دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

یك جامعه شناس: سواد رسانه ای موجب پیشگیری از آسیبهای اجتماعی می شود
 
مشهد- ایرنا- یك جامعه شناس و استاد دانشگاه گفت: فقدان سواد رسانه ای در عصر ارتباطات كه فضای مجازی را به بخشی از زندگی اجتماعی مبدل كرده است موجب آسیبهای اجتماعی به ویژه در میان قشر جوان و نوجوان می شود.
یك جامعه شناس: سواد رسانه ای موجب پیشگیری از آسیبهای اجتماعی می شود مشهد- ایرنا- یك جامعه شناس و استاد دانشگاه گفت: فقدان سواد رسانه ای در عصر ارتباطات كه فضای مجازی را به بخشی از زندگی اجتماعی مبدل كرده است موجب آسیبهای اجتماعی به ویژه در میان قشر جوان و نوجوان می شود.

دكتر غلامرضا حسنی در میان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر این اساس ارائه آموزشهای مستمر در خصوص سواد رسانه برای اقشار مختلف مردم به ویژه نوجوانان و جوانان اقدامی لازم و موثر به منظور پیشگیری از آسیبهای اجتماعی است.

وی ادامه داد: با شیوع ویروس كرونا وابستگی به فضای مجازی افزایش چشمگیری یافت به طوری كه آموزش نیز به سمت مجازی شدن گام برداشت اما برای مواجه نشدن كودكان، جوانان و نوجوانان با چالش ها و آسیب های فضای مجازی باید علم استفاده و مدیریت از آن را داشت.

استادیار گروه آموزشی علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: یكی از كاركردهای رسانه ای ایجاد فضای سرگرمی است تا در كنار آن بتواند پیام های خود را به مخاطب منتقل كند و عدم شناخت صحیح این رویكرد باعث شده تا بدون در نظر گرفتن نقاط منفی آن، فضای رسانه ای را بدون نظارت در اختیار جوانان و نوجوانان قرار دهیم كه می تواند در آینده آنها تاثیر مخربی داشته باشد.

حسنی افزود: استفاده از فضای مجازی تاثیر دوسویه ای دارد كه از طرفی فرصتی برای دسترسی به اطلاعات و پرورش جوانان و از سوی دیگر تهدیدی برای ایجاد برخی از آسیب ها ایجاد می كند.

وی ادامه داد: استفاده بدون نظارت صحیح از فضای مجازی و انجام بازی های خشن باعث می شود كودكان و نوجوان با خشونت آشنا شوند كه آثار روحی ، روانی و جسمی منفی همچون پرخاشگری، انزوا طلبی، كاهش اعتماد به نفس و عدم ارتباط صحیح با والدین را در پی دارد.

عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: در كشورهای تولید كننده این فناوریها، استفاده از شبكه های مجازی برای جوان و نوجوان تعریف شده و دارای زمان بندی است ولی در كشور ما استفاده از این فناوریها بیش از حد و بدون مدیریت است.

حسنی افزود: آسیبهای اجتماعی به ویژه در حوزه نوجوانان و جوانان به دلیل عدم سواد رسانه ای و ناآگاهی نسبت به پیامدهای منفی شبكه های اجتماعی باعث تخریب اعتقادات، ارزش ها و اصول دینی افراد می شود و این در حالی است كه برای مدیریت اوقات فراغت گزینه های ارتباط سالم كمتر تعریف شده است.

وی ادامه داد: برخی از بازیهای رایانه ای به طور ناخودآگاه در ذهن كاربر و مخاطب خود ارزشهای بنیادین و حتی توحیدی را از طریق كاراكترها و شخصیت هایی كه می سازند زیر سوال می برند كه در آینده شاهد رفتارهای متمایز جوانان خواهیم شد كه برخی از والدین در مراجعه به مشاوران از این تغییر طی 2 سال اخیر سخن گفته اند.

عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: نبود بازی های مناسب رده سنی جوان و نوجوان و عدم آگاهی از آنها سبب می شود كه نوجوانان به سوی بازی هایی كه در آنها استرس ایجاد می كند بروند كه آنها را مدام تحت فشارهای روحی و هیجان نا به جا قرار می دهد و منجر به تخلیه انرژی به صورت منفی می شود بر همین اساس ارتقای سواد اطلاعاتی، به همراه نظارت غیر مستقیم و همچنین تولید محتوای مناسب برای جوان و نوجوان از راهبردهایی است كه سبب كاهش آسیب های ناشی از فعالیت در شبكه های مجازی می شود.

برچسب ها
- آسیب های اجتماعی
- مشهد
- ارتباطات و رسانه
- سواد رسانه ای
- رسانه
- حقوق كودك و نوجوان
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۷:۴۲ - ۰۸/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۸