دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

آذربایجان شرقی 79 هزار معلول دارد/ بالا بودن بیماران روانی مزمن از میانگین كشوری
 
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، فرگل صحاف، مدیركل بهزیستی استان، امروز در نشست خبری به مناسبت معلولین اظهار داشت: شعار گرامیداشت هفته معلول پیش به سوی دنیای فراگیر و دسترس پذیر و پایدار بعد از بیماری كرونا با رهبری و مشاركت افراد دارای معلولیت نامگذاری شده است.

وی با بیان اینكه هر روز این هفته مختص به یك موضوع در مورد معلولیت است، گفت: این عناوین به صورت دوشنبه 8 آذر ماه افراد دارای معلولیت، رفع موانع و دسترس پذیری،سه شنبه 9 آذر ماه تكریم افراد دارای معلولیت در جامعه اخلاق مدار، چهارشنبه 10 آذر ماه افراد دارای معلولیت، مشاركت فراگیر و پایدار،پنجشنبه 11 آذر ماه افراد دارای معلولیت، خانواده و جامعه،جمعه 12 آذر ماه افراد دارای معلولیت، مطالبه گری و اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان،شنبه 13 آذر ماه افراد دارای معلولیت، خود شكوفایی، سازمان های مردم نهاد، یكشنبه 14 آذر ماه افراد دارای معلولیت، بیمه و سلامت فراگیر است.

مدیركل بهزیستی استان با اشاره بر اینكه تعداد افراد معلول تحت پوشش استان 79 هزار و 660 نفر است، گفت: اگر از لحاظ معلولیت طبقه بندی كنیم، میزان معلولیت جسمی حركتی در كل كشور 40.1 درصد است كه این میزان در استان 37.94 است.

وی ادامه داد: معلولیت بینایی در كل كشور 12 درصد است كه این میزان در استان 11.82 درصد می باشد، و همچنین معلولیت صوت و گفتار در كل كشور 5.9 درصد است كه آمار استانی برای این معلولیت 6.31 درصد است. 

وضعیت بیماران روانی مزمن بالاتر از كشوری

صحاف افزود: معلولین شنوایی در سطح كشور 14.6 درصد است كه در استان 12.67 درصد است و همچنین میزان بیماران روانی مزمن با معلولیت 5.7 درصد در كل كشور است كه این آمار در آذربایجان شرقی 8.5 درصد است. 

وی در خصوص قیاس آمار معلولیت ذهنی در كل كشور با استان گفت: میزان معلولیت كل كشور 21.7 درصد است و در استان  22.37 درصد است.

مدیركل بهزیستی استان با بیان اینكه معلولیت ها به صورت معلولیت خیلی شدید، متوسط و خفیف و نامشخص طبقه بندی شده است، توضیح داد: در معلولیت خیلی شدید آمار كشوری 14.2درصد است كه این میزان در استان 11.85 می باشد.

وی ادامه داد: میزان معلولیت شدید در كشور 33.2 درصد است كه این  در استان 36.43 درصد است و همچنین میانگین كشوری كل كشور در معلولیت متوسط 31 درصد و در استان 29 درصد است.

صحاف میزان معلولیت خفیف در كل كشور را 19.8 و در استان را 19.11 اعلام كرد و گفت: 2.7 درصد نیز معلولیت افرادی است كه نامشخص است.

وی در ادامه به طبقه بندی دفاتر جهت ارائه خدمات اشاره كرد و گفت: دفاتر روزانه، دفاتر شبانه و توانمندسازی معلولین است كه با هدف برگزاری حقوق و فرصتهای برابر برای افراد دارای معلولیت، استفاده از ظرفیت جامعه و حق جامعیت و رهبری برنامه های افراد معلول با حضور خود آنها، توجه به فقر و پاسخگویی به نیازهای اساسی و ارتقای كیفیت، دسترسی و كیفیت مناسب از برخورداری خدمات، یكپارچه سازی و الحاق موضوع معلولیت، فراگیرسازی و مشاركت موثر و كاملا توانمندانه برای افراد دارای معلولیت  انجام میگیرد. 

مدیركل بهزیستی استان با تاكید بر برنامه هایی جهت درگیر شدن افراد معلولیت و تشكل های آنها در برنامه های توانمندسازی و پایداری و استقلال برنامه ها، گفت: پیامد این كارها منجر میشود تا تمامی برنامه های حوزه معلولین، دیده شود به طوریكه افراد دارای معلولیت میتوانند فعالیت های خانوادگی داشته باشند و همچنین محیط فیزیكی برای آنها قابل دسترس باشد. 

وی ادامه داد: پذیرش افراد دارای معلولیت به عنوان فرد توانمند و دارای استعداد و ارتقای سطح سلامت جزو برنامه ها است و بالا بردن میزان اثر بخشی جرو برنامه های بهزیستی است.

من صحاف به خدمات دفتر امور توانمندسازی معلولین اشاره كرد و گفت:برنامه های متنوع زیادی برای توانمندسازی افراد دارای معلولیت ارائه شده استكه برای این توانمندسازی چندین دیدگاه وجود دارد. 

وی با بیان اینكه كمیسیون های توانبخشی وجود دارد، گفت: این كمیسیون ها به صورت هر روزه در حال بررسی هستند و افراد تحت پوشش را به نسبت معلولیت ساماندهی میكنند چراكه برخی خدمات به میزان شدت معلولیت ارائه میشود.

مدیركل بهزیستی استان خاطرنشان كرد: در یكسال گذشته تعداد 735 نفر در كمیسیون های پزشكی بررسی شده است كه این میزان در كل كشور حدودا یك میلیون و 600 نفر بوده است.

وی به هدف دوم و مهم بهزیستی مبتنی بر جامعه روستایی اشاره كرد و گفت:  ارتقای فعالیت های توانبخشی در راستای برابر سازی فرصت ها در روستاها تنظیم شده است كه در طول یكسال گذشته 20 هزار نفر دارای معلولیت در روستا تحت پوشش توانمندی سازی مبتنی بر جامعه روستاها قرار گرفته است.

صحاف موضوع توانبخشی مبتنی بر جامعه شهری را مورد اشاره قرار داد و گفت: این برنامه از سال 97 شروع شده و برنامه جدید دیگری است كه برای شناسایی افراد معلول در مناطق محروم و حاشیه شهر اجرا میشود كه تاكنون یك هزار و پانصد نفر فرد دارای معلولیت از این طریق شناسایی شده است.

وی چهارمین خدمت بهزیستی را خدمات مالی خرد، برشمرد و گفت: یكی دیگر از طرح های موفق برای افراد معلول كم درآمد است تا با دسترسی به این منبع مالی لازم، میزان معیشت خود را بالا ببرند به طوریكه 17 صندوق مالی خرد در استان با عضویت 143 نفر وجود دارد.

مدیركل بهزیستی استان یكی دیگر از روش های توانمندسازی را ورزش و بازی های بومی محلی دانست و در این خصوص گفت: این روش از سال 98 در سه استان كه آذربایجان شرقی نیز جزو آن سه استان بود، برگزار شد و تاكنون  400 نفر از افراد دارای معلولیت در برنامه های ورزش و بازی های بومی محل حضور دارند.

وی در ادامه به موضوع مناسب سازی منزل و خودروی افراد دارای معلولیت  تاكید كرد و گفت: افراد دارای معلولیت یك سری شرایط باید در محل زندگی و خودرو باید داشته باشند تا بهتر زندگی كنند؛ بهزیستی در این خصوص بودجه دارد و با بررسی مددكاران و اولویت بندی این خدمات ارائه می شود.

صحاف گفت: در 9 ماه سال جاری، 50 نفر از این خدمات مناسب سازی منزل و خودرو بهره مند شده اند.

وی یادآور شد: استفاده از آیتم بازنشستگی پیش از موعود افراد دارای معلولیت است كه تاكنون 7 نفر از این خدمت استفاده كرده اند.

مدیركل بهزیستی استان به خدمات كمك هزینه تحصیلی برای دانش آموزان و دانشجویان دارای معلولین اشاره كرد و گفت:كمك هزینه تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان دانشگاه های دولتی در  یك سال اخیر برای سه هزار و 951 نفر بود كه پرداخت شده است و همچنین برای 640 نفر از دانشجویان معلول در دانشگاه های غیردولتی شهریه پرداخت شده است.

وی گفت: خدماتی از قبیل كمك هزینه ایاب و ذهاب افراد دارای معلولیت را نیز داریم به طوریكه این ایاب و ذهاب می تواند در زمینه تردد در مسیر كار، درمانی، دریافت خدمات توانبخشی و غیره است كه بهزیستی مقداری از این هزینه ها را به صورت محدود پرداخت كند كه در سال 99 برای دو هزار و 95 نفر ایاب و ذهاب پرداخت شود.

 صحاف به ارائه خدمت برای دریافت پلاك مخصوص معلولان نیز اشاره كرد و گفت: در سال 99، در حدود 96 نفر پلاك ویژه خودرو دریافت كردند.

وی با بیان اینكه یك نوع دیگر از بیماری های سختی كه زیر نظر بهزیستی است، بیماری فنیل كتونوری است، تصریح كرد: برای افراد مبتلا به این بیماری هزینه غذایی برای آنها پرداخت 139 نفر كودك حمایت شده است و در سال جاری نیز 145 نفر تحت خدمت قرار گرفته است.

مدیركل بهزیستی استان بیان داشت: معافیت از خدمت وظیفه عمومی از سال 92 تا 99 در حدود دو هزار و 578 نفر از این این خدمت بهره مند شده است.

وی مهم ترین اقدامات بهزیستی در سال های اخیر را پرداخت كامل شهریه دانشجویان دارای معلولیت و فراهم آوردن ماده 6 با موضوع بیمه   عنوان كرد و گفت: گفتاردرمانی، فیزیوتراپی، شنوایی سنجی و كاردرمانی تحت پوشش بیمه قرار گرفته است.

صحاف به ارائه خدمات برای مراكز توانبخشی اشاره كرد و گفت: مراكز توانبخشی و مراقبتی اعم از سالمندی، معلولان جسمی و حركتی، ذهنی، بیماران روانی مزمن، اختلال و خدمات توانبخشی در منزل وجود دارد. 

وی اذعان داشت: در مركز نگهداری فقط برنامه نگهداری نداریم چراكه با انواع برنامه ها تلاش بر این است تا این افراد رسوب نكنند و بلكه میزان توانمندی آنها افزایش یابد.

مدیركل بهزیستی استان خاطرنشان كرد: برای مثال در مركز نگهداری بیماران مزمن شدید با برنامه و اقدامات آنها را به مزمن متوسط تبدیل میكنیم چراكه هدف ارتقای توانمندی آنهاست و بعد از این ارتقا 

به خانه های كوچك با ظرفیت حداكثر 10 نفر منتقل می شوند.

وی اضافه كرد: 9 خانه كوچك حمایتی وجود دارد تا از خانه های بزرگ به این خانه ها منتقل شوند.

صحاف با بیان اینكه 180 میلیون تومان هزینه برای برای 75 ناشنوا جهت خدمات كاشت حلزون پرداخت شده است، گفت: پرداخت متمركز كلیه مراكز به صورت الكترونیكی است و تحقق سیاست كوچك سازی مراكز جزو اهداف اصلی است.

وی ادامه داد: 75 نفر در 8 ماه گذشته كاشت حلزون شده است 

مدیركل بهزیستی استان ابراز كرد: هدف اصلی توانمندسازی معلولین است چراكه تا مادامی كه اشتغال پایدار نداشته باشند نمی توان كاری 2235 نفر پرداخت هزینه حق بیمه و كار و جبران عدم كارآیی حمایت شده است. 

وی در پایان گفت: 37 واحد مسكن برای خانواده های دارای فرد معلول به مناسبت این هفته اعطا خواهد شد كه 9 واحد از آن برای خانواده های دو  معلول است كه در طول یكسال اخیر 434 واحد اعطا شده است. 

انتهای پیام/60027
منبع خبر:
خبرگزاری فارس
   تاریخ: ۱۵:۰۱ - ۰۷/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۱۵۴