یك تهدید جدی است زیرا با تكاملی كه پیدا كرده می تواند در آینده نه چندان دور باردیگر همه دنیا را تحت تأثیر قرار دهد. حالا قضاوت با شما! با آنهایی كه هنوز در پذیرش اثرات مثبت واكسیناسیون مقاومت می كنند یا پروتكل های بهداشتی را جدی نمی گیرند. كسانی كه با فرض بر عادی شدن شرایط، بساط مسافرت ها، مجالس، مهمانی ها و دورهمی ها را راه انداخته اند. بعلاوه آنكه هنوز اقدام متناسب برای ایمنی و فاصله گذاری اجتماعی در كشور انجام نشده است و با همین وضعیت شاهد بازگشایی مدارس، ورزشگاه ها، سینماها، رستوران ها و... هم هستیم.

تزریق دو دوز واكسن برای 100 درصد معلولان شدید

روزنامه ایران به گفت وگو با معاون توانبخشی سازمان بهزیستی پرداخت و نوشت: طبق آخرین آمار سازمان بهزیستی كشور، یك میلیون و 759 هزار نفر تحت پوشش این سازمان قرار دارند و از آغاز شیوع كرونا از خدمات این سازمان استفاده كرده اند. آن طور كه معاون سازمان بهزیستی می گوید به دلیل حساس بودن گروه های هدف، معلولان جزو اولین گروه هایی بودند كه واكسن كرونا را دریافت كرده اند و تاكنون به 136 هزار و 662 معلول شدید و خیلی شدید واكسن كرونا تزریق شده است. از طرفی در حال حاضر50 هزار و 727 معلول جسمی شدید و خیلی شدید در مراكز شبانه روزی و مراقبتی بهزیستی نگهداری می شوند. معاون توانبخشی سازمان بهزیستی و مسئول كمیته مقابله با كرونای سازمان بهزیستی در مورد واكسیناسیون معلولان شدید و خیلی شدید می گوید: بر اساس ابلاغیه ستاد ملی مقابله با كرونا، گروه های حساس اولین گروه هایی بودند كه در نوبت دریافت واكسن قرار گرفتند. طبق این مصوبه سازمان بهزیستی نیز لیست معلولان شدید و خیلی شدید را در اختیار وزارت بهداشت قرار داد تا معلولان شدید و خیلی شدید در مراكز نگهداری واكسینه شوند و در حال حاضر تمام معلولان در مراكز نگهداری شبانه روزی این سازمان دو دوز واكسن خود را دریافت كرده اند. یعنی صد و یكهزار و 454 دوز واكسن به معلولان شدیدی كه در مراكز نگهداری هستند، تزریق شده است. او درخصوص واكسیناسیون معلولان شدید و خیلی شدیدی كه در خانه نگهداری می شوند، می افزاید: تیم های سیار با مراجعه به منازل افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی، این افراد را واكسینه كرده اند. طبق آخرین آمار، 17 هزار و پانصد وهشتاد وچهار نفر از معلولان شدید اعم از افراد ضایعه نخاعی و معلولان ذهنی تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند كه توسط خانواده هایشان نگهداری می شوند. این افراد نیز هر دو دوز واكسن بیماری كرونا را دریافت كرده اند. از همان ابتدای شیوع كرونا به دلیل حساسیت افراد معلول در مراكز نگهداری، تمام مراكز قرنطینه شدند. این موضوع معلولان و خانواده های آنها را تحت فشار مضاعف قرار داد چرا كه بازدید خانواده ها و معلولان ممنوع شد.

رسانه های اصولگرا

اثربخشی واكسن كرونا در برابر سویه اومیكرون چقدر است؟

خبرگزاری ایمنا در گزارشی نوشت: گونه اومیكرون ویروس كرونا كه برای اولین بار در آفریقای جنوبی شناسایی شد، به سرعت در این كشور در حال انتشار است؛ بنابراین باعث ایجاد موجی از نگرانی در سراسر دنیا شده است و برای پیشگیری از گسترش آن بسیاری از كشورها آفریقای جنوبی را در لیست قرمز خود قرار داده است. جهش های بسیار زیاد این گونه از ویروس كرونا آن را به خطرناك ترین گونه كووید -19 تبدیل كرده است. شركت هایی مانند آسترازنكا تصمیم گرفتند میزان اثربخشی واكسن و داروی كووید -19 را در برابر گونه جدید ارزیابی كنند. شركت آسترازنكا یك واكسن با میزان اثربخشی 84 درصد برای مقابله با ویروس كرونا تولید كرده است. علاوه بر این، بر داروی ضد كرونای جدید با تركیبی از آنتی بادی ها نیز كار می كند. شركت آسترازنكا در بیانیه ای اعلام كرد كه همانند دیگر گونه های ویروس كرونا در حال بررسی بیشتر گونه B.1.1.529 هستیم تا تأثیر واكسن بر آن را ارزیابی كنیم. آسترازنكا تركیبی از آنتی بادی ها را توسعه داده است كه قادر است در جلوگیری از ابتلاء به بیماری كووید -19 و درمان بیماری مؤثر واقع شود. بدین ترتیب، محققان شركت آسترازنكا اعلام كرده اند كه اثر طولانی مدت تركیب آنتی بادی AZD7442 را در برابر گونه های جدید بررسی می كنیم و از آنجایی كه این تركیب شامل دو آنتی بادی مهم با فعالیت های مختلف و تكمیل كننده در برابر ویروس است امیدواریم كه اثربخشی خود را حفظ كند.

واریانت «اومیكرون» كرونا در چه شرایطی غالب می شود؟

خبرگزاری فارس به بازتاب سخنان سید رضا بنی هاشمی مدیر تحقیقات و توسعه موسسه رازی پرداخت و آورد: سیستم ایمنی اكنون شما، همان سیستم ایمنی دو سال پیش از شیوع كووید ١٩ نیست و همچنان كه می دانید با آموزش هایی كه در اثر بیماری طبیعی آموخته و اطلاعاتی كه از طریق واكسن توسط واكسیناسیون به سیستم ایمنی فرد انتقال داده شده این سیستم هوشیارتر، قوی تر و مجهز تر شده است و مانند اوایل شیوع بیماری دست بسته و ضعیف نخواهد بود. موتاسیون های صورت گرفته در واریانت اومیكرون در جایگاه های RBD و NTD و همچنین NSP 6 و N و S1/S2 furine cleavage site همه در راستای افزایش سرایت و بیماری زایی ویروس است چرا كه ویروس برای فرار از سیستم ایمنی و تغییر الگوی پاسخ های ایمنی میزبان كه هم اكنون با ورژن بالاتر و هدفمندتری ظاهر شده است، چاره ای نداشته است. این تغییر تاكتیك از طرف ویروس كه در مواقعی به ضرر خود ویروس خواهد بود، برای اتصال بیشتر به رسپتور ACE2 بوده و قسمت حساس ویروس RBD را بیشتر برای سیستم ایمنی نمایان كرده و قدرت و شدت اتصال را بالا برده است. بنی هاشمی با بیان این كه افزایش بیان RBD شاید به علت تغییرات گلیكوزیاسیون سطح ویروس بعد از این جهش باشد، یادآور شد: پیشتر، گلیكوزیزاسیون قسمت RBD را استتار كرده بود و این اتفاق مانع مهار كامل ویروس می شد. در نظر داشته باشید برای شیوع و غالب شدن این ویروس به عنوان واریانت غالب، اومیكرون به غیر از سیستم ایمنی میزبان باید با رقیب خود یعنی واریانت های دلتا و دلتا پلاس بجنگد و این به سادگی رقابت واریانت دلتا با واریانت آلفا و بتا نخواهد بود و بعید به نظر می رسد به راحتی بر روی واریانت دلتا سوار شده و واریانت غالب شود.

كرونا فعلا در ایران رنگ باخت

روزنامه وطن امروز در گزارشی نوشت: نقشه كرونایی كشور در حالی از رنگ قرمز پاك شده است كه رئیس جمهور تاكید دارد همچنان باید نگران شیوع دوباره كرونا در كشور بود، بنابراین تردد در مرزهای كشور باید كنترل و از دورهمی و عادی انگاری پرهیز شود. به گزارش «وطن امروز»، آمار جان باختگان و مبتلایان به كرونا مدتی است در كشور نزولی و شهرهای با نشان قرمز كرونا نیز صفر شده است به طوری كه خیلی از مناطق كشور در شرایط مساعد بیماری به سر می برند و واكسیناسیون همچنان به شكل گسترده در حال انجام است. از طرفی اما ویروس جهش یافته كرونا با سویه جدید موسوم به «اومیكرون» كه این روزها تهدیدكننده سلامت جامعه جهانی شده است، این نگرانی را به وجود آورده كه مبادا با ورود آن به ایران و در صورت كاهش پروتكل های بهداشتی دوباره شاهد روزهای سخت كرونایی در كشور شویم. حساسیت موضوع تا جایی است كه دیروز سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با كرونا ضمن قدردانی از تلاش و فداكاری كادر بهداشت و درمان و همه دست اندركاران مقابله با كرونا و نیز همت و همراهی مردم در امر واكسیناسیون خاطرنشان كرد: خارج شدن همه شهرها از وضعیت قرمز كرونایی در این مقطع، از آثار تزریق 84 درصدی دوز اول و حدود 70درصدی دوز دوم واكسن كروناست و این كار باید تا رسیدن به شرایط مطلوب و اطمینان بخش ادامه یابد. وی با قدردانی صمیمانه از همراهی و همكاری مردم با دولت در رعایت شیوه نامه های بهداشتی، بر ضرورت تامین داروهای مورد نیاز مردم تاكید كرد و گفت: تامین دارو از اولویت های اصلی دولت است. رئیسی همچنین بر تزریق دوز سوم واكسن برای كادر درمان و افراد مسن و دارای بیماری زمینه ای تاكید كرد و از شهرداری ها و مسؤولان شهری خواست نسبت به رعایت اصول بهداشتی در ناوگان حمل ونقل بین شهری بویژه مترو و اتوبوس حساس باشند.

همزمان با افزایش شمار مبتلایان به كرونا فرماندار نیویورك وضعیت فاجعه اعلام كرد

روزنامه كیهان در گزارشی نوشت:موج جدید شیوع كرونا اروپا و آمریكا را به شدت متاثر كرده است. در اروپا به دنبال شیوع سویه جدید در آفریقا مرزهای دولت های عضو اتحادیه اروپا یكی پس از دیگری بر روی كشورهای آفریقایی بسته می شود. در آمریكا نیز دولت این كشور برای كنترل شیوع سویه جدید كرونا با نام «اومیكرون»، سفر از هشت كشور آفریقایی را محدود می كند. همزمان رسانه ها دیروز گزارش دادند فرماندار ایالت نیویورك به دلیل افزایش شمار بیماران مبتلا به كووید-19 و افزایش شمار بستری ها در بیمارستان های این ایالت وضعیت «فاجعه» اعلام كرد. «كثی هاچول» در بیانیه ای كه روی وب سایت فرمانداری نیویورك قرار گرفته نوشته با توجه به آنكه میزان سرایت كووید-19 در نیویورك به سطح بی سابقه ای از آوریل 2020(فروردین 99) رسیده و موارد بستری در بیمارستان از ماه گذشته به 300 نفر در روز رسیده او از اختیاراتش در قانون استفاده كرده و اعلام می كند كه «در ایالت نیویورك فاجعه به وقوع پیوسته است.» نخست وزیر سابق انگلیس نیز با انتشار مقاله ای در روزنامه گاردین نوشته كشورهای توسعه یافته مقصر شیوع گونه جدید ویروس كرونا در كشورهای آفریقایی. هستند. نخست وزیر رژیم صهیونیستی هم اعلام كرد كه این رژیم در آستانه اعلام وضعیت فوق العاده در سایه افزایش تعداد مبتلایان به كرونا است. به گزارش ایسنا، به نقل از شبكه خبری «روسیا الیوم»، نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در جلسه كابینه گفت: ویروسی كه برای اولین بار در آفریقای جنوبی ثبت شده بسیار مسری است و از نوع دلتا بدتر است. ما طی روزهای آتی برای دستیابی به اطلاعات بیشتر تلاش می كنیم. وی گفت: «ابتلای تعدادی از اسرائیلی ها به نوع جدید ویروس كرونا بسیار ناراحت كننده است. دولت اقدامات فوری را اتخاذ خواهد كرد. ما اكنون در آستانه اعلام حالت فوق العاده هستیم و از همگان می خواهم 24 ساعته آمادگی خود را حفظ كنند و به همكاری بپردازند»

اومیكرون مرزها را در نوردید

روزنامه جام جم در گزارشی نوشت: اومیكرون طوفان بزرگی به پا كرده و بسیار خطرناك توصیف شده است. گفته می شود كه این ویروس جهش یافته خانواده كرونا از تمام جهش یافته های قبلی خطرناك تر، مسری تر و كشنده تراست. مروری بر مهم ترین اخبار مربوط به ویروس كرونا و البته اومیكرون است: 1-اومیكرون به سرعت سفرهای خود را آغاز كرده است. بر اساس آخرین اخبار این ویروس در آلمان، ایتالیا، بریتانیا و چك شناسایی شده است. 2-به گزارش رویترز، بر اساس مطالعه ریاضیدانان دانشگاه پكن، اگر چین با برداشتن محدودیت های سفر سیاست های محدودكننده كرونایی خود را كنار بگذارد، روزانه با بیش از 630 هزار مبتلا به كووید-19 مواجه خواهد شد. 3-وضعیت آلمان در میان كشورهای اروپایی وخیم تر است. در یك شبانه روز بیش از 44 هزار مورد جدیدابتلا به كرونا در این كشور اعلام شد و علاوه بر آن 104 تن دیگر جان باختند. اومیكرون هم كه دراین كشور شناسایی شده است. البته فقط دو مورد مبتلا به اومیكرون شناسایی شده است. 4- بازارهای سهام جهان در روز جمعه با انتشار اخباری در مورد پدیدار شدن نوع جدیدی از كرونا به نام اومیكرون سقوط كردند و معاملات آتی حاكی از افت شدیدتر با از سرگیری معاملات در روز دوشنبه است.

رسانه های اصلاح طلب

اُمیكرون، مهمان ناخوانده دنیا

روزنامه ابتكار در گزارشی در خصوص سویه جدید كروناویروس چقدر نگران كننده است، نوشت: سویه جدید كروناویروس موسوم به «اومیكرون» در حالی به نگرانی جهانی تبدیل شده كه احتمالا هفته ها نیاز است تا دریابیم آیا این سویه كه اولین بار در آفریقای جنوبی پیدا شد یك نگرانی جدی است یا یكی دیگر از بن بست های تكاملی ویروس كروناست؟ در حال حاضر تنها اسمی از سویه جدید كروناویروس در اختیار كارشناسان و محققان است و هیچ ایده ای در مورد ویژگی های آن وجود ندارد. سویه اومیكرون حداقل در اسناد پزشكی و تئوری، وحشتناك به نظر می رسد و نسبت به سویه های دیگر ویروس، جهش های بیشتری در آن مشاهده شده است. این جهش ها تنها تركیبی تصادفی از تغییرات ژنتیكی نیستند. تعداد نگران كننده ای از جهش های مشاهده شده در بخش هایی از ویروس رخ داده كه می دانیم در عفونی تر شدن ویروس و تاثیر بر عملكرد آنتی بادی ها و سایر بخش های سیستم ایمنی مهم هستند. دامنه اتصال یك گیرنده ویروسی را در نظر بگیرید كه بخشی كلیدی از پروتئین سنبله ویروس است و به آن اجازه می دهد به سلول های بدن بچسبد. نوع دلتا دو جهش در RBD دارد و نوع بتا كه پیش از این به عنوان گونه آفریقای جنوبی شناخته می شد دارای سه جهش است. اومیكرون دارای 10 جهش است. این موضوع موجب شده كه محققان نسبت به گزارش كارشناسان آفریقای جنوبی در مورد توالی سویه جدید نگران شوند. اما آنچه امروز واكنش های بین المللی را به همراه داشته، شواهدی است مبنی بر اینكه افزایش اخیر موارد ابتلا در جنوب آفریقا ممكن است به دلیل سویه امیكرون باشد. اما احتمالا هفته ها زمان نیاز است تا بدانیم آیا سویه امیكرون یك نگرانی جدی است یا یكی دیگر از بن بست های تكاملی ویروس. با این حال هنوز نقش این سویه در افزایش اخیر موارد ابتلا در آفریقای جنوبی تایید نشده است. همچنین موارد ابتلا در این كشور بسیار پایین و حدود 70 برابر كمتر از میانگین روزانه در انگلیس است. با این افزایش اندك موارد ابتلا ناشی از یك سویه جدید می تواند نگران كننده به نظر برسد. هرچند باید به این واقعیت توجه داشت كه تاریخچه كوتاه كووید-19 به ما آموخته است كه ظاهر ویروس می تواند فریبنده باشد.

امیدواری 81 درصد مردم به اثربخشی واكسن كرونا

روزنامه ستاره صبح در گزارشی نوشت: ششمین موج از مجموعه نظرسنجی های پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در خصوص كرونا نشان می دهد 81.3 درصد مردم به واكسن كرونا و اثربخشی آن امید دارند. این نظرسنجی در آبان 1400 با حجم نمونه 2112 نفر از افراد بالای 18 سال به بالای ساكن در شهر و روستاهای كشور و به صورت تلفنی انجام شده است. به گزارش ایرنا، به استناد این نظرسنجی 81.3 درصد به اثربخشی واكسن كرونا امید دارند. این نظرسنجی نشان می دهد 50.9 درصد پاسخگویان به میزان زیاد و 30.4 درصد تا حدی به اثربخشی واكسن كرونا امیدوار هستند. در مقابل 17.3 درصد افراد نیز امید چندانی به اثربخشی این واكسن برای پایان بخشی به اپیدمی كووید 19 ندارند. نظرسنجی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات همچنین نشان می دهد 84.2 درصد پاسخگویان واكسن كرونا زده اند. 63.4 درصد افراد پاسخگو گفته اند هر دو دوز و 20.8 درصد نیز گفته اند كه یك دوز واكسن كرونا را دریافت كرده اند. 15.8 درصد پاسخگویان نیز اعلام كرده اند، واكسن كرونا نزده اند. بر اساس این نظرسنجی، 74.9 درصد پاسخگویان، واكسیناسیون عمومی را در كاهش میزان نگرانی از ابتلا به كرونا مؤثر دانسته اند. به استناد نظرسنجی پژوهشگاه 55.3 درصد پاسخگویان، واكسیناسیون عمومی را در كاهش میزان نگرانی از ابتلای خود یا اعضای خانواده به ویروس كرونا مؤثر دانسته اند. از سوی دیگر 24.5 درصد پاسخگویان معتقدند تزریق واكسن كرونا در جامعه از نگرانی های مرتبط با ابتلای خود یا خویشاوندان آن ها به این ویروس كم نكرده است.

میزان پوشش واكسیناسیون كرونا در سیستان و بلوچستان نگران كننده است

خبرگزاری ایسنا به گفت وگو با دكتر سید مهدی طباطبایی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكی زاهدان پرداخت و نوشت: میزان پوشش واكسیناسیون در استان سیستان و بلوچستان پایین است و تا زمانیكه ایمنی گروهی اتفاق نیافتد، نمیتوان از موج های جدید ویروس جلوگیری كرد. از ابتدای همه گیری كرونا تاكنون تجربه چهار جهش بزرگ ویروس كرونا را شاهد بودیم و در حال حاضر سازمان جهانی بهداشت، سویه جدید ویروس كرونا تحت عنوان اومیكرون را شناسایی و نامگذاری كرده است. میزان پوشش واكسیناسیون كرونا در استان سیستان و بلوچستان بسیار نگران كننده است و تا زمانی كه بیش از 80 درصد مردم واكسن كامل دریافت نكنند، بشدت آسیب پذیر هستیم. به گفته دكتر طباطبایی ورود سویه جدید ویروس كرونا می تواند موج بسیار شدید بیماری را ایجاد كند و مرگ و میر و بستری بسیار بالایی را همراه داشته باشد. وی با درخواست از تمامی هم استانی ها افزود: افرادی كه تاكنون موفق به دریافت واكسن نشدند حتما برای تلقیح واكسن اقدام نمایند، تا با مشاركت تمامی هم استانی های عزیز شاهد ارتقای پوشش واكسیناسیون كرونا در استان باشیم. تاكنون بیش از 926 هزار دوز واكسن كرونا در حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشكی زاهدان تلقیح شده و در حال حاضر پوشش واكسناسیون در جمعیت دانش آموزی حدود 87 درصد برای نوبت اول و 40 درصد نوبت دوم و حدود 70 درصد جمعیت بالای 18 سال نوبت اول و 46 درصد نوبت دوم واكسن كرونا را دریافت كردند.

كمك قرص های خوراكی كرونا برای پایان بخشیدن به همه گیری

باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از مِركِری نیوز نوشت: گرچه واكسن كرونا گامی بزرگ در مهار همه گیری كووید 19 محسوب می شود اما متخصصان بر این باورند كشف قرص خوراكی كرونا همانند لحظه كشف پنی سیلین ارزشمند است. شركت فایزر و شركت مِرك، به تازگی از قرص خوراكی برای درمان كرونا رونمایی كردند. تحقیقات شركت مِرك نشان می دهد مصرف روزانه دو قرص این شركت داروسازی موسوم به مولنوپیراویو در 5 روز نخست مشاهده علائم می تواند به میزان 50 درصد از بستری شدن فرد و خطر مرگ و میر ناشی از بیماری بكاهد. داروی شركت فایزر نیز حدود 90 درصد از وخامت حال بیمار كم می كند و باعث كاهش خطر مرگ و میر بیماری می شود. قرار است در 30 نوامبر سازمان غذا و داروی آمریكا تصمیم نهایی درباره استفاده از قرص شركت مِرك را بگیرد. با این حال، هنوز شركت فایزر اسناد لازم برای كسب مجوز اضطراری را به این نهاد ارائه نكرده است. چندین شركت بزرگ داروسازی جهان در حال انجام آزمایشات درباره قرص های خوراكی برای مقابله با كرونا هستند. دكتر ایپیندر سینگ، استاد داروسازی دانشگاه استنفورد در این باره می گوید: قرص های خوراكی به سهولت از سوی مردم مورد استفاده قرار می گیرند و كشف چنین داروهایی به مهار همه گیری كرونا كمك شایانی می كند. متخصصان تاكید دارند در شرایط فعلی همچنان تزریق واكسن كرونا بهترین راه برای پایان بخشیدن به همه گیری محسوب می شود. با این حال، داروهای جدید خوراكی نیز می تواند در افرادی كه از نقص سیستم ایمنی بدن رنج می برند و پاسخ ایمنی كافی به واكسن نشان نمی دهند مورد استفاده قرار گیرد. دانشمندان كشف داروی خوراكی مقابله با كرونا را هم اندازه و هم ردیف كشف پنی سیلین از سوی الكساندر فلمینگ در سال 1928 می دانند. اتفاقی كه می تواند به یكی از مرگبارترین همه گیری های تاریخ بشر پایان دهد.

تا كی برای تزریق "دوز دوم" واكسنِ كرونا فرصت داریم؟

خبرگزاری ایسنا به بازتاب سخنان دكتر علیرضا جانبخش متخصص بیماری های عفونی پرداخت و نوشت: برای كارآمدی واكسن كرونا حتما باید دو دوز آن تزریق شده و حداقل سه هفته از آن بگذرد تا ایمنی لازم در بدن افراد ایجاد شود. در همین راستا بسیار ضروری است كه افراد نسبت به تزریق به موقع دوز دوم واكسن كرونا اهتمام داشته باشند. در واكسن های بركت و سینوفارم فاصله بین دو دوز حدود یك ماه است و این فاصله زمان مطلوب برای تزریق دوز دوم واكسن است. در خصوص واكسن "آسترازینكا" هم فاصله مناسب سه تا چهار ماه است و افراد باید بعد از گذشت این مدت نسبت به تزریق دوز دوم این واكسن اقدام كنند. در خصوص واكسن های بركت و سینوفارم چنانچه افراد زمان مناسب تزریق دوز دوم را فراموش كرده اند، تا چهار ماه پس از تزریق دوز اول هم برای تزریق دوز دوم فرصت دارند. بعد از چهار ماه هم افراد مجاز به تزریق دوز دوم هستند، اما این افراد حتما باید دوز سوم واكسن را نیز بعدا تزریق كنند.

علائم ابتلا به سویه كرونای اومیكرون چیست؟

روزنامه مردم سالاری به بازتاب سخنان آنجلیك كوتزی رییس انجمن پزشكی آفریقای جنوبی پرداخت و نوشت: سویه جدید اُمیكرون ویروس كرونا منجر به ابتلا به كرونای خفیف و بدون علائم شدید می شود. سازمان بهداشت جهانی(WHO) روز جمعه سویه جدید آفریقای جنوبی را به عنوان یك سویه نگران كننده از كرونا شناسایی كرد زیرا دارای 32 جهش است و ویروس با این تعداد جهش می تواند مسری تر و خطرناك تر شود. این بیماری خفیف با علائمی مانند دردهای عضلانی و احساس خستگی به مدت یك یا 2 روز همراه است و تاكنون افراد مبتلا كمبود چشایی یا بویایی را گزارش نكردند. البته مبتلایان ممكن است سرفه خفیف داشته باشند. در حال حاضر برخی از مبتلایان در خانه تحت درمان هستند اما ممكن است وضعیت برای كسانی كه واكسینه نشده اند، متفاوت باشد. ما تا 2 هفته دیگر اطلاعات بیشتری در مورد این سویه كسب خواهیم كرد. در حال حاضر برخی از بیماران بستری شده افراد 40 ساله و كمتر هستند. كوتزی تاكید كرد همه بیماران وی سالم بوده اند اما نگران است كه بیماران مسن یا واكسینه نشده ممكن است شدت بیشتری از اُمیكرون را تجربه كنند؛ به ویژه افرادی كه بیماری های زمینه ای مانند دیابت یا بیماری قلبی دارند. به دنبال گزارش هایی در مورد سویه جدید كرونا ایالات متحده، اتحادیه اروپا، كانادا، استرالیا و برخی كشورهای دیگر سفر به بسیاری از كشورهای آفریقای جنوبی را به دلیل نگرانی های بهداشتی ممنوع كرده اند.

جمع بندی

در حالی كه جهان به وضعیتی امیدواركننده رسیده بود اما ورود یك گونه جدید از كرونا تمام معادلات را به هم زد. به اعتقاد بسیاری از متخصصان حوزه بهداشت این ویروس خطرناكترین و مقاوم ترین سویه جدید كرونا است. در این راستا رسانه های اعتدالگرا در مطالبی به عادی انگاری ها و البته نبود دانش كافی از یك ویروس پیشرفته و جدید پرداختند و بر ضرورت رعایت پروتكل های بهداشتی تاكید كردند. رسانه های اصولگرا هم در گفت وگو و یادداشت های خود از ورود ویروس اومیكرون به بیشتر نقاط جهان و افزایش مرگ و میر خبر دادند، آنها همچنین به این مساله كه واریانت «اومیكرون» كرونا در چه شرایطی غالب می شود؟ پاسخ دادند و بنا به اعتقاد آنها واكسن هراسی و عادی انگاری موجب افزایش موارد ابتلا به كرونا می شود. رسانه های اصلاح طلب هم مانند دیگر رسانه ها در گزارش ها و تحلیل های خود ورود این مهمان ناخوانده به دنیا و علایم اولیه آن پرداختند.

برچسب ها
- اومیكرون
- آسترازنكا
- ستاد ملی
- چین
- سازمان جهانی بهداشت
- وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكی
- سازمان بهزیستی كشور
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۶:۳۹ - ۰۷/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۶