دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

مداخله افراد آموزش ندیده از علل ضایعات عضوی در حوادث طبیعی است
 
تهران - ایرنا - رئیس جمعیت هلال احمر گفت: مداخله افراد آموزش ندیده در جابجایی مصدومان از علل انواع آسیب ها و ضایعات عضوی بدنبال وقوع حوادث طبیعی به خصوص زلزله است.
مداخله افراد آموزش ندیده از علل ضایعات عضوی در حوادث طبیعی است تهران - ایرنا - رئیس جمعیت هلال احمر گفت: مداخله افراد آموزش ندیده در جابجایی مصدومان از علل انواع آسیب ها و ضایعات عضوی بدنبال وقوع حوادث طبیعی به خصوص زلزله است.

كریم همتی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا در پاسخ به این سوال كه هلال احمر چه برنامه های برای بررسی علل انواع آسیب ها و ضایعات عضوی بدنبال وقوع حوادث طبیعی بخصوص زلزله و راههای تدبیر و درمان آن دارد، این مطلب را عنوان و اظهار داشت: ارائه آموزش های لازم به امدادگران در خصوص حمل و جابجایی و مراقبت های اولیه مصدومین، قرنطینه و مدیریت منطقه حادثه برای جلوگیری از نفوذ افراد غیرمسوول، طراحی ساز و كار مناسب برای تریاژ و اولویت بندی مصدومین بر اساس شدت جراحات و صدمات وارده و تهیه تجهیزات و ابزار آلات مناسب برای حمایت مصدومین برای كاهش، مدیریت و كنترل آسیب ها و ضایعات عضوی بدنبال حوادث طبیعی در دستور كار تیم های اعزامی این جمعیت به حوادث یادشده قرار دارد.

وی توضیح داد: همچنین تهیه ماژول های تخصصی برای ارائه خدمات ویژه توانبخشی در سوانح، برگزاری دوره های آموزشی برای آشنایی با ارائه خدمات خاص در سوانح، برگزاری دوره های مانور خدمات توانبخشی در سوانح، آمایش سرزمینی برای شناسایی و ثبت اطلاعات معلولان برای آگاهی از خدمات مورد نیاز آنها و ارائه خدمات در زمان حادثه و ثبت و مستند سازی مشاهدات، گزارشات و تجربیات متخصصینی كه در سوانح شركت داشته اند از دیگر برنامه های هلال احمر برای بررسی علل انواع آسیب ها و ضایعات عضوی بدنبال وقوع حوادث طبیعی بخصوص زلزله است.

رئیس جمعیت هلال احمر جابجایی غیراستاندارد مصدوم توسط افراد آموزش ندیده، مداخله افراد غیر مسئول در جابجایی مصدوم، عدم وجود آمار موثق از میزان و موقعیت مكانی معلولین سطح كشور برای كمك به این اقشار آسیب پذیر در سوانح و عدم وجود مستندات؛ تجربیات و مشاهدات كارشناسی كه در موارد حوادث مشابه حضور داشته اند را از جمله علل آسیب در سوانح طبیعی مانند زلزله عنوان كرد.

همتی در پاسخ به این سوال كه اثربخشی ارائه خدمات درمان اضطراری هلال احمر در حوادث و سوانح احتمالی در كشور چه مقدار است، توضیح داد: طی سوانح دو اتفاق برای زیرساخت های ارائه خدمات سلامت متصور است كه نخست تخریب زیرساخت(بیمارستان، مراكز بهداشتی و درمانی و نظایر آن) و دوم متاثران بیش از ظرفیت ارائه خدمات زیرساخت های موجود است.

وی اضافه كرد: بر همین اساس در اختیار داشتن ظرفیت های جایگزین كه دارای ویژگی جابجایی (موبایل) باشند بسیار حائز اهمیت و ضروری است و به همین منظور واحدهای بهداشت و درمان اضطراری از جمله واحد مراقبت های پایه بهداشتی BHC، خدمات مراجعین سرپایی پزشكی و پرستاری، بهداشت مادر و كودك، بهداشت محیط، مشاوره روان، تغذیه و اموردارویی، بیمارستان استقرار سریع RDH، خدمات درمانی فوریتی و پیشرفته مصدومین و مجروحین بر اساس اصول تریاژ، بیمارستان صحرایی یا مرجع RH و خدمات تخصصی پزشكی(جراحی، اطفال، زنان و داخلی) بستری تشخیصی نیز بر همین اساس و در راستای تامین نیاز های خدمات سلامت آسیب دیگان (مجروحین و مصدومین و بازماندگان) طراحی و ایجاد شده اند.

رئیس جمعیت هلال احمر به ضرورت ارائه خدمات درمان اضطراری هلال احمر در حوادث و سوانح اشاره كرد و گفت: بررسی روند سوانح دهه های اخیر تا به امروز نمایانگر اهمیت هریك از واحدهای سیار ارائه خدمات(با توجه به آسیب پذیری زیرساخت های كشور بالاخص در زلزله كرمانشاه و سیل های ابتدای سال گذشته) در آمادگی پاسخ به سوانح احتمالی می باشد.

وی با یادآوری این موضوع كه امكان مداخله در جهت تامین و حفظ خدمات سلامت آسیب دیدگان از سوانح احتمالی و همچنین تجمعات انبوه، بدون در اختیار داشتن واحدهای سیار ارائه خدمات عملا غیر ممكن می باشد، افزود: جمعیت هلال احمر بعنوان ارگانی منحصر به فرد در سطح ملی دارای هر سطح واحدهای بهداشت و درمان اضطراری است كه با استانداردهای بین المللی بومی سازی شده اند.

همتی با بیان این كه ایجاد واحدهای خدمات توانبخشی اضطراری در سوانح از نیمه دوم سال جاری در جمعیت هلال احمر عملیاتی خواهد شد، گفت: جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران تنها كشور حال حاضر مسلمان است كه بعنوان واحد پاسخ اضطراری (ERU) مجوز حضور در عملیات بین المللی را از سوی فدراسیون بین المللی دریافت كرده است.

وی درخصوص اهداف جمعیت هلال احمر در ارائه خدمات درمان اضطراری در حوادث و سوانح نیز اظهار داشت: كاهش مرگ و میر و بیماری در جوامع آسیب دیده با ایجاد واحدهای سیار ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در شرایط خاص و اضطراری شامل واحد مراقبت های پایه بهداشتی، بیمارستانی استقرار سریع و بیمارستان مرجع در مناطق مختلف كشور بر اساس آمایش از دیگر اقدامات معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر در پاسخگویی به سوانح است.

به گزارش ایرنا، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران وظایف عمده ای را در سطح ملی و بین المللی برعهده دارد و می كوشد تا به اهدافی كه در اساسنامه این جمعیت آمده است، جامه عمل بپوشاند.

این اهداف عبارت از تلاش برای تسكین آلام بشری، تأمین احترام انسان ها و كوشش در راستای برقراری دوستی و تفاهم و صلح پایدار میان ملت ها و حمایت از زندگی و سلامت انسان ها بدون درنظرگرفتن هرگونه تبعیض میان آنها است.

جمعیت هلال احمر اكنون در زیرمجموعه خود دارای چهار سازمان فعال و گسترده در زمینه های مختلف امداد و نجات، جوانان، داوطلبان، تداركات پزشكی، چهار معاونت در زمینه خدمات درمانی و توانبخشی، آموزش و پژوهش، پشتیبانی و منابع انسانی، معاونت امور بین الملل، یك شركت در زمینه تولید محصولات نساجی و ملزومات امدادی، یك مؤسسه علمی كاربردی و یك مركز پزشكی ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به حجاج و زائران عتبات عالیات است.

همچنین دبیرخانه كمیته ملی حقوق بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران نیز با محوریت جمعیت هلال احمر فعالیت می كند.

جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران با سابقه ای نزدیك به یك قرن در خدمت رسانی به مردم ایران و جهان، از بدو تأسیس خود تا به حال در مسیر اهداف انسان دوستانه و اصول هفت گانه نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر حركت كرده است.

برچسب ها
- كریم همتی
- زلزله
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۳:۱۰ - ۲۷/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۵