دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

بی تدبیری بیمه سلامت معلولان را به درد سر انداخت
 
رئیس كمیته بهزیستی و توانبخشی كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: 100 میلیارد تومان اعتبار برای پوشش خدمات درمانی افراد دارای معلولیت اختصاص و در حساب بیمه سلامت كشور قرار گرفت، متاسفانه با كم كاری مسئولان بیمه سلامت فقط 240 میلیون تومان آن هزینه شد.
بی تدبیری بیمه سلامت معلولان را به درد سر انداختبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، آقای محمدعلی محسنی بندپی با تبریك روز جهانی معلولان گفت: معلولیت محرومیت نیست، روز جهانی معلولان فرصتی ارزشمند برای ظهور شایستگی ها و توانایی افرادی است كه هم در عمل و هم در اندیشه ثابت كردند كه معلولیت محدودیت نیست.
نماینده مردم چالوس، نوشهر و كلاردشت در مجلس شورای اسلامی، افزود: افراد دارای معلولیت با مشكلات متعددی روبرو هستند كه روی زندگی شخصی و اجتماعی آنها تاثیر می گذارد، متناسب سازی معابر شهری كمترین خواسته این گروه از جامعه است اما هنوز كه هنوز است شاهد برآورده شدن كمترین خواسته معلولان در مكان های پر تردد شهری نیستیم.

پوشش بیمه ای خدمات درمانی معلولان در دستور كار مجلس

وی ادامه داد: اكنون در كمیته بهزیستی و توانبخشی معلولان بر روی پوشش بیمه ای خدمات درمانی معلولان كار می كنیم و در روزهای آینده به موضوع مناسب سازی معابر شهری، بحث اشتغال و دیگر بندهای لایحه حمایت از افراد دارای معلولیت در دستور كار قرار می دهیم.
نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: تاكنون لایحه ای از طرف دولت مبنی بر متناسب سازی معابر شهری در راستای تغییر الگوی زندگی به مجلس ارجاع نشده است، شاید عمده دلیل آن وجود قانون جامع حمایت از معلولان است اما مجلس در كمیته بهزیستی و توانبخشی تمام موارد خدماتی را كه معلولان نیازمند آن هستند را مورد بررسی قرار می دهد؛ امیدواریم در آینده نزدیك تمام مشكلات آنها رفع شود.

مشكل سازمان های بیمه گر عدم برنامه و سوء مدیریت است

محسنی بندپی با اشاره به هزینه درمان افراد دارای معلولیت تاكید كرد: موضوع اصلی در بخش هزینه های درمان افراد دارای معلولیت، مسئله توانبخشی است كه هزینه زیادی را بر دوش خانواده این اقشار از جامعه می گذارد، باقی هزینه های درمانی آنها در پوشش بیمه قرار دارد. بیمه خدماتی بخش كمی از توانبخشی را تحت پوشش قرار می دهد و از جهتی این خدمات برای مدت محدودی قابل استفاده هستند به بیانی دیگر برخی از این معلولان تا پایان سال نیازمند دریافت خدمات توانبخشی هستند. در هر حال باید این مشكل با خلق منابع جدید برای سازمان های بیمه گر حل شود كه با اتفاقی كه در خصوص یكصد میلیارد رخ داد به نوعی ثابت شد كه مشكل سازمان های بیمه گر عدم وجود اعتبار نیست بلكه نبود برنامه و سوء مدیریت است.

فقط 240 میلیون تومان از یكصد میلیارد هزینه معلولان شد

رئیس كمیته بهزیستی و توانبخشی كمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: یكصد میلیارد تومان اعتبار برای پوشش خدمات درمانی افراد دارای معلولیت اختصاص و در حساب بیمه سلامت كشور قرار گرفت، متاسفانه با كم كاری مسئولان بیمه سلامت فقط 240 میلیون تومان آن هزینه شد. مجلس در تمام شرایط تلاش كرده است با آمار و ارقامی كه ارائه می شود در بودجه اوضاع ناخوشایند بیماران خاص و معلولان را درك كند. متأسفانه در این میان تدبیری اندیشیده نشده تا نیازهای این افراد تا حدودی برطرف شود.
عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: حدود هشت ماه از اختصاص این پول گذشته و تنها 240 میلیون تومان آن هزینه شده است كه به معنای بی تدبیری یك مجموعه است كه نتوانسته برای خدمات بخشی افراد دارای معلولیت هزینه كند.
آقای محسنی بندپی در مورد سهمیه استخدام معلولان به خانه ملت گفت: مطابق ماده 15 قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت دولت مكلف است كه حداقل سه درصد از مجوزهای استخدامی دستگاه های دولتی و عمومی را به افراد دارای معلولیت واجد شرایط اختصاص دهد، قوانینی خوبی در مجلس تصویب كرده ایم اما نظارتی برای اجرای درست آنها وجود ندارد. اگر نقش نظارتی مجلس به این موضوع پررنگ شود، باید تمام سازمان ها و نهادها جزئیات عملكرد خود را در مورد استخدام معلولان به كمیته بهزیستی و توانبخشی مجلس ارائه كنند.
   تاریخ: ۱۶:۳۸ - ۱۳/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۵