دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

توجه به معلولین یكی از شاخص های توسعه یافتگی جوامع
 
مدیركل بهزیستی استان زنجان گقت :توجه به افراد دارای معلولیت و درك نیاز های ویژه آن ها یكی از مهمترین شاخص های توسعه یافتگی جوامع به حساب می رود.



به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) زنجان ،محمد محمدی قیداری در سومین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی با بیان اینكه قانون حمایت از معلولان در سال 83 به تصویب رسیده است، اظهار كرد: این قانون در سال 96 مورد بازنگری قرار گرفت.

وی به قانون حقوق افراد داری معلولیت اشاره كرد و گفت :توجه به افراد دارای معلولیت و درك  نیاز های ویژه  آن ها در راستای بهبود وضعیت زندگی و مشاركت اجتماعی افراد یكی از مهمترین شاخص های توسعه یافتگی جوامع به حساب می رود.

مدیركل بهزیستی استان زنجان با اشاره به ماده یك قانون حمایت از حقوق معلولان گفت: كلیه وزارتخانه ها، سازمانها و مؤسسات و شركتهای دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی موظفند در طراحی، تولید و احداث ساختمانها و اماكن عمومی و معابر ، و وسایل خدماتی به نحوی عمل نمایند كه امكان دسترسی و بهره مندی از آنها برای معلولان همچون افراد عادی فراهم گردد.

محمدی قیداری  تصریح كرد: شهرداریها نیز موظفند از صدور پروانه احداث و یا پایان كار برای آن تعداد از ساختمانها و اماكن عمومی و معابری كه استانداردهای تخصصی مربوط به معلولان را رعایت نكرده باشند خودداری نمایند.

وی با بیان اینكه از سال  93 بحث مناسب سازی برای تغییر در روند مناسب سازی شكل گرفته است اظهار كرد: اداره كل بهزیستی استان طی سال های اخیر در بحث مناسب سازی در مكان هایی كه تردد معلولان زیاد بوده مانند راه آهن و ایستگاه آن تمركز جدی صورت گرفته است.

این مسئول  با تاكید بر لزوم مناسب سازی پروژه های جدید به خصوص پروژه های عمومی، افزود: اداره كل بهزیستی استان زنجان خواستار برقراری عدالت بوده تا همه آحاد جامعه، اقلیت بهره مند شوند و توانایی معلولان را افزایش دهیم.

محمدی  قیداری با بیان اینكه سامانه ی معبر، راهی برای ارتباط مستقیم جامعه، بهزیستی و مسؤولان اجرایی است گفت: همه ی شهروندان می توانند مشكلاتی را كه در سطح شهر و منطقه ی خود می بینند به این سامانه به شماره 3000012322 پیامك كنند.

انصاری معاون عمرانی شهرداری زنجان نیز در ادامه این جلسه با بیان اینكه سازمان بهداشت جهانی از سال  1981 اولین پاسخ به بحث ناتوانی  و معلولیت را به بحث توانبخشی تعیین كرده است گفت :  سه بخش پزشكی ، حرفه ای و اجتماعی تعیین كرده است، كه بحث اجتماعی  كه به  مناسب سازی معابر معلولین پرداخته است كه  جزو سیاست های كاری شهرداری است و بودجه ای دراین خصوص  اختصاص یافته است.

وی در رابطه با بودجه اختصاص یافته 4 منطقه شهرداری به بحث مناسب سازی، افزود: در منطقه یك شهرداری بودجه مصوب یك میلیون میلیارد و 500 میلیون تومان بوده كه تاكنون یك میلیارد و 100 میلیون تومان آن محقق شده و در منطقه دو شهرداری بودجه مصوب یك میلیارد تومان بوده كه 742 میلیون تومان محقق و عملیاتی شده است.

این مسئول با بیان اینكه منطقه سه شهرداری بودجه مصوب یك میلیارد تومان بوده كه 844 میلیون تومان محقق و انجام شده است، تصریح كرد: در منطقه چهار شهرداری نیز بودجه مصوب یك میلیارد تومان، اكنون 824 میلیون تومان ان محقق شده است.

انصاری خاطرنشان كرد: هر منطقه به میزان 300 میلیون تومان برای خرید آهن آلات به عنوان بحث های پن ریل ها و پل های معابر تخصیص یافته كه بخش اعظم آن هزینه و اقدام شده است.

خبرنگار: زهرا نوری
منبع خبر:
سلامت
   تاریخ: ۰۲:۴۰ - ۱۴/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۲۱۰