دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

چشم بیونیك بینایی را احیا می كند
 
یك دستگاه آزمایشی برای احیای بینایی ابداع شده است كه به نظر می رسد استفاده از آن ایمن باشد.
چشم بیونیك بینایی را احیا می كند یك دستگاه آزمایشی برای احیای بینایی ابداع شده است كه به نظر می رسد استفاده از آن ایمن باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، البته این دستگاه هنوز روی انسان ها آزمایش نشده اما احتمالاً نوعی بینایی اولیه را برای كاربر خود فراهم می كند. دستگاه مذكور یك پروتز به «چشم بیونیك فونیكس 99»(Phoenix99 Bionic Eye) است و محققان دانشگاه سیدنی و نیوساوث ولز آن را ابداع كرده اند.

چشم بیونیك مذكور برای بیمارانی توسعه یافته كه در نتیجه ابتلا به بیماری هایی مانند «ورم رنگیزه ای شبكیه» (رتینیت پیگمنتوزا) نابینا شده اند. در این بیماری شبكیه آسیب دیده اما عصب بینایی دست نخوره باقی می ماند.

سیستم مذكور شامل یك دوربین ویدئویی كوچك است كه روی عینكی سوار می شود كه از صحنه های روبروی كاربر عكس می گیرد. این تصاویر به سیگنال های بی سیمی تبدیل می شود كه از دوربین به ماژول ارتباطی ایمپلنت شده زیر پوست گوش كاربر انتقال می یابند.

ماژول سیگنال های ویدئویی را به شكل پالس های الكتریكی رمزگذاری می كند كه به ماژول تحریكی منتقل می شوند كه در شبكیه چشمان بیمار ایمپلنت شده اند.

این دستگاه می تواند اعصاب معیوب شبكیه را دور بزند و به طور مستقیم سلول های گانگلیون سالم شبكیه را تحریك كند. این سلول ها وظیفه جمع آوری داده از سلول های دیگر شبكیه و انتقال آن به اعصاب بینایی مغز را بر عهده دارند.

ساموئل اگنبرگر محقق دانشگاه دانشگاه سیدنی در این باره می گوید: ما در خصوص كیفیت بینایی احیا شده، متوجه شدیم این قابلیت بسیار متفاوت از بینایی نرمال است. طرح های اولیه مشابه از شبیه سازی الكتریكی شبكیه در سراسر جهان روی انسان ها آزمایش شده و نتایج متفاوتی در بر داشته اند. اما باید اشاره كنیم این پروتز اطلاعاتی ساده درباره محیط فرد مانند ردیابی موانع فراهم می كند تا آنها بتوانند مسیر یابی كنند، جهت را دریابند یا حتی حروف بزرگ را بخوانند.

در یك آزمایش سه ماهه پروتز در گوسفندها ایمپلنت شد و بدن آنها به خوبی چشم مصنوعی را تحمل كرد. محققان اكنون مشغول ارائه درخواست برای آزمایش بالینی پروتز مذكور شده اند.
منبع خبر:
خبرگزاری مهر
   تاریخ: ۱۲:۳۵ - ۱۳/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۳