دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

54 طرح آموزش و پرورش استثنایی افتتاح و كلنگ زنی شد
 
تبریز - ایرنا- معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس آموزش و پرورش استثنایی گفت: به مناسبت روز جهانی معلولان 54 طرح در كشور با سرمایه گذاری انجام شده و پیش بینی شده 120 میلیارد تومان كلنگ زنی و بهره برداری شد .
54 طرح آموزش و پرورش استثنایی افتتاح و كلنگ زنی شد تبریز - ایرنا- معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس آموزش و پرورش استثنایی گفت: به مناسبت روز جهانی معلولان 54 طرح در كشور با سرمایه گذاری انجام شده و پیش بینی شده 120 میلیارد تومان كلنگ زنی و بهره برداری شد .

سید جواد حسینی روز یكشنبه در همایش گرامیداشت روز جهانی معلولین در تبریز، گفت: حدود 43 درصد این پروژه ها با مشاركت خیرین محقق شده است.

وی گفت: این پروژه ها شامل مدرسه، خوابگاه شبانه روزی، سالن ورزشی درون مدرسه ای، سالن ورزشی برون مدرسه ای، مركز جامع تشخیصی و توان بخشی و پایگاه آموزش مجازی می باشد كه از این تعداد 40 پروژه افتتاح و 14 پروژه كلنگ زنی شد.

گفت: در راستای افزایش مهارت آموزی دانش آموزان استثنایی در دو سال گذشته 280 پودمان شایستگی محور تدوین، 55 هنرستان تاسیس و 62 رشته هنرستانی توسعه داده شده است.

حسینی با بیان اینكه مناسبت هایی نظیر روز جهانی معلولین، مناسك گذار هستند، گفت: نام گذاری 12 آذر به عنوان روز جهانی معلولین برای آگاهی بخشی به جامعه، درك مشكلات معلولین و تلاش برای رفع آنها و مناسب سازی جامعه برای حركت به سمت ایجاد جامعه پایدار، فراگیر و در دسترس است.

وی افزود: آرزوی تمامی جوامع رسیدن به جامعه دوستدار انسان است كه این جامعه، عادلانه، فراگیر، در دسترس، بدون خطر و عاری از آلودگی ها است و یكی از مشخصه های جدی جامعه دوستدار انسان جامعه دوستدار كتاب، كودك و معلول است.

حسینی گفت: جمعیت معلولان در جهان، در حدود یك میلیارد نفر است كه 80درصد این جمعیت، مربوط به كشورهای درحال توسعه می باشد.

هشت میلیون نفر در ایران دچار معلولیت هستند

رئیس آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینكه هشت میلیون نفر از جمعیت ایران، دارای معلولیت هستند، خاطرنشان كرد: در دنیا بیش از 100میلیون كودك دچار نوعی معلولیت هستند .

حسینی با اشاره این كه در حوزه معلولان دو سند مهم وجود دارد، افزود: «سند بین المللی» كه به كنوانسیون حمایت از كودك مرتبط و «سند ملی قانون جامع حمایت از معلولان» كه به تصویب مجلس رسیده است، دو سندی هستند كه در حوزه معلولان دارای اهمیت ویژه می باشند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینكه ناتوانی مفهومی ذاتی نیست بلكه مفهومی شكل گرفتنی و یادگیرنده است، گفت: همه اركان جامعه دوستدار انسان باید در حمایت از حقوق معلولین قدم بردارند و حق دسترسی به بهداشت، سلامت، مشاركت، ورزش، ازدواج، تفریح، ارتقای كیفیت زندگی، گذران مطلوب زندگی و آموزش را برای معلولین فراهم سازند.

حسینی با بیان اینكه سازمان آموزش و پرورش استثنایی برای تحقق آموزش مطلوب دانش آموزان استثنایی شكل گرفته است، افزود: دانش آموزان با نیازهای ویژه حق تحصیل در شرایطی مطلوب و مناسب با ویژگی های خاص شناختی و جسمی حركتی خود را دارند.

وی ادامه داد: از همین روی، فرایند استانداردسازی محتوا، فضا و تجهیزات به صورت مستمر در دستور كار قرار دارد و سازمان آموزش و پرورش استثنایی به عنوان مرجع ارائه خدمات به كودكان و دانش آموزان استثنایی با نگاه و بر محور سندتحول بنیادین آموزش و پرورش، چرخش های تحول آفرین و بوم محور را به صورت مستمر اجرایی خواهد كرد.

سازمان آموزش و پرورش استثنایی 150 هزار دانش آموز با نیازهای ویژه را تحت تعلیم دارد

معاون وزیر آموزش و پرورش اعلام كرد: سازمان آموزش و پرورش استثنایی كشور به صورت ویژه كار تعلیم و تربیت 150 هزار دانش آموز با نیازهای ویژه را در یكهزار و 700 مدرسه خاص و 21 هزار مدرسه پذیرا بر عهده دارد و از زمان تاسیس در سال 70 تاكنون 18 برابر پوشش تحصیلی در هفت گروه افزایش یافته است.
وی با بیان اینكه تاكنون بیش از یكهزار عنوان محتوای آموزشی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه تدوین و یا مناسب سازی شده است، گفت: در زیست بوم كرونا بیش از 10 هزار محتوای فاخر برای ارائه در فضای مجازی در آموزش و پرورش استثنایی تولید شده است.

حسینی اعلام كرد: در سال گذشته در قالب 228 كارگاه بیش از 9 هزار معلم و 10 هزار ولی دانش آموزان استثنایی آموزش های مكمل را دیده اند.

معاون وزیر توان بخشی به دانش آموزان استثنایی در كنار تعلیم و تربیت را ضروری دانست و گفت: 700 نیروی توان بخش، خدمات توان بخشی درون مدرسه ای به دانش آموزان استثنایی ارائه می كنند و در سال جاری 10 میلیارد تومان اعتبار نیز برای خدمات توان بخشی برون مدرسه ای در نظر گرفته شده است و این در حالی است كه این رقم در سال 98 حدود سه میلیارد تومان بود.
وی افزود: در قالب طرح خدمات حمایتی 19 قلم با ارزش بیش از 20 میلیارد تومان به دانش آموزان استثنایی داده می شود.

حسینی گفت: 60 مركز مشاوره خانواده دانش آموزان استثنایی نیز در كشور در كنار خدمات مشاوره ای خدمات توانبخشی را به دانش آموزان استثنایی ارائه می دهند.
وی در ادامه گفت: با هدف تجمیع ارائه خدمات به دانش آموزان با نیازهای ویژه تاكنون 11 مركز جامعه خدمات آموزشی، مشاوره ای و توانبخشی در كشور راه اندازی شده است و یك مركز به زودی در آذربایجان شرقی به بهره برداری خواهد رسید.

حسینی یكی از سیاست های اصلی سازمان آموزش و پرورش استثنایی گسترش مهارت آموزی و آموزش های فنی و حرفه ای به دانش آموزان استثنایی دانست و گفت: 10 هزار هنرجوی با نیازهای ویژه در یكهزار و 103 مدرسه پیش حرفه ای و حرفه ای و در 36 رشته فنی و حرفه ای و كاردانش در حال تحصیل هستند
وی افزود: در 2 سال اخیر 55 كد هنرستانی در آموزش و پرورش استثنایی تاسیس و 62 رشته هنرستانی نیز توسعه پیدا كرده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین اعلام كرد: در 2 سال اخیر 280 پودمان شایستگی محور برای دانش آموزان استثنایی مشغول به تحصیل در هنرستان ها و مدارس حرفه ای و پیش حرفه ای تدوین شده است.

حسینی با بیان اینكه آموزش های همراه با تولید و ایجاد نمایشگاه های دائمی محصولات در دستور كار آموزش و پرورش استثنایی قرار دارد، گفت: سند جامع آموزش های مهارتی و فنی حرفه ای دانش آموزان با نیازهای ویژه تصویب و جهت اجرا به استان های كشور ابلاغ شده است.

معاون وزیر با بیان برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی با هدف مداخلات به هنگام طلایی در آموزش و پرورش استثنایی هر ساله اجرا می شود، گفت: در سال جاری و به رغم شرایط كرونایی نزدیك به 99 درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان و در برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی شركت كردند .
وی افزود: افزایش پوشش تحصیلی به 100 درصد و افزایش تعداد گروه های تحت پوشش از 7 گروه به 10 گروه از دیگر برنامه های سازمان آموزش و پرورش استثنایی است.

1.5 متر مربع فضای آموزشی در مدارس آموزش و پرورش استثنایی افزایش یافته است

حسینی با تاكید بر اینكه تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه بدون مشاركت همه اركان درون و برون سازمانی امكان پذیر نیست، گفت: در 2 سال گذشته و در قالب نهضت از خشت تا بهشت و با مشاركت خیرین 165 مدرسه كلنگ زنی و یا افتتاح شده است كه این امر منجر به افزایش 1.5 متر مربع سرانه فضای آموزشی در آموزش و پرورش استثنایی استان های كشور و 2.5 متر مربع در مناطق محروم شده است.

‏معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینكه نهضت توان افزایی برای تامین 105 قلم تجهیزات آموزشی و توان بخشی 70 هزار دانش آموز استثنایی در آموزش و پرورش استثنایی اجرایی شده است، گفت: سال گذشته خیرین 145 میلیارد تومان به این حوزه در سراسر كشور كمك كردند و 30 هزار تبلت و گوشی هوشمند نیز به دانش آموزان كم برخوردار استنثایی اهدا شده است.

‏حسینی با اشاره به ابعاد مشاركت معلمین، مدارس، اولیا، دانش آموزان و بازنشستگان در آموزش و پرورش استثنایی گفت: در راستای مشاركت معلمین گروه بندی حرفه ای معلمین با مشاركت پنج هزار و 200 معلم اجرایی شده است و مشاركت مدارس نیز از طریق نظارت همتا در 24.7 درصد در حال انجام است.
‏وی افزود: ایجاد پارلمان مشورتی اولیا، طرح مدرسه یاری اولیا و اولیای همیار معلم با هدف مشترك اولیا، راه اندازی مجلس دانش آموزی و طرح هر دانش آموز یك نقش و یك تشكل با هدف مشاركت دانش آموزان و راه اندازی 193 باشگاه پیشكسوتان با هدف مشاركت بازنشستگان در آموزش و پرورش استثنایی اجرایی شده است.

امروز با حضور معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی كشور كلنگ احداث مجتمع 18 كلاسه دانش آموزان ناشنوای دختر در تبریز بر زمین زده شد.

این مجتمع به همت خیرین آقای غفارزاده و خانم غفارنژاد در زمینی به مساحت 3500 متر در 18 كلاس درسی با تمام امكانات به بهره برداری خواهد رسید.

این مدرسه مجهز به سالن ورزشی هزار نفری ، كلینیك درمانی برای همه دانش آموزان استثنایی ،سالن همایش و مركز توانبخشی خواهد بود.

54 طرح آموزش و پرورش استثنایی افتتاح و كلنگ زنی شد

برچسب ها
- آذربایجان شرقی
- افتتاح طرح
- سازمان آموزش و پرورش استثنایی
- وزارت آموزش و پرورش
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۷:۲۱ - ۱۴/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۱۵۶