دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

تاسیس 7 مركز اختلالات یادگیری در همدان/ پیگیری ایجاد خوابگاه برای دانش آموزان با نیازهای ویژه
 
احمد قره خانی؛ رئیس اداره آموزش و پرورش استثنائی همدان در گفت وگو با خبرنگار فارس با بیان اینكه بیش از یك هزار و 600 دانش آموز با نیازهای ویژه در مدارس استثنائی استان دوره تعلیم و تربیت را می گذرانند اظهار كرد: این دانش آموزان در گروه های مختلف آسیب دیده بینایی، آسیب دیده شنوایی، آسیب دیده ذهنی(كم توان ذهنی) و گروه در خودمانده(اوتیسم) جای می گیرند.

وی با اشاره به اینكه در گروه اختلالات یادگیری نیز دانش آموزانی هستند كه هوش عادی دارند و باهوش و در مدرسه عادی تحصیل می كنند اما نیاز به خدمات كلینیكی دارند گفت: آنها را چند جلسه به كلینیك های اختلالات یادگیری ارجاع می دهیم تا اقدامات درمانی برای آنها صورت گیرد و به چرخه آموزش و پرورش عادی برگردند.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنائی همدان با اشاره به اینكه مراكز اختلالات یادگیری استان سالانه به 2 هزار نفر خدمات ارائه می دهند خاطرنشان كرد: این تعداد بجز آن یك هزار و 600 نفری هستند كه آسیب دیده شنیداری، بینایی، كم توان ذهنی و اوتیسم بودند و خدمات دریافت می كنند.

وی از وجود 43 مركز مستقل یادگیری دانش آموزان استثنایی در استان خبر داد و افزود: این تعداد با مدارس ضمیمه 63 مركز را شامل می شود چراكه در برخی مناطق مدرسه استثنایی وجود ندارد و یك یا دو كلاس اختصاص یافته است.

قره خانی با بیان اینكه امیدوارم با جذب اعتبار و كمك خیرین بتوانیم مراكز مستقل زیادی را در استان راه اندازی كنیم  گفت: امسال بیش از 400 تبلت در اختیار دانش آموزان با نیازهای ویژه  قرار دادیم، بیش از 80 درصد تبلت دانش آموزانی كه بدون وسایل هوشمند آموزشی بودند را با منابع دولتی و كمك خیرین تامین كرده ایم.

وی با اشاره به اینكه آموزش مدارس استثنائی تركیبی است افزود: آموزش اختلالات یادگیری به صورت كیفی و موردی بوده و سعی كرده ایم با رعایت پروتكل های بهداشتی به صورت حضوری و چهره به چهره داشته باشیم كه خوشبختانه تا حدودی موفق بوده ایم.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنائی همدان با اشاره به اینكه در مدارس استثنایی نیز دانش آموزان مشكلات و بیماری زمینه ای دارند و ریسك ابتلا به بیماری های مختلف در آنها بیشتر و خطرپذیر هستند خاطرنشان كرد: برای این دانش آموزان آموزش مجازی از طریق شبكه شاد و حضوری با ارائه خدمات توانبخشی با رعایت پروتكل های بهداشتی مورد توجه بوده است.

وی با اشاره به اینكه امسال هفت مركز اختلالات یادگیری در استان اضافه شده است گفت: قبلا 14 مركز فعال بود كه امسال نیز هفت مركز اضافه شده و جمعا به 21 مركز می رسد.

قره خانی یادآور شد: امسال خوشبختانه در حوزه آزمون های دانش آموزان نیازهای ویژه 3 قبولی دانشگاه به دست آمده كه در بین دانش آموزان آسیب دیده شنوایی و بینایی بودند.

وی با بیان اینكه امیدوارم خانواده ها تاخیر رشدی زیر پنج سال فرزندان خود را جدی بگیرند گفت: بسیاری از این خانواده ها وقتی كودكانشان دچار مشكل حاد می شوند مراجعه می كنند كه دانش آموزان دوران طلایی رشد خود را از دست داده اند و آن خدماتی كه ما ارائه می دهیم تاثیر موثر مانند قبل از پنج سالگی را ندارد.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنائی همدان تصریح كرد: تاكید ما به والدین این است اگر فرزند آنها تاخیر رشد، گفتار و حركت دارند حتما به آموزش و پرورش استثنایی مراجعه كنند تا بتوانیم در سنی كه حساس و مناسب بوده خدمات ارائه دهیم.

وی افزود: اغلب خانواده های دانش آموزان نیازهای ویژه محروم هستند و فرزندان آنها نیاز به هزینه های توانبخشی بالایی دارند كه خدمات هر جلسه كاردرمانی بین 70 تا 100 هزار تومان است كه از خیرین می خواهیم این دانش آموزان را هم ببینند و به یادگیری آنها كمك كنند.

قره خانی با بیان اینكه به دنبال این هستیم برای دانش آموزان نیازهای ویژه خوابگاه تاسیس كنیم گفت: دانش آموزانی از شهرستان های مختلف نظیر رزن و سردرود و... به مركز استان می آیند كه ما در مدارس خود برای آنها خوابگاه موقت تشكیل داده ایم و نیاز است خوابگاهی مستقل تاسیس كنیم.

وی خاطرنشان كرد: در جذب دانش آموزان نیازهای ویژه متوسطه اول و دوم نیاز به خوابگاه داریم چراكه در مناطق و شهرستان های استان تعداد مدارس متوسطه كم است و دانش آموزان باید به مركز استان مراجعه كنند كه امیدواریم خیرین كمك كنند.

انتهای پیام/89026/
منبع خبر:
خبرگزاری فارس
   تاریخ: ۱۲:۴۹ - ۱۳/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۱۵۶