دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

مدیركل بهزیستی یزد: سوانح مهمترین علت بروز معلولیت هاست
 
به گزارش خبرگزاری فارس در یزد، محمدعلی عطابخش پیش از ظهر امروز در نشست خبری كه به منظور گرامیداشت هفته معلولین برگزار شد، با بیان این كه عبارت «پیش بسوی دنیایی فراگیر، دسترس پذیر و پایدار بعد از بیماری كرونا با راهبری و مشاركت افراد دارای معلولیت» به عنوان شعار امسال تعیین شده است، اظهار كرد: برای سازمان بهزیستی 50 فعالیت با 130 فرآیند اجرایی تعریف شده كه این بیانگر حساسیت اجرایی این سازمان است.

 

وی با بیان این كه بهزیستی استان یزد بالغ بر 29 هزار معلول با افزون بر 37 هزار معلولیت را تحت پوشش خود دارد، كلیه فعالیت های بهزیستی را با هدف توانمندسازی افراد معلول هرچند ناچیز دانست و گفت: تلاش داریم كه وابستگی افراد معلول در زندگی شان را به دیگران تا حد امكان كاهش دهیم.

مدیركل بهزیستی استان یزد در ادامه با بیان این كه متأسفانه ساخت و سازهای شهری در اماكن عمومی و شخصی به هیچ عنوان با رویكرد مناسب سازی انجام نمی شود، تصریح كرد: در سال گذشته  489 مورد مناسب سازی منزل شخصی در استان انجام شده و از  ابتدای امسال تاكنون نیز 76 مورد مناسب سازی شده است.

عطابخش با اشاره به مناسب سازی محیط زندگی و محیط های شهری در همین راستا، بیان كرد: در سال گذشته جمعاً 500 نفر از معلولان از تسهیلات مناسب سازی محیط زندگی خود و خودرویشان برخوردار شده اند و در رابطه با مناسب سازی محیط های شهری كه عمدتاً پیاده روها بوده است نیز با همكاری شهرداری 40 كیلومتر از معابر شهری در قالب طرح های هفت خوان و سیمرغ برای معلولان به صورت استاندارد مناسب سازی شده است.

مدیر كل بهزیستی استان با تاكید بر اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان در راستای توانمندسازی، اشتغال و بازتوانی معلولان،گفت: مهمترین بخش این قانون مربوط به مناسب سازی محیط برای معلولان است كه در استان یزد با برگزاری جشنواره گردشگری معلولان كلید خورده و متعاقب آن همكاری های خوبی از سوی شهرداری ها در راستای تحقق شهر دسترس پذیر صورت گرفته است.

وی در مورد اشتغال معلولان در استان گفت: نظر به دو برابر شدن میزان تسهیلات اشتغالزایی برای معلولان در مقابل دو برابر نشدن مبلغ كل اختصاص یافته به استان و از طرفی عدم تخصیص اعتبار از سوی بانك های عامل در كشور، امسال كاهش اشتغال معلولان در استان را شاهدیم ولی امیداریم تا پایان سال بتوانیم به تعهدات خود در این زمینه عمل كنیم.

این مسئول یكی از سیاست های سازمان بهزیستی را جایگزینی خانه های كوچك با ظرفیت 12 تا 15 نفر به جای مراكز توانمندی و  توانبخشی تجمعی جهت معلولان ذكر كرد و گفت: در همین راستا نیز تاكنون دو مركز شبه خانواده در شهرستان های یزد و اردكان برای معلولان بالای 14 سال خفیف تا متوسط راه اندازی شده است.

وی از فعالیت 75 مركز توانبخشی در استان خبر داد و گفت: در حال حاضر 18 بخش مراقبتی شبانه روزی در سطح استان یزد به امور جامعه هدف سازمان بهزیستی خدمت رسانی می كند.

عطابخش عمده ترین علت بروز معلولیت ها در استان را سوانح و حوادث خواند و گفت: خوشبختانه اقدامات پیشگیرانه ی خوبی در قالب غربالگری ژنتیك برای جلوگیری از بروز معلولیت ها در استان صورت گرفته اما با توجه به افزایش شاخص امید به زندگی و افزایش سالمندان در استان نمی توان از كاهش نرخ شیوع معلولیت در استان سخن گفت ولی در مجموع می توان با استناد به آمار 10 درصدی معلولیت در جوامع پیشرفته، اذعان كرد كه نرخ شیوع معلولیت در استان یزد معادل كشورهای پیشرفته بوده و حداقل ثابت نگه داشته شده است.

انتهای پیام/الف
منبع خبر:
خبرگزاری فارس
   تاریخ: ۱۷:۱۶ - ۰۹/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۱۵۸