دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

مدارس انطباقی در خراسان رضوی ایجاد می شوند
 
به منظور ارایه خدمات مطلوب به دانش آموزان دارای معلولیت و شرایط خاص مدارس انطباقی در این استان ایجاد می شوند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مركز خراسان رضوی، رییس آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی گفت: درصدد هستیم كه نگرش مدارس انطباقی در خراسان رضوی ایجاد می شوندو باور افراد جامعه نسبت به اشخاص دارای معلولیت تغییر یابد و در این راستا آیین نامه ای تدوین شده است تا در ساخت هر مدرسه جدید نیازها و شرایط دانش آموزان دارای شرایط خاص و معلولیت مورد توجه قرار گیرد.
مهدی قاسمی پور كه امروز در مراسم افتتاح دو طرح آموزش و پرورش استثنایی در گناباد سخن می گفت، افزود: برای ارایه خدمات مطلوب به دانش آموزان دارای معلولیت و شرایط خاص (استثنایی) مدارس انطباقی در این استان ایجاد می شوند.
وی ادامه داد: برای رسیدن به جامعه متعالی باید به حوزه دانش آموزان دارای نیازهای ویژه و توانمندی های آنان توجه داشته باشیم.
رییس آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی افزایش هزینه های نگهداری و آموزش دانش آموزان دارای شرایط خاص و استثنایی را از جمله مشكلات این بخش ذكر كرد و گفت: هزینه نگهداری دانش آموزان استثنایی هشت برابر دانش آموزان عادی است و والدین و خانواده های این افراد با مشكلات بسیار در این زمینه مواجه بوده و نیازمند همراهی بیشتر مسوولان و آحاد جامعه به ویژه خیران هستند.
وی افزود: یكی دیگر از مشكلات دانش آموزان استثنایی و والدین آنان رفت و آمد این افراد به مدارس است كه در كنار سایر هزینه های نگهداری، مشكلات اقتصادی بسیار بر خانواده های آنان تحمیل می كند.
قاسمی پور ادامه داد: 70 درصد اعتبارات این اداره یا مبالغ پرداختی والدین دانش آموزان استثنایی به تامین هزینه های رفت و آمد آنان اختصاص می یابد.
وی كمبود 350 نفر در زمینه توانبخشی شامل گفتار درمانی، كار درمانی، شنوایی سنجی و بینایی سنجی را از دیگر مشكلات آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی ذكر كرد.
قاسمی پور گفت: توجه به معلولان نباید منحصر به هفته افراد دارای معلولیت یا روز جهانی معلولان شود بلكه باید در طول سال برنامه ریزی هدفمند برای حمایت از این قشر و رفع مشكلات آنان داشته باشیم.
وی افزود: معلولان با وجود برخی ناتوانی های جسمی و حركتی از ظرفیتها، استعداد و تواناییهای بسیار برخوردارند و حتی می توانند با حمایت مسوولان مربوطه به سطوح بالای مدیریتی هم دست یابند.
فرماندار گناباد هم گفت: ایجاد شرایط ادامه تحصیل و جلوگیری از عقب ماندگی تحصیلی دانش آموزان مورد عنایت دولت و نظام قرار دارد بطوریكه هم اكنون در برخی روستاهای این شهرستان مدرسه ای با یك یا 2 دانش آموز دایر است و تلاش می شود هیچ فردی از تحصیل باز نماند.
حامد قربانی افزود: مسوولان باید برای تامین نیازهای دانش آموزان دارای شرایط خاص اعم از وسیله رفت و آمد و تجهیزات مورد نیاز تلاش كنند و از تمامی ظرفیتهای موجود در این زمینه استفاده نمایند.
در این مراسم مركز مشاوره و پیوند خانواده و گلخانه آموزشی و ترویجی افراد دارای نیازهای ویژه در مركز آموزش استثنایی شهید علویان گناباد به بهره برداری رسید.
از مجموع 168 دانش آموز دارای نیازهای ویژه (استثنایی) در گناباد 33 نفر در مدارس عادی مشغول تحصیل هستند.
هشت هزار دانش آموز استثنایی در 248 مدرسه استثنایی خراسان رضوی تحصیل می كنند.
هشتم تا چهاردهم آذر ماه هفته افراد دارای معلولیت و 12 آذر ماه روز جهانی معلولان نامگذاری شده است.
مركز شهرستان 93 هزار نفری گناباد در 287 كیلومتری جنوب مشهد واقع است.
   تاریخ: ۲۰:۱۷ - ۱۳/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۱۵۱