دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

«كودك بیوگی» پیامد «كودك همسری» است
 
تهران - ایرنا - عضو كمیته حقوقی انجمن حمایت از حقوق كودكان «كودك بیوگی» را از پیامدهای كودك همسری دانست، گفت: با توجه به شرایط موجود، ازدواج دیگر نمی تواند صرفا تابع ملاك رشد و بلوغ جسمانی یا حتی جنسی باشد بلكه در ازدواج، بلوغ عقلی و فكری ضرورت پیدا می كند.
«كودك بیوگی» پیامد «كودك همسری» است تهران - ایرنا - عضو كمیته حقوقی انجمن حمایت از حقوق كودكان «كودك بیوگی» را از پیامدهای كودك همسری دانست، گفت: با توجه به شرایط موجود، ازدواج دیگر نمی تواند صرفا تابع ملاك رشد و بلوغ جسمانی یا حتی جنسی باشد بلكه در ازدواج، بلوغ عقلی و فكری ضرورت پیدا می كند.

مونیكا نادی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینكه از لحاظ قانونی در جهان به همه افراد كمتر از 18 سال، كودك اطلاق می شود، افزود: در ازدواج، بلوغ عقلی و فكری ضرورت پیدا می كند چون ازدواج یك رابطه حقوقی حائز اهمیت است. هرچند در ایران مقرراتی وجود دارد كه خلاف این موضوع را مقرر كرده اما از لحاظ مقررات بین المللی، پیمان نامه حقوق كودك و براساس بسیاری از قوانین داخلی، كه مخصوصا در سالهای اخیر تصویب شده، سن كودكی تا 18 سالگی است و در واقع افراد كمتر از 18 سال را مشمول حمایت های قضایی و قانونی ویژه می دانیم.

وی تاكید كرد: ازدواج، آثار مالی و غیرمالی عدیده ای دارد و فرد باید به آن درك، عقل و رشد فكری و اقتصادی و فرهنگی رسیده باشد كه بتواند با انتخابی مناسب، وارد این رابطه شود. قانون ما در بحث كودك همسری نه تنها 18 سال را ملاك نمی داند بلكه بر اساس همان معیارهای بلوغ جسمانی كه وجود دارد، ازدواج های بالای 13 سال برای دختران و ازدواج های بالای 15 سال را برای پسران به طور مطلق آزاد اعلام كرده است.

كودك بیوگی از پیامدهای كودك همسری

عضو كمیته حقوقی انجمن حمایت از حقوق كودكان اظهار داشت: به این علت ما كسی را كه حائز این شرایط سنی نیست و ازدواج می كند، كودكی می دانیم كه ازدواج كرده و آن ازدواج برایش تبعات منفی و سوء دارد. به طور مثال كودك با ازدواج از كودكی محروم می شود و حق كودكی كردن را از دست می دهد و وارد دنیای بزرگسالی می شود درحالیكه آمادگی آن را ندارد. این «آمادگی نداشتن» ممكن است كه در رابطه ازدواج او تاثیر داشته باشد. كودك، مهارت های رابطه مشترك و مهارت های داشتن فرزند را ندارد.

نادی افزود: افزایش آمار طلاق عاطفی، طلاق و حتی كودك بیوگی از تبعاتی است كه برای كودك همسری برشمرده می شود. به همین علت نمی توانیم بگوییم ازدواج پیش رس بلكه در این ازدواج ها، كودكی داریم كه برخلاف حقوق كودك، ازدواج كرده و تبعات منفی آن ازدواج بر دوش او افتاده است و آن حمایت های ویژه كه ضروری بوده نسبت به آن كودك اعمال شود، اعمال نشده است.

مركز آمار ایران روز دوشنبه، 12 بهمن گزارشی درباره «وضعیت اجتماعی وفرهنگی ایران تابستان ١٣٩٩» منتشر كرد؛ بر اساس این گزارش، در تابستان سال 99، در مجموع ازدواج 9 هزار و 58 دختر 10 تا 14 ساله ثبت شده و در همین مدت، 188 طلاق مربوط به دختران 10 تا 14 سال ثبت شده است.

برچسب ها
- كودك همسری
- اختصاصی ایرنا
- حقوق كودك
- انجمن حمایت از حقوق كودكان
- سازمان بهزیستی كشور
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۹:۵۶ - ۲۷/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۷