دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

تاثیر سبك تغذیه بر آسیب پذیری افراد در برابر كرونا
 
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكی شیراز، با بیان اینكه سبك زندگی و تغذیه ناسالم، زمینه ابتلا به بیماری های غیرواگیر مزمن را افزایش می دهد، ابتلا به این بیماری ها را موجب آسیب پذیر شدن افراد در برابر ویروس كرونا دانست.
تاثیر سبك تغذیه بر آسیب پذیری افراد در برابر كرونا دكتر عبدالرسول همتی دوشنبه 27 بهمن در جلسه ی كارگاه آموزش سبك زندگی، با بیان اینكه سبك زندگی ناسالم، زمینه ابتلا به بیماری های مزمن مانند چاقی، دیابت، پرفشاری خون و بیماری های ریوی را فراهم می كند، گفت: سبك زندگی سالم یكی از مهمترین موارد قابل بحث و بررسی در طی همه گیری بیماری كروناست و سبك زندگی سالم خصوصا برای میانسالان (30 تا 60 سال) از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

همتی با بیان اینكه همه گیری كووید-19، چالش های متعددی را پیش روی جوامع در سراسر جهان قرارداد، اضافه كرد: تغییر شرایط زندگی به واسطه ضرورت رعایت دستورالعمل های پیشگیری و كنترلی، نظیر رعایت فاصله فیزیكی، استرس بیماری و مشكلات روحی-روانی ناشی از این نگرانی، تعطیلی مدارس و دانشگاه ها و مراكز ورزشی و تفریحی بر سبك زندگی آحاد جامعه تاثیر بسیار داشته است.

معاون بهداشت دانشگاه ادامه داد: در تبیین سبك زندگی، جنبه ­های مختلف شامل تغذیه، فعالیت فیزیكی، بهداشت فردی، الگوی خواب، پرهیز از مصرف دخانیات و موادمخدر، روابط دوستانه و خانوادگی مناسب وجود دارد.

همتی تاكید كرد: سبك زندگی ناسالم زمینه ابتلا به بیماری های مزمن مانند چاقی، دیابت، پرفشاری خون و بیماری های ریوی را فراهم می كند، این در حالی است كه نه تنها این بیماری ها به فرد آسیب می رسانند، بلكه از عوامل خطرساز ابتلا به كووید 19 بوده و عوارض ابتلای به آن را نیز افزایش داده و پیش آگهی بدتری را برای مبتلایان به این بیماری ها رقم می زنند.

او ضمن بیان اینكه چاقی و دیابت از مهم ترین عوامل خطرساز ابتلا به بیماری كرونا تلقی می شود، گفت: بر اساس مطالعات انجام شده، چاقی (شاخص توده بدنی بالاتر از 30) احتمال بستری شدن به علت كووید 19 را 2 برابر می­ كند.

همتی ادامه داد: تغذیه سالم در واقع شامل عادات غذایی است كه تامین كننده املاح، ویتامین، پروتئین و سایر نیازهای بدن باشد، هر یك از مواد غذایی برای كاركرد بخش خاصی از بدن مفید هستند و مصرف جامع این مواد، پاسخگوی نیاز روزانه است، هر چند مكمل ­ها نیز می ­توانند مواد موردنیاز بدن را تامین كنند، اما باید سعی شود مواد و ریزمغذی ها از طریق مصرف غذای سالم تامین شوند.

او بیان كرد: در حال حاضر مطالعات مستند كه نشان دهنده نقش قطعی انواع مكمل ­ها در پیشگیری از ابتلا به ویروس كرونا باشد، وجود ندارد، اما كمبود پروتئین، ویتامین دی، ویتامین سی، ویتامین آ و سلنیوم به طور مشخص در ناكارآمدی سیستم ایمنی برای مقابله با هر عفونتی نقش دارند، در ایران با توجه به شیوع كمبود ویتامین دی، این ویتامین پس از بررسی و در صورت نیاز از سوی پزشك تجویز می ­شود، از آنجا كه بیشتر افراد دارای تغذیه سالم نیاز به مكمل ندارند، همواره باید مراقب اثرات سوء مصرف بیش از اندازه این مكمل ­ها بود.

معاون بهداشت دانشگاه گفت: با توجه به ضرورت رعایت دستورالعمل های پیشگیری و كنترل بیماری كووید19 مانند پرهیز از حضور در اماكن تجمعی از جمله باشگاه های ورزشی و انجام تفریحات دسته جمعی، تحرك بدنی نیز كاهش یافته است.

او گفت: به همان اندازه كه ویروس كرونا خطرناك و مرگ آفرین است، بی تحركی و نشستن طولانی مدت نیز اثرات سوء بر سلامتی داشته و احتمال عواقبی همچون سكته قلبی و مغزی، دیابت، فشارخون بالا، چاقی، چربی خون بالا، كبد چرب، افسردگی، كاهش قوای عضلانی را افزایش می دهد.

همتی تاكید كرد: فعالیت بدنی با شدت متوسط، ایمنی بدن را در مقابل كووید 19 بالا برده و در كاهش استرس ­های ناشی از این همه گیری نیز موثر است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز ابراز امیدواری كرد تا با همكاری گروهی و اجرای طرح خودمراقبتی در تمامی گروه های سنی به ویژه در این دوران، به زودی شاهد پایان این همه گیری جهانی باشیم.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۳:۱۷ - ۲۷/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۵