دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

قول حمایت دبیر كمیسیون صنایع و معادن مجلس، از فناوران حوزه توانبخشی و توسعه خدمات توانبخشی در كشور
 
در سومین رویداد ملی استارت اپ فناوری توانبخشی افراد دارای معلولیت، سالمندان و جانبازان اعلام شد:

قول حمایت دبیر كمیسیون صنایع و معادن مجلس، از فناوران حوزه توانبخشی و توسعه خدمات توانبخشی در كشور

نماینده مردم نی ریز و استهبان و دبیر كمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی روز شنبه در مراسم اختتامیه سومین رویداد ملی استارت اپ فناوری توانبخشی افراد دارای معلولیت، سالمندان و جانبازان، قول داد كه از فناوران حوزه توانبخشی و توسعه خدمات توانبخشی در كشور حمایت كرده و این مسایل را پیگیری كند.

به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، دكتر طهماسبی طی سخنانی گفت كه آگاه كردن مسئولین به مسئولیت هایی كه نیاز واقعی جامعه است، جای تشكر دارد. از دكتر خانكه رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی تشكر می كنم، ضرورت هایی كه جامعه ما در آینده با آنها روبه رو خواهد شد را مطرح كردند.

وی افزود: در خصوص حمایت از افراد دارای معلولیت، سالمندان و جانبازان، مسلما در قوانین بالادستی در جمهوری اسلامی ، این حمایت ها را داریم كه بعضا مغفول مانده است، ولی با شرایطی كه در آینده نزدیك با آن رو به رو می شویم و آن پیری جمعیت است، توجه بیشتر مسئولان به حمایت های قانونی از این اقشار را می طلبد.

دكتر طهماسبی خاطرنشان كرد كه یكی از مولفه های اصلی حاكمیت، اقتصاد است ولی در قانون اساسی ما، اقتصاد بعنوان وسیله برای رسیدن به هدف مطرح شده است، چرا كه با اقتصاد مناسب می توانیم زمینه بروز خلاقیت های مناسب را ایجاد كنیم . می توانیم بدون نگاه سلیقه ای و توجه به قومیت ها و تفاوت های جنسی و جسمی، برای مساعد كردن امكانات مساوی و متناسب تلاش كنیم، چون وظیفه حاكمیت است كه برای هر شخصی، هر گروهی و هر جنسیتی، بسترها را فراهم كند و نیازهای ضروری را برطرف كند و حركت تكاملی برعهده حكومت اسلامی است.

وی با اشاره به برخی قوانین حمایتی از اقشار آسیب پذیر، گفت: در اصل سوم قانون اساسی، بند 9 قانون ، رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امكانات عادلانه برای همه در تمام زمینه های مادی و معنوی پیش بینی شده است ، پس این، یك تكلیف است.

نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: بند 12 اصل سوم قانون اساسی نیز بحث بهداشت و سلامت روان و جسم را برای تمام افراد جامعه، به حاكمیت تكلیف كرده است و در اصل 19 قانون اساسی، برابری حق و حقوق همه افراد در برابر حاكمیت و در برابر خدمات و وظایف و تكالیفی كه دارد، دیده شده و در اصل 29 قانون نیز برخورداری از تامین اجتماعی از نظر بازنشستگی، از كار افتادگی ناشی از انواع معلولیت ها، حوادث و سوانحی كه هر روز در كشور به جمعیت توانخواه ما می افزاید و مراقبت های پزشكی كه بعد از معلولیت ها، تكلیف حاكمیت است، پیش بینی شده است.

دكتر طهماسبی اظهار داشت: ما به عنوان نماینده و خادم ملت باید بتوانیم با توجه به قوانین موضوعه براساس قوانین بالادستی، راهكارهای لازم را مورد توجه قرار بدهیم و بنظر می آید كه تشكیل یك كارگروه از صاحبنظران و متخصصان حوزه توانبخشی، می تواند به این فعالیت كمك كند و یك حركتی را با همكاری همدیگر آغاز كنیم.

وی افزود: امروز اكثریت كانون توجه دستگاه های اجرایی به حوزه سلامت است، اما حوزه توانبخشی یا به فراموشی سپرده شده و یا در حداقل كانون توجه است، لذا با توجه به 15 درصد جمعیت معلولین و 10 درصد جمعیت سالمندی كه قطعا رو به افزایش هستند و نیاز به حمایت و دیده شدن دارند، باید حوزه توانبخشی را در حوزه سلامت ادغام كنیم .

وی خطاب به دست اندركاران برگزاری استارت اپ فناوری توانبخشی و متخصصان حوزه توانبخشی تاكید كرد كه این نشست وهم اندیشی، امتیاز بسیار بزرگی است كه حركت ارزشمندی را شروع كنیم و می توانیم اثرگذار باشیم و ما در كمیسیون صنایع و معادن مجلس در حوزه معلولیت ها، آنچه كه سهم فنی بخش صنعت است، در خدمت شما باشیم و در اصلاح ساختار و نحوه حكمرانی در بخش توانبخشی هم نیاز به اصلاح هست، نیاز به ادغام خدمات توانبخشی با حوزه سلامت است كه این هم می تواند نقطه آغاز برای یك حركت ارزشمند باشد.

وی افزود: ما علاوه بر اینكه برای جوان سازی جمعیت تلاش می كنیم، سالمندان را هم نباید فراموش كنیم، قطعا خواسته یا ناخواسته با جمعیت سالمندان نیازمند به حمایت روبه رو خواهیم بود، پس چه بهتر كه از امروز شروع كنیم به برنامه ریزی و زیرساخت های لازم برای كسب آمادگی در مقابل افزایش جمعیت سالمندان را فراهم كنیم و برای نظام توانبخشی و حكمرانی این حوزه هم برنامه ریزی كنیم تا دولت ها در لوایح بودجه سالانه، رقمی قابل توجه كه برطرف كننده درد و رنج توانخواهان باشد، را پیش بینی كنند و نمایندگان مجلس نیز در صحن مجلس از نیازهای جمعیت سالمند و افراد دارای معلولیت كه بلحاظ ارائه خدمات، در اولویت هستند، آگاه باشند.

نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان تاكید كرد كه بنده اعتقاد دارم، خدمات و امتیازاتی كه می خواهیم بصورت متناسب و یا مساوی در نظر بگیریم، باید برای سالمندان و افراد دارای معلولیت، اولویت قائل بشویم، چرا كه این افراد از نظر دین اسلام، دارای منزلت هستند و نظام ما نیز به این موضوع قائل است.

اعلام آمادگی هلدینگ مركز گسترش فناوری اطلاعات ایران (مگفا) برای حمایت از فناوران در بخش صنعت

در ادامه این نشست، دكتر قاطع نایب رئیس هیات مدیره و قائم مقام هلدینگ مركز گسترش فناوری اطلاعات ایران (مگفا) نیز طی سخنانی، با اشاره به آمار افراد دارای معلولیت و سالمندان كشور كه رو به افزایش است، آمادگی مجموعه مگفا را برای حمایت از فناورانی كه بخواهند حوزه صنعت كشور با آنان، مشاركت داشته باشد، اعلام كرد.

وی افزود: بعنوان عضو هیات مدیره مگفا این آمادگی را اعلام می كنم كه در اینگونه فعالیت ها آمادگی مشاركت داریم و بنوعی در تمامی صنایع كه نیازمند متناسب سازی هست، فناوری های مورد نیاز را مشاركت می دهیم كه این موضوع خیلی مهمی است .

وی تصریح كرد: اگر دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی نیز هاب توسعه فناوری توانبخشی شناخته بشود، ما آمادگی انعقاد تفاهم نامه برای توسعه فناوری های توانبخشی و تقویت این حوزه را داریم. ضمن آنكه چون مگفا، تنها هلدینگی است كه شهر هوشمند را پیاده سازی می كند، لذا از تمامی فناوری ها كه در متناسب سازی شهری موثر خواهند بود، می تواند حمایت كند.

گفتنی است؛ سومین رویداد ملی « استارت اپ فناوری توانبخشی افراد دارای معلولیت، سالمندان و جانبازان » به همت مدیریت توسعه فناوری سلامت معاونت تحقیقات دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و همكاری موسسه خیریه باران یاس كبود، شركت فناوری همیار مكانیك كوشا، صندوق نوآوری و شكوفایی ریاست جمهوری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، دانشكده فنی دانشگاه تهران، دانشكده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشكی ایران، مركز تحقیقات فناوری جواد موفقیان و دانشگاه علمی كاربردی رعد، برگزار شده است.

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور
   تاریخ: ۱۷:۵۱ - ۱۴/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۹