دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

تأسیس 55 كد هنرستانی در آموزش و پرورش استثنایی طی دو سال
 
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی كشور تأكید كرد: در دو سال اخیر 55 كد هنرستانی تاسیس و 62 رشته هنرستانی توسعه پیدا كرده است.
تأسیس 55 كد هنرستانی در آموزش و پرورش استثنایی طی دو سال رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی كشور تأكید كرد: در دو سال اخیر 55 كد هنرستانی تاسیس و 62 رشته هنرستانی توسعه پیدا كرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مركز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، صبح امروز سیدجواد حسینی در گردهمایی روز جهانی معلولان كه در مجتمع نابینایان شهید محبی برگزار شد، با بیان سیاست های آموزش و پرورش در حوزه دانش آموزان با نیازهای ویژه گفت: جمعیت معلولان در جهان، در حدود یك میلیارد نفر است كه 80 درصد این جمعیت، مربوط به كشورهای درحال توسعه می باشد. در دنیا بیش از 100 میلیون كودك دچار نوعی معلولیت هستند و در حدود 8میلیون نفر از جمعیت ایران، دارای معلولیت هستند.

حسینی با اشاره این كه در آموزش و پرورش استثنایی دو سند مهم وجود دارد، افزود: «سند بین المللی» كه به كنوانسیون حمایت از كودك مرتبط و «سند ملی قانون جامع حمایت از معلولان» كه به تصویب مجلس رسیده است، دو سندی هستند كه در حوزه استثنایی دارای اهمیت ویژه می باشند.

وی ادامه داد: آموزه های سند ملی قانون جامع حمایت از معلولان، در تلاش است گام های مؤثری در راستای جامعه دوست دار انسان بردارد؛ در این نوع جامعه، معلولیت یك مفهوم شكل گرفتنی تلقی می شود.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: دانش آموزان با نیازهای ویژه حق تحصیل در شرایطی مطلوب و مناسب با ویژگی های خاص شناختی و جسمی حركتی خود را دارند و از همین روی، فرایند استانداردسازی محتوا، فضا و تجهیزات به صورت مستمر در دستور كار قرار دارد و سازمان آموزش و پرورش استثنایی به عنوان مرجع ارائه خدمات به كودكان و دانش آموزان عزیز استثنایی با نگاه و بر محور سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، چرخش های تحول آفرین و بوم محور را به صورت مستمر اجرای خواهد نمود.

وی گفت: ویژگی های دانش آموزان با نیازهای ویژه ازجمله كودكان و دانش آموزان با «آسیب دیده شنوایی»؛ «آسیب دیده بینایی»؛ «معلولیت جسمی–حركتی»؛ «كم توان ذهنی»؛ «چند معلولیتی»؛ «طیف اتیسم» و «دانش آموزان دارای مشكلات ویژه یادگیری» در كنار گستره خدمات ارائه شده، سازمان آموزش و پرورش استثنایی را به مینیاتوری شگفت انگیز از مجموعه آموزش و پرورش تبدیل كرده است كه تألیف و مناسب سازی بیش از 1000 محتوای آموزشی؛ ارائه 19 مورد از تجهیزات توان بخشی در قالب خدمات حمایتی به بیش از 42 هزار و 660 نوآموز و دانش آموز؛ ارائه آموزش های شغلی و حرفه ای متناسب با توانایی های دانش آموزان و نیاز بازار كار بومی در قالب 36 رشته مهارتی، نمونه هایی از فعالیت های صورت گرفته در این سازمان است.

حسینی تصریح كرد: در دوره كرونا بیش از 10 هزار محتوای یاددهی-یادگیری با رویكرد عدالت آموزشی به دانش آموزان استثنایی عرضه می شود و 24 هزار معلم در سال 99 با 228 كارگاه با ما همكاری داشتند.

وی افزود: سازمان آموزش و پرورش استثنایی را نمی توان مجموعه ای صرفاً مرتبط با حوزه آموزش و پرورش دانش آموزان با نیازهای ویژه دانست، چرا كه این سازمان در گستره وزارت آموزش و پرورش، برنامه های راهبردی همچون ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی به دانش آموزان دارای مشكلات یادگیری را در بیش از 810 مركز خدمات آموزشی و توانبخشی مشكلات ویژه یادگیری در سراسر كشور ارائه می نماید. بی تردید این موضوع نقش بی بدیلی در افزایش كیفیت آموزشی در مدارس ابتدایی و پیشیگیری از آسیب های روانشناختی و جامعه شناختی ناشی از خروج از مدرسه دارد.

حسینی ادامه داد: در دو سال اخیر 55 كد هنرستانی تاسیس و 62 رشته هنرستانی توسعه پیدا كرده است. امروزه سند جامع آموزش های مهارتی تدوین شده و به استان ها ابلاغ می شود.

وی با اشاره به این كه نقطه آغاز ارائه مداخلات بهنگام از سنجش نوآموزان شروع می شود، گفت: «برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی بدو دبستان و پیش دبستان» از سال 1371 با پوشش 1.5 درصدی آغاز و در سال 1400 با پوشش بیش از 99 درصد ادامه یافته است. برنامه ای كه بی شك فراگیرترین، مستمرترین و داده محورترین برنامه آموزش و پرورش است.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی با تشریح موضوعات سنجش سلامت گفت: رسالت بزرگ آموزش و پرورش استثنایی با كمك سایر دستگاه ها محقق خواهد شد. توسعه مشاركت ها درون و برون سازمانی باید مدنظر باشد لذا 93 درصد برنامه ها نوآورانه بود.

معاون وزیر به ساخت 105 مدرسه از سوی خیرین مدرسه ساز اشاره و اظهار كرد: 30 هزار تبلت به دانش آموزان اهدا شده است «طرح 100 مدرسه 100 دبیرخانه» نیز كلید خورده است كه مشاركت را مدنظر دارد.

وی گفت: در سال گذشته بیش از 6 هزار اولیای دانش آموز خدمات ارائه كردند، 20 هزار دانش آموز با اجرای هر دانش آموز یك مهارت به كار گرفته شدند و 193 مدرسه در ساعات بعدازظهر به باشگاه پیشكسوتان تبدیل شد.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی گفت: امروز و به مناسبت روز جهانی معلولان 54 پروژه به صورت همزمان كلنگ زنی و به بهره برداری می رسد كه ارزش بیش از 120 میلیارد تومانی دارد در حدود 43.8 درصد این پروژه ها با مشاركت خیرین محقق شده است.
منبع خبر:
خبرگزاری مهر
   تاریخ: ۱۶:۲۸ - ۱۳/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۶