دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

چگونگی اجرای طرح جوانی جمعیت از دغدغه های بهزیستی است/ معلولان مردزنجانی بیشتر از زنان است
 
به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، محمد محمدی قیداری در نشست خبری هفته معلولین با اشاره به اینكه توجه به موضوع معلولیت و شامل سازی افراد دارای معلولیت در همه برنامه های توسعه و كاهش فقر یكی از برنامه های این اداره كل است، اظهار كرد: مشاركت افراد دارای معلولیت در فعالیت های خانوادگی، اجتماعی، آموزشی، اوقات فراغت، كار و فرهنگی، قابل دسترس كردن محیط فیزیكی برای افراد دارای معلولیت، بالابردن میزان اثربخشی اقدامات درمانی و رضایتمندی افراد دارای معلولیت از پیامدهای توانمندسازی این افراد است.

مدیركل بهزیستی استان زنجان توانمندسازی افراد دارای معلولیت از مهمترین برنامه های بهزیستی است و برداشته شدن موانع و ارائه تدابیر كارشناسانه، قابلیت های این قشر را بروز می دهد و زمینه حضور فعال آنها را در سطح جامعه فراهم می كند.

محمدی با اشاره به اینكه برابری و عدم تبعیض از مهمترین شاخصه های مطالبه اجتماعی در راستای حقوق افراد دارای معلولیت است، یادآور شد: آگاه سازی، مهمترین گام برای شناساندن توانایی های افراد دارای معلولیت است كه در این زمینه رسانه های جمعی در برابر تمامی گروه های اجتماعی از آن جمله افراد دارای معلولیت رسالتی دارند كه تامین كننده نیازهای اطلاعاتی و بازتاب دهنده نوع نگاه و وضعیتشان باشد.

مدیركل بهزیستی استان زنجان با تاكید بر پیشگیری از بروز معلولیت، بیان كرد: علاوه بر خطاهای انسانی، استاندارد نبودن خودروها و جاده ها نیز یكی دیگر از عوامل ایجاد معلولیت به شمار می رود كه باید به سمت استانداردسازی حركت شود.

وی با اشاره به اینكه علاوه بر پیشگیری، بحث توانمندسازی معلولان نیز حائز اهمیت است، توانبخشی مبتنی بر جامعه در بخش روستایی حدود 10 سال است كه شروع شده و پایان یافته است و همچنین شناسایی معلولان در روستا انجام شده و تحت پوشش قرار گرفتند.

محمدی به برنامه تشكیل صندوق های خرد محلی متشكل از افراد كم درآمد دارای معلولیت اشاره كرد و گفت: در حال حاضر سه صندوق با عضویت افراد دارای معلولیت فعال هستند.

مدیركل بهزیستی استان زنجان اضافه كرد: اجرای این برنامه بر پایه تشكیل گروه هایی متشكل از افراد دارای معلولیت است  كه اعضا باید بتوانند تسهیلات دریافتی را صرف یك فعالیت درآمدزا كرده تا با ایجاد دسترسی به منابع مالی لازم، سطح معیشت و درآمد افراد دارای معلولیت ارتقا یابد.

وی افزود: در موضوع توانمندسازی، دانش آموزان در اولویت قرار دارند كه در همین راستا یك هزار و 139 دانش آموز و دانشجوی دارای معلولیت، كمك هزینه تحصیلی دریافت می كنند.

محمدی قیداری در ادامه با اشاره به اینكه 22 هزار و 334 معلول در استان زنجان وجود دارد، افزود: از این تعداد 8 هزار و 392 نفر خانم و 13 هزار و 942 نفر آقا هستند.

مدیركل بهزیستی استان زنجان درباره طرح افزایش جمعیت و موضع بهزیستی در این باره نیز گفت: بحث كم و كیف و اجرای این طرح و اینكه چه اثراتی خواهد داشت از طریق سازمان در حال پیگیری است، اما جزو دغدغه های ما است و این قابل لمس است كه چه اتفاقی خواهد افتاد و بهزیستی در تلاش است كه تبصره ای برای غربالگری وجود داشته باشد.

انتهای پیام/73005
منبع خبر:
خبرگزاری فارس
   تاریخ: ۱۸:۰۱ - ۰۹/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۱۵۵