دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

معلول پردیسی 6 ماه از منزل خارج نشده است/ افزایش قیمت ها باعث انزوای معلولین شده است
 
به گزارش خبرگزاری فارس از پردیس، بعدازظهر امروز ابوالفضل كرمانی رئیس اداره بهزیستی شهرستان پردیس طی نشستی خبری كه به مناسبت روز معلول برگزار شد ضمن تبریك این روز، اظهار كرد: متاسفانه در جامعه ما معلولین كمتر دیده می شوند، فارغ از اینكه از نظر توانمندی كم و كسری از افراد سالم ندارند و ما باید شرایط را برای زندگی مناسب آنها فراهم كنیم.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان پردیس، گفت: شعارها برای رسیدگی به معلولین بسیار زیاد است اما فقط در حد شعار باقی مانده و حركتی عملی برای رسیدگی به وضعیت آنها دیده نمی شود، حتی 3 درصد استخدامی دستگاه های دولتی كه مصوب شده را مشاهده نكرده و آمار دقیقی از این استخدامی ها نیست.

وی ضمن بیان اینكه مناسب سازی فضاهای شهری برای معلولین باید در اولویت قرار بگیرد، تاكید كرد: معلولین برای حضور در جامعه نیاز به تمهیداتی دارند، زیرا برخی معلولین از زمان شیوع در منزل مانده اند و باید در شهرستان پردیس برنامه ای برای معلولین گذاشته تا از خانه هایشان خارج شوند.

كرمانی با بیان اینكه اگر معلولین از منازل خارج نشوند دچار انزوا و بیماریهای پی در پی می شوند، افزود: طی بازدیدی از منزل یكی از معلولین، گفت؛ آخرین باری كه از منزل خارج شدم بهار بود و امروز شنیدم كه برف آمده است، این جای خجالت دارد كه یك معلول دو فصل یكسال را ندیده باشد.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان پردیس در خصوص مشكلات معلولین در پردیس، ابرار كرد: مشكلات معلولین وضعیت ویلچر و توپوگرافی خاص شهر پردیس است زیرا شیب و سرازیری ها تند این شهر به همراه نبود خودروی مناسب سازی شده برای جا به جایی آنها باعث انزوای آنها شده است.

وی ادامه داد: در شهرستان پردیس برای جا به جایی معلول عادی خودروی مناسب سازی شده وجود ندارد چه برسد به معلول ضایعه نخاعی و فقط در مورد سنگ فرش و موزائیك بخشی از شهر برای روشندلان نشان دار شده تا تردد آنها را بدون مشكل داشته باشند.

كرمانی اضافه كرد: در حال حاضر زیر 20 درصد شهرستان پردیس برای معلولین مناسب سازی شده و ادارات، بانك ها و غیره مناسب سازی نشده است و ملتمسانه از مسوولان درخواست می كنیم اگر كلنگ زنی سایت اداری پردیس انجام شد، پیمانكار مناسب سازی را رعایت كند.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان پردیس تصریح كرد: قیمت ویلچر از 2 میلیون به 28 میلیون رسیده و خرید آن در توان معلولین نیست و زمانی كه معلولین برای پیگیری امور اداری به ادارات برق، آب، گاز و غیره میروند با شیب بالا و عدم مناسب سازی مواجه میشوند و متاسفانه صدایشان به هیچ كجا نمی رسد.

وی افزود: باید بدانیم بسیاری از معلولین مادرزاد معلول نیستند و بر اثر حوادث دچار معلولیت و ضایعه نخاعی شدند و یكی از مددجویان 23 سال پیش تصادف و معلول دیگری در پردیس از ارتقاع سقوط كرده و دچار این ضایعه شده است و باید به این افراد كمك كنیم.

كرمانی با بیان اینكه هر تصمیمی كه در شورای سالمندی میگیریم برای آینده خودمان است، تشریح كرد: معلولیت محدودیت نیست فقط شعار است، زیرا نبود یك خودروی مناسب سازی شده باعث عدم خروج معولین از منازشان شده است و این مورد را مطرح كردیم تا در ناوگان شهری داشته باشیم زیرا معلول ضایعه نخاعی باید درازكش و با یك ون مناسب سازی شده تردد كنند.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان پردیس ادامه داد:  فیزیوتراپی در منزل معلولین جلسه ای 500 تا 800 هزار تومان شده اگر معلولین را با آمبولانس به مراكز درمانی ببرند هزینه ای بیشتر دریافت می كنند.

وی اضافه كرد: با این اتفاقات و افزایش قیمت ها اتفاقی كه رخ می دهد این است كه معلول از درمان و خرید اقلام دارویی سر باز زده و بیماریش بدتر و دچار انزوا می شوند.

كرمانی تصریح كرد: وسایل كمك درمانی و دارویی بسیار گران شده است به صورتی كه یك پماد معمولی 20 هزار تومانی به  200 هزار تومان رسیده و بسیاری توان خرید این اقلام را ندارند.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان پردیس افزود: درحال حاضر یك هزار و 403 پرونده معلولیت در بهزیستی پردیس تشكیل شده كه 95 پرونده معلولیت بینایی، معلولیت شنوایی 185 نفر، معلولین ذهنی 458 نفر، جسمی حركتی 486 نفر، اعصاب و روان 89، ضایعه نخاعی 40 نفر و 50 پرونده نیز به بیماران ام اس اختصاص دارد.

وی ادامه داد: تعداد پرونده بسته به مراجعه افراد است اما آمار معلولین پردیس بسیار بیشتر از این تعداد است و بسیاری از معلولین حتی نمی دانند پردیس بهزیستی دارد و با توجه به رشد روز افزون جمعیت در پردیس نمی توانیم آمار به روز داشته باشیم.

كرمانی با بیان اینكه با توجه به جمعیت امروز پردیس و بارگذاری جمعیت آینده تعداد معلولین این اداره 3 یا 4 برابر می شود، گفت: از یك هزار و 403 پرونده تشكیل شده 428 نفر مستمری بگیر هستند و ما با تهیه ویلچر، تشك، عصا و غیره سعی می كنیم به معلولین كمك كنیم فارغ از اینكه تجهیزات دولتی كمتر و بیشتر كمك های نقدی پرداخت می كنیم.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان پردیس اذعان كرد: در پردیس خیرین خوبی داریم كه با كمك آنها اقدام به توزیع لوازم تحریر، 100 عدد كاپشن، گوشت گرم و بالغ بر 100 میلیون تومان در بحث درمانی به معلولین كمك شده است .

وی ابراز كرد: با كمك سپاه شهرستان پردیس حدود 400 بسته سبد كالا به معلولین آسیب دیده كرونا اهدا شده كه این كمك ها باعث دلگرمی بیشتر معلولین شده است.

انتهای پیام/67016/ ق
منبع خبر:
خبرگزاری فارس
   تاریخ: ۱۷:۲۷ - ۱۴/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۸