دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

درصد كمی از «اوتیسمی ها» نبوغ برجسته ای دارند
 
سحرانه جوادی، روان شناسی كودكان استثنایی در گفت وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس درباره «تفاوت هوشی كودكان مبتلا به اوتیسم»،گفت: بچه های دارای اوتیسم هوش جزیره ای دارند؛ یعنی كاركردهای شناختی این كودكان در بعضی از مسائل و موارد خیلی خوب رشد می كند و بالاتر از حد طبیعی عمل می كند.

وی ادامه داد:براین اساس بسیاری از افراد طیف اتیسم در بعضی از زمینه ها عملكرد بالاتری از سطح نرمال جامعه را نشان می دهند. همین موضوع باعث تصوری اشتباه در جامعه شده است. افراد جامعه  بر این باورند كه اوتیسم یعنی نبوغ، اما این باور درست نیست.

این روان شناس كودكان استثنایی یادآور شد: افرادی در این طیف مطرح شده اند كه نبوغ خاصی از خود نشان داده اند. برای مثال در یك زمینه خاص به خصوص در زمینه هنر، ریاضی و موسیقی نبوغی خاص از خود نشان داده اند و فقط این افراد به عنوان نمونه ای از طیف اوتیسم در سطح جامعه مطرح شده اند.

جوادی متذكر شد: تعداد گزارش ها و بررسی ها از این افراد بیشتر بوده؛ چون به نسبت بقیه افراد دارای اوتیسم كه مشكلات بیشتری دارند نبوغی  بالاتر از حد نرمال داشته و متفاوت بوده اند. این در صورتی است كه درصد خیلی پایینی از افراد دارای اوتیسم نبوغ برجسته دارند و بسیاری از افراد طیف اوتیسم درگیری و مشكلات شناختی دارند. بنابراین ممكن است در بعضی زمینه های ابتدایی هم دچار مشكل شوند.

وی بیان داشت:  اگر بخواهیم رشد بالاتر از نرمال كودكان مبتلا به اوتیسم را بررسی كنیم، به این نتیجه می رسیم كه بچه های طیف اوتیسم به دلیل داشتن هوش جزیره ای كاركردهایشان به خصوص كاركردهای شناختی، یكپارچگی ندارد و ممكن است در بعضی زمینه ها بیشتر از بچه های عادی عملكرد واضح تر و برجسته تری از خودشان نشان دهند.

این روان شناسی كودكان استثنایی تصریح كرد:این عملكرد شاخص بسیار بالایی نسبت به بچه های نرمال دارد، پس خیلی بیشتر به چشم می آید.متاسفانه تعداد بالایی از بچه های دارای اوتیسم، در زمینه مهارت های ارتباطی و كلیشه هایشان درگیری زیادی دارند و كاركردهای شناختی كمتری دارند.بنابراین هرچه درگیری تعاملاتی و رفتارهای تكراری این افراد بیشتر باشد، مشكلات شناختی این عزیزان هم به همان نسبت دیده می شود.

جوادی خاطرنشان كرد: بهترین راه برای شناسایی استعدادهای افراد طیف اوتیسم این است كه در ابتدا تمامی مواردی كه باعث می شود این استعدادها و موارد شكوفا نشود، مثل رفتارهای تكراری و تعاملات اجتماعی، بررسی و مشكلات حسی افراد برطرف شود.

وی ابراز داشت: هرچه درگیری در پایه هایی كه گفته شد كمتر باشد، افراد توجه و تمركز بیشتری روی كارهایی كه به آن ها سپرده می شود خواهند داشت و در همین حین كه كودك مشغول فعالیت است می توانیم استعداد این عزیزان را شكوفا كنیم.

 این روان شناسی كودكان استثنایی متذكر شد: مورد بسیار مهم تر این است كه به جای شكوفایی یك استعداد خاص در فرد، آن بچه را با خودش مقایسه كنیم و تصور نكنیم تمام بچه های طیف اتیسم باید مثل گروهی باشند كه ویژگی برجسته نشان می دهند. باید به این كودك آموزش داده شود تا به جای شكوفایی یك مهارت خاص،كاركردها یكپارچه انجام شود.

جوادی اضافه كرد: ارتباطات و یكپارچگی برای او، اهمیت بیشتری نسبت به پرورش استعداد در زمینه خاصی خواهد داشت. این یكپارچگی اهمیت خیلی بیشتری در زمینه درمان دارد تا اینكه بخواهیم نبوغ خاصی را در بچه اوتیسم پرورش بدهیم.

انتهای پیام/
منبع خبر:
خبرگزاری فارس
   تاریخ: ۱۱:۳۵ - ۱۰/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۲۲۹