دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

فیزیوتراپی چگونه به درمان آرتروز زانو كمك می كند
 
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، به نقل از روابط عمومی انجمن فیزیوتراپی ایران، هلاكو محسنی فر، با عنوان این مطلب كه آرتروز زانو یكی از شایع ترین علت های درد و ناتوانی حركتی در افراد میانسال و مسن است، گفت: درد و تورم، احساس خشكی، محدودیت حركتی و كاهش انعطاف پذیری مفصل زانو، التهاب و صدای ...
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، به نقل از روابط عمومی انجمن فیزیوتراپی ایران، هلاكو محسنی فر، با عنوان این مطلب كه آرتروز زانو یكی از شایع ترین علت های درد و ناتوانی حركتی در افراد میانسال و مسن است، گفت: درد و تورم، احساس خشكی، محدودیت حركتی و كاهش انعطاف پذیری مفصل زانو، التهاب و صدای ترق و تروق با حركات زانو از علائم شایع آرتروز زانو است كه می تواند باعث لنگیدن فرد حین راه رفتن و همچنین لاغر و ضعیف شدن عضلات ران و ساق پا شود.

وی با عنوان این مطلب كه آرتروز زانو می تواند منجر به ناتوانی در انجام فعالیت های روزمره زندگی شود، ادامه داد: فیزیوتراپی یكی از درمان های اصلی برای پیشگیری و درمان آرتروز زانو است.

این فیزیوتراپیست افزود: تقویت عضلات اطراف زانو و ران زیر نظر متخصص فیزیوتراپی می تواند سبب كاهش فشار بر مفصل زانو، اصلاح راستای بد زانو (زانوی پرانتزی) و كم كردن عوارض ناشی از آن گردد. كاهش فشار به مفصل زانو، سبب كاهش درد، انجام بهتر فعالیت های روزمره زندگی و بهبود كیفیت زندگی می شود.

وی ادامه داد: تمرینات تخصصی زانو كه توسط فیزیوتراپیست برای بیمار انجام می شود سبب كاهش سفتی و خشكی مفصل زانو و افزایش دامنه حركتی در جهت خم و صاف كردن زانو می شود. به طور كلی فیزیوتراپی می تواند علاوه بر بهبود فعالیت افراد و كاهش درد و تورم، سبب كاهش مصرف دارو های مسكن و ضدالتهابی گردد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشكی ایران تاكید كرد: استفاده از دارو های مسكن و ضدالتهابی برای كاهش درد و التهاب مفصل زانو، به دلیل عوارض جانبی آن ها می تواند مشكلاتی را برای بیمار ایجاد كند كه معمولاً مصرف این دارو ها توصیه نمی شود.

وی افزود: خوشبختانه استقبال جامعه از فیزیوتراپی و مصرف كمتر دارو ها در درمان آرتروز زانو رو به گسترش است و بیماران در جلسات فیزیوتراپی اظهار می كنند كه علاقه ای به مصرف دارو ندارند و استفاده از ورزش و تمرینات فیزیوتراپی را بر مصرف دارو ترجیح می دهند.

محسنی فر گفت: الگوی صحیح این است كه قبل از بروز درد و التهاب، با انجام تمرینات و ورزش های مناسب فیزیوتراپی، جلوی عارضه آرتروز زانو گرفته شود. افراد می توانند با مراجعه به مراكز فیزیوتراپی، تمرینات، ورزش های مناسب و مشاوره لازم را جهت پیشگیری دریافت كنند.

وی افزود: مراجعه افراد به مراكز فیزیوتراپی برای پیشگیری از عارضه یا در مراحل اولیه آرتروز زانو رو به گسترش است. هرچه درمان در مراحل ابتدایی آرتروز و یا حتی قبل از شروع آن آغاز شود، تأثیرگذاری بیشتر و بهتری خواهد داشت. بیمارانی كه با شدت بسیار بالای عارضه مراجعه می كنند ممكن است نتایج مطلوب حاصل از درمان به صورت كوتاه مدت برایشان ایجاد شود.

محسنی فر گفت: در موارد شدید آرتروز زانو، هنگامی كه درمان های فیزیوتراپی در كاهش درد و ناتوانی موفق نباشد، درمان جراحی تعویض مفصل زانو انجام می شود. نتایج تحقیقات نشان می دهد فیزیوتراپی و آموزش تمرینات قبل از عمل جراحی می تواند به بازگشت سریع فرد به زندگی روزمره و كاهش دوره استفاده از وسایل كمكی همانند واكر و عصا بعد از عمل جراحی كمك كند. همچنین به دنبال عمل جراحی تعویض مفصل زانو، فیزیوتراپی نقش به سزایی در بهبود وضعیت بیمار دارد.

وی ادامه داد: فیزیوتراپی از همان روز یا فردای روز عمل در بیمارستان شروع می شود و در ادامه به صورت فیزیوتراپی در منزل یا در مراكز فیزیوتراپی ادامه می یابد. كاهش درد، كاهش التهاب، افزایش قدرت عضلات، افزایش حركات خم و راست كردن زانو از مهمترین اهداف بعد از تعویض مفصل زانو است كه با انجام فیزیوتراپی تخصصی، به سادگی به دست می آید.
منبع خبر:
دانشجو
   تاریخ: ۱۲:۰۱ - ۲۷/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۳۵