دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

خانه؛ زندان بچه های اوتیسم/ لزوم پوشش بیمه ای خدمات توانبخشی
 
رئیس هیئت مدیره موسسه خیریه حامیان اوتیسم گیلان، هزینه ماهانه خدمات توانبخشی برای خانواده های دارای یك كودك مبتلا به اختلال اوتیسم را حدود چهار میلیون تومان دانست و افزود: اختلال اوتیسم بیماری خاص شناخته شده، اما هنوز ردیف بودجه سالانه برای آن تخصیص پیدا نكرده است.
خانه؛ زندان بچه های اوتیسم/ لزوم پوشش بیمه ای خدمات توانبخشی داود قیصرنژاد در گفت وگو با ایسنا، اوتیسم را یك اختلال دانست كه در سه سال اول زندگی فرد بروز می كند و گفت: اوتیسم یك بیماری لاعلاج بوده و تا پایان عمر همراه فرد می باشد و تنها راه درمانش آموزش و توانبخشی است، اما متاسفانه هیچ بیمه پایه ای خدمات توانبخشی اوتیسم را پوشش نمی دهد.

وی هزینه ماهانه خدمات توانبخشی برای خانواده های دارای یك كودك مبتلا به اختلال اوتیسم را حدود چهار میلیون تومان دانست و افزود: اگرچه با تلاش های صورت گرفته از سوی موسسات مردم نهاد حوزه اوتیسم و سازمان بهزیستی، اختلال اوتیسم بیماری خاص شناخته می شود، اما هنوز ردیف بودجه سالانه برای آن تخصیص پیدا نكرده است.

رئیس هیئت مدیره موسسه خیریه حامیان اوتیسم گیلان، با بیان اینكه این موسسه در رشته های توانبخشی، آموزشی و ورزشی اقدام به ارائه خدمت می كند، یادآور شد: مركز 11 كلاسه روزانه اوتیسم گیلان در مراحل پایانی ساخت بوده و دارای پیشرفت فیزیكی 80 درصدی است. این مركز كه ساخت آن را از دو سال گذشته آغاز كرده ایم در رشت قرار دارد و در صورت انجام سریع مشكلات اداری و دفتری، تا پایان سال مورد بهره برداری قرار می گیرد.

قیصرنژاد، 250 نفر از كودكان مبتلا به اوتیسم استان را تحت پوشش موسسه خیریه حامیان اوتیسم گیلان دانست و اضافه كرد: كودكان اوتیسم در خانه زندانی هستند و لذا نیازمند راه اندازی مراكز روزانه و شبانه روزی نگهداری هستیم؛ متاسفانه استان گیلان فاقد مركز نگهداری اوتیسم بوده و همین مسئله برای خانواده ها معضل ایجاد كرده است، زیرا نمی توان كودك مبتلا به اختلال اوتیسم را تنها گذاشت و یا به اماكن عمومی برد.

وی مركز روزانه اوتیسم گیلان را نخستین مركز روزانه اوتیسم در شمال كشور دانست و اظهار كرد: زمین این مركز به مساخت 360 مترمربع توسط یك خیر در اختیار موسسه حامیان اوتیسم گیلان قرار گرفته و امیدواریم با افتتاح آن شاهد ارتقای توانبخشی در كودكان مبتلا به اوتیسم باشیم.

رئیس هیئت مدیره موسسه حامیان اوتیسم گیلان، این كودكان را نیازمند كاردرمانی، گفتاردرمانی و توانبخشی دانست و یادآور شد: متاسفانه 99 درصد خانواده های دارای فرزند مبتلا به اختلال اوتیسم فاقد بیمه تكمیلی هستند؛ این در حالی است كه نیازمند بیش از 20 نوع دارو و خدمات توانبخشی بوده و این خدمات هم تحت پوشش بیمه پایه نیست.

وی بهترین زمان برای آغاز آموزش و توانبخشی كودكان مبتلا به اوتیسم را دو سالگی دانست و خاطرنشان كرد: این كودكان تا 10 سالگی فرصت آموزش دارند و اگر آموزش های لازم به ویژه گفتاردرمانی و كاردرمانی را فرا بگیرند، دیگر كمتر سربار خانواده هستند.

قیصرنژاد، با بیان اینكه بسیاری از استان ها دارای مراكز نگهداری زیر 14 سال و بالای 14 سال اوتیسم هستند، گفت: افراد مبتلا به اوتیسم آموزش پذیری پایینی دارند و معمولا تك بعدی هستند و از مشكلات رفتاری رنج می برند لذا جامعه برای آنان امن نیست و در صورت حضور در جامعه احتمال آسیب دیدن و گم شدن برای آنان وجود دارد.

وی با اشاره به نیاز مبرم خانواده ها به مراكز نگهداری اوتیسم، عنوان كرد: خانواده های دارای كودك مبتلا به اوتیسم همواره نگران آینده و سرنوشت فرزندشان هستند.

رئیس هیئت مدیره موسسه حامیان اوتیسم گیلان، با بیان اینكه از هر 55 تولد یك تولد با اختلال اوتیسم مواجه می شود، تصریح كرد: خانواده ها آموزش و توانبخشی كودكان را جدی بگیرند و دولت نیز اعتبارات بیمه ای لازم را تخصیص دهد.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۴:۳۶ - ۱۳/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۲۳۵