دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

پای معلولان مازندران به شهر نمی رسد/ وعده ها همچنان باقی است
 
ساری - دست معلولان و توانخواهان به دلیل مناسب نبودن معابر به شهرها و اماكن عمومی نمی رسد و وعده های مسئولان و متولیان امر برای رفع نیازها همچنان باقی است.
پای معلولان مازندران به شهر نمی رسد/ وعده ها همچنان باقی است ساری - دست معلولان و توانخواهان به دلیل مناسب نبودن معابر به شهرها و اماكن عمومی نمی رسد و وعده های مسئولان و متولیان امر برای رفع نیازها همچنان باقی است.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها: 62 هزار نفر از جمعیت استان مازندران را معلولان تشكیل می دهند كه هزینه های حضورشان در جامعه و شهرها بس سنگین و طاقت فرساست.

مناسب سازی نشدن معابر و اماكن عمومی از یك سو و درست اجرا نشدن قانون جامع معلولان، وضعیت بد اقتصادی و مشكلات معیشتی، درد مشترك جامعه معلولان استان به شمار می رود. در حاضر فقط حدود 40 درصد از معابر و اماكن عمومی مازندران مناسب سازی شده و تحقق كامل وعده های این قشر نیازمند اعتبارات كلان است.

بنیامین محسنی رئیس انجمن معلولان ضایعه نخاعی مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینكه معلولان از افراد آسیب پذیر جامعه به شمار می روند، اظهار داشت: یكی از قوانین مترقی وو مدرن، قانون جامع حمایت از افراد دارای معلولیت بوده كه در سال 97 ابلاغ شده است.

وی با اظهار اینكه برای اجرای قانون نیازمند بودجه هستیم، افزود: در سال جاری 38 هزار میلیارد تومان بودجه برای اجرای قانون نیاز بوده درحالی كه هزار و 600 میلیارد تومان برای آن مصوب شده است.

وی با عنوان اینكه روز جامعه معلولان تلنگری برای توجه بیشتر به این قشر محسوب می شود، گفت: 10 درصد افراد جامعه استان دارای معلولیت هستند و توانمندسازی معلولان سبب جلوگیری از تبعات اجتماعی می شود.

10 درصد افراد جامعه استان دارای معلولیت هستند و توانمندسازی معلولان سبب جلوگیری از تبعات اجتماعی می شود

محسنی با تاكید براینكه اگر همه دستگاه ها كمك نكنند نمی توانیم در اجرای قانون موفق شویم، افزود: اولین قدم این است كه راه را برای معلولان باز كنیم و اكنون وقتی یك معلول به شهر می آید با هزار تا مانع مواجه است.

وی افزود: هزار و 200 معلول ضایعه نخاعی در استان تحت پوشش داریم و یكی از مهمترین مراكز ضایعه نخاعی را در استان ایجاد كردیم.

پای معلولان مازندران به شهر نمی رسد/ وعده ها همچنان باقی است

همچنین اسدالله دلاویز عضو هیئت مدیره جامعه معلولان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با عنوان اینكه وقتی از معلول و معلولیت صحبت می كنیم، باید فضا را برای حضورش در اجتماع فراهم كنیم، ادامه داد: برخی ها می گویند چرا معلولان را نمی بینیم و دیده نشدن ناشی از آن است كه فضا و مبلمان شهری برای حضور معلولان آماده نیست.

وی با عنوان اینكه همه رسالت و تعهد داریم حرف های معلولان را به گوش جامعه برسانیم، ادامه داد: ممكن است معلولی ناشنوا و یا نابینا باشد اما توانمندی های زیادی دارند و باید به نیازهایشان توجه كرد.

وی با اشاره به تصویب قانون جامع معلولان افزود: در قانون جامع حمایت از معلولان رفع مشكلات فقط به عهده بهزیستی نیست و اگر نهادهای دیگر دست به دست هم ندهند، بهزیستی نمی تواند تمام مشكلات را رفع كند.

دلاویز رسانه چشم بینا و زبان گویای جامعه هدف باشند.

بودجه قانون جامع معلولان آب رفت

نابینایان و كم بینایان مازندران چالش های و موانع خاص خودشان را دارند، هنوز شرایط برای حضورشان در جامعه مهیا نیست و هزینه های حضورشان در جامعه سنگین است، مهدی مسلمی مدیرعامل انجمن كم بینایان و نابینایان مازندران با بیان اینكه متأسفانه بودجه حمایت از جامع معلولان كم شده است، افزود: هیچ پاسخ قانع كننده ای در این زمینه داده نشده است.

وی مناسب سازی معابر را از جمله دغدغه ها بیان كرد و گفت: لازم است شهرداران یك مشاور معلولان داشته باشند.

مهدی مسلمی با بیان اینكه هفت هزار و 138 نابینا و كم بینا در استان وجود دارد، افزود: نمایشگاه توانمندسازی معلولان روز شنبه در استان در بوستان ولایت ساری برپا می شود.

وی خواستار اعمال و رعایت جذب قانون سه درصد معلولان شد و گفت: می توان از افراد معلول و توانخواه به عنوان اپراتور در نهادها و مراكز درمانی بهره گرفت.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه هر بیمارستان سه اپراتور و تلفنچی دارد و با این كار می توان 600 نابینا و كم بینا مشغول به كار كرد.

پای معلولان مازندران به شهر نمی رسد/ وعده ها همچنان باقی است

مسلمی مناسب سازی معابر را از دیگر نیازمندی های جامعه معلولان بیان كرد و گفت: انتظار داریم شهرداران نسبت به اجرای این طرح توجه ویژه ای داشته باشند و لازم است در هر شهرستان یك خیابان به صورت پایلوت و الگو، مناسب سازی كامل صورت گیرد.

وی با اظهار اینكه 20 هزار نفر از جامعه هدف نیازمند وسایل كمك توانبخشی هستند، گفت: یكی از كارها این است كه زمینه های حضور مستمر جامعه هدف را در جامعه فراهم كنیم.

40 درصد معابر مازندران مناسب سازی شد

فرزاد گوهردهی مدیركل بهزیستی مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینكه در سال های اخیر وضعیت مناسب سازی معابر در استان مازندران رشد گرفته است، گفت: تاكنون 40 درصد معابر و اماكن مناسب سازی شده و هنوز با وضعیت مطلوب فاصله داریم.

وی با اشاره به تصویب قانون جامع معلولان گفت: اجرای این قانون و مناسب سازی معابر فقط برعهده بهزیستی نیست و باید دستگاه های مختلف همراهی داشته باشند.

گوهردهی از خیران خواست تا در تهیه و تأمین ویلچر برقی به جامعه هدف نیز كمك كنند و گفت: خوشبختانه امروز هیچ فرد پشت نوبت برای كاشت حلزون در استان نداریم و سالانه 130 نفر در حوزه مرتبط از ما خدمات دریافت می كنند.

مدیركل بهزیستی مازندران به تلاش و اقدامات در حوزه تأمین مسكن اشاره كرد و گفت: در ساری پیگیر دو قطعه زمین برای ساخت مسكن جامعه هدف هستیم.

وی مناسب سازی خودروها را از دیگر نیازها ذكر كرد و گفت: تسهیلاتی برای اجرای این طرح درنظر گرفته شد و طی سال جاری بیش از 300 مورد مناسب سازی خودرو و مسكن در استان صورت گرفته است.

درحالی جامعه معلولان و توانخواه با چالش های متعددی روبرو هستند به نظر می رسد اراده جمعی برای حل نیازهای آنان وجود ندارد و همه نگاه ها به طرح جامع حمایت از معلولان دوخته شده است.
منبع خبر:
خبرگزاری مهر
   تاریخ: ۱۰:۳۲ - ۱۳/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۰