دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

چشم بیونیك یا بازیابی كننده بینایی در مسیر آزمایشات انسانی
 
ممكن است امید جدیدی برای افراد مبتلا به انواع خاصی از نابینایی وجود داشته باشد، زیرا یك دستگاه آزمایشی بازگرداننده بینایی برای كاشت بی خطر ابداع شده است. با این حال هنوز باید روی انسان آزمایش شود كه احتمالاً شكل نسبتاً ابتدایی دید را ارائه می دهد.
ابداعی نو در دنیای پزشكی : چشم بیونیك یا بازیابی كننده بینایی در مسیر آزمایشات انسانی ممكن است امید جدیدی برای افراد مبتلا به انواع خاصی از نابینایی وجود داشته باشد، زیرا یك دستگاه آزمایشی بازگرداننده بینایی برای كاشت بی خطر ابداع شده است. با این حال هنوز باید روی انسان آزمایش شود كه احتمالاً شكل نسبتاً ابتدایی دید را ارائه می دهد. به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از خراسان جنوبی و به نقل از Newatlas، این پروتز كه با نام چشم بیونیك Phoenix99 شناخته می شود، در حال حاضر توسط دانشمندان دانشگاه سیدنی استرالیا و دانشگاه نیو ساوت ولز در حال توسعه است. این دستگاه برای استفاده در بیماران مبتلا به نابینایی ناشی از شرایط دژنراتیو مانند رتینیت پیگمانتوزا، كه در آن شبكیه آسیب دیده است، اما عصب بینایی دست نخورده باقی می ماند، در نظر گرفته شده است.

این سیستم دارای یك دوربین فیلمبرداری كوچك بوده كه روی یك عینك نصب شده است و صحنه را در مقابل كاربر تصویر می كند. خروجی آن به یك سیگنال بی سیم تبدیل می شود كه از دوربین به یك ماژول ارتباطی كاشته شده در زیر پوست پشت گوش بیمار منتقل می شود.

این ماژول به نوبه ی خود سیگنال ویدئویی را به الگوی پالس های الكتریكی رمزگشایی می كند كه به یك ماژول تحریكی كه روی شبكیه چشم (چشم های آسیب دیده) كاشته شده، منتقل می شود. این دستگاه می تواند نورون های گیرنده ی نوری ناكارآمد شبكیه را دور بزند - نورون هایی كه توانایی خود را در واكنش به نور متمركز بر روی شبكیه از دست داده اند - در عوض، ایمپلنت مستقیماً سلول های گانگلیونی زیرین عملكردی شبكیه را تحریك می كند كه مسئول جمع آوری ورودی از دیگر سلول های شبكیه و انتقال آن در طول عصب بینایی به مغز هستند.



چشم Phoenix99 Bionic شامل یك ماژول ارتباطی پشت گوش (سمت چپ) و یك ماژول تحریك است كه روی شبكیه (راست) كاشته می شود

ساموئل اگنبرگر، مهندس زیست پزشكی یو سیدنی به ما می گوید: با توجه به كیفیت بینایی بازسازی شده، ما می دانیم كه با آنچه كه دید طبیعی می خوانیم بسیار متفاوت است. مفاهیم مشابهی از تحریك الكتریكی شبكیه ی چشم بر روی انسان ها در سراسر جهان آزمایش شده است و نتایج بسیار متغیر بوده است، اما انتظارات باید این باشد كه پروتز اطلاعات ساده ای را در مورد محیط اطراف فرد مانند شناسایی موانع با هدف كمك به جهت یابی یا حتی خواندن حروف بزرگ ارائه دهد.

در یك مطالعه در سه ماه اخیر، مشخص شد كه تنظیمات Phoenix99 توسط بدن گوسفندانی كه در آن كاشته شده بود، به خوبی تحمل می شد. هیچ واكنشی در بافت اطراف اجزا وجود نداشت و دانشمندان را به این باور رساند كه این سیستم می تواند برای چندین سال با خیال راحت در جای خود باقی بماند. این تیم اكنون در حال درخواست مجوز برای انجام آزمایشات بالینی بر روی انسان است.



اگنبرگر می گوید: ما امیدواریم كه از طریق این فناوری، افرادی كه با از دست دادن شدید بینایی ناشی از اختلالات دژنراتیو شبكیه زندگی می كنند، بتوانند حس بینایی مفیدی را به دست آورند.

مقاله ای در مورد مطالعه بر روی گوسفندان به تازگی در مجله ی Biomaterials منتشر شده است.
   تاریخ: ۰۰:۱۹ - ۱۴/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۱۵۱